Hoppa till innehåll

Ny bössa, nya idéer..

7 replies to this topic

#1 OFFLINE   BigJim

BigJim

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 1579 Inlägg:

Skrivet 22 Feb 2012, 11:11

Har blivit med T3:a igen. Svårt att hålla sig undan... ;)  Denna gång blev det en beggad Laminat i 308 win. Ska bli spännande att testa den när den väl dyker upp.. :D  Tillochnmed investerat i laddverktyg. ^_^

Tanken är att den ska moddas med justerbar kolvkam hos MJ Allservice. Jag har en idé om att han ska även fälla in en kort weaver/picatinny-skena i framkant av stocken för vapenlampa. Då slipper man ju ha den på pipan.

Nån som har idéer runt detta? Ska man ha den på sidan? Den kanske är i vägen under/mitten om man ska kunna ha benstöd fastsatta i främre rembygelknoppen.

mvh/Må

#2 ONLINE   Christian N

Christian N

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 8485 Inlägg:

Skrivet 22 Feb 2012, 11:23

Har funderat på samma sak jag med,

har skena på buken/framför i stocken på två av mina puffare och funderar över om jag skall sätta skenan för lampan på höger sidan på den rigg som snart är klart, jmfr med Robbans fixande med min legopang,

motiveringen är den samma som du anger, att ha en ren undersida på riggen för benstöd eller säckstöd.

Om man sätter skenan som en spigot, dvs direkt under pipkanalen rakt fram på stocken får man en väldigt bra montering men som iofs kräver att man har brytare/sladd till lampan.

Konklusion är att det finns lite varianter på lösningar som alla har fördelar och nackdelar lite beroende på val och form på lampan samt vad man har för avsedd nytta av den.

Kul med en ny pang för din del förresten, skall du skjuta accubond även denna gång?!

/Christian
"De älskade icke så sitt liv att de drogo sig undan döden"  I minne av dem som lämnat oss i förtid

Ett skott, en träff i taget, så skjuter man civilt långhållsskytte

#3 OFFLINE   BigJim

BigJim

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 1579 Inlägg:

Skrivet 22 Feb 2012, 12:35

Ok, du menar att railen sticker fram ur stocken i "fri luft" strax under pipan?

Ska klura på det. Har två varianter av lampor. Den ena är en "riktig" vapenlampa med fast fäste som man drar fast med fingarna, den andra är en "taktisk ficklampsmodell" där jag har en standard weaver kikarsiktesring. Båda dessa har jag en remote sladd till.

Ang kula kan vi klura på.. Fått ett annat "*****bond" förslag från Bohman. :)

/Må

#4 ONLINE   Christian N

Christian N

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 8485 Inlägg:

Skrivet 22 Feb 2012, 14:03

Jupp, som i fri luft, man har ju monterat skenan i underkanten på pipkanalen efter att man har tagit ur för den där,

en snygg, proper och bra placering som iofs ställer krav på hur det övriga montaget ser ut samt att man behöver sladd med kontakt för att det verkligen skall bli bra.

Angående han Bohmans förslag på "Bond" kula är jag positiv till det jag med.

Du kommer nog att gilla det valet.

/Christian
"De älskade icke så sitt liv att de drogo sig undan döden"  I minne av dem som lämnat oss i förtid

#5 OFFLINE   BigJim

BigJim

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 1579 Inlägg:

Skrivet 22 Feb 2012, 16:08

View PostChristian N, on 22 Feb 2012, 14:03, said:

Jupp, som i fri luft, man har ju monterat skenan i underkanten på pipkanalen efter att man har tagit ur för den där,

en snygg, proper och bra placering som iofs ställer krav på hur det övriga montaget ser ut samt att man behöver sladd med kontakt för att det verkligen skall bli bra.

/Christian

"Vapenlampan" som jag har är kort och kompakt. Där skulle det säkert funka mycket bra.

Har du sett någon bild på detta eller finns den bara i huvudet på herr N? ;)

/Må

#6 ONLINE   Christian N

Christian N

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 8485 Inlägg:

Skrivet 22 Feb 2012, 16:25

Den interna lösningen

http://forum.robsoft...p?f=60&t=127991

Den externa lösningen

http://forum.robsoft... lampa#p1484703

Som synes om man följer länkarna existerar båda i verkligheten och de förefaller vara realistiska i det att det är "Dansken" som har inspirerat eller utfört dem båda.

Iofs har jag också tillverkat en spigot och monterat den men mina resultat är inte så vackra.

/Christian

#7 OFFLINE   BigJim

BigJim

Erfaren jägare

• Bloggers
  • 1579 Inlägg:

Skrivet 22 Feb 2012, 17:51

Ser ju fint ut, det där. Om jag skulle optimera skenan för min lampa, skulle det nog räcka med halva den utskjutande delen. Mätte att lampan bygger ca 6,5-7 cm bakåt från den tvärgående "rekylflänsen" på fästet. Den externa sladden har ett vinklat don, som bygger en knapp cm.

lampa.jpg

mvh/Må

#8 ONLINE   Christian N

Christian N

Storviltsjägare

• Bloggers
  • 8485 Inlägg:

Skrivet 22 Feb 2012, 17:52

Här kan man faktiskt hitta en vettig produkt som löser din krav spec.

http://longrangedesi...aser-och-lampa/

/C N

Svara

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar