Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur tänkte moderaternas pr avdelning nu?

Featured Replies

Publicerat

post-59-0-35225700-1329933896_thumb.jpg

:o

Publicerat

100 spänn till Barncancerfonden på att det är en photoshoppning och att du blev lurad :-)

Deal?

Publicerat
  • Författare

Bilderna är ju ihopklippta men om den övre är fejk så Deal!

Publicerat
  • Författare

Verkar som att affischen inte är tryckt av moderaterna men men texten finns i moderaternas handlingar. Lite läskigt är det i allafall!

Publicerat

Nja tydligen har det varit på tapeten som ledord inom vissa delar av partiet,

sen blev man påminda om historien,

i sak är det PS.ade bilder och spoffat material,

rätt mycket påhoppspolitik som allt annat är nu för tiden.

/Christian

Publicerat

Dekalen är fejkad men vill man prompt hitta kassa referenser så är det inga problem.

Är inte arbete frihet? Frihet att kunna göra vad man vill eftersom man har lön?

Ordet frihet har många betydelser och för mig är det ett viktigt positivt laddat ord.

För mig är absolut arbete frihet så jag ser det talesättet som någonting positivt och drar inte alls parallellerna till Nazityskland...

Hade Sverigedemokraterna eller NDK (eller vad de nu heter) haft den som slogan hade det nog varit en annan femma...

Som sagt, vill man leta fnoskler så är det inga problem men jag tycker det är ganska brunt att försöka ta politiska poäng genom att försöka få folk att tro att Moderaterna står bakom nazipropaganda! Det är ju sossarna och centerns gamla politik ;)

Publicerat
  • Författare

Det som ändå är illa är att man använder ledord från en gammal järngrind i Polen när man vet innebörden av de orden för många. Jag tycker att det är lika illa att M använder en sån slogan som någon annan. Frihet för mig är pengar inte arbete. Arbetar gör man för att man måste. Hade jag kunnat jaga obegränsat och haft samma pensionssystem som våra folkvalda så inte jobbade jag längre än nödvändigt. Nu är skillnaden ganska stor och vi vanliga arbetare kommer att ha friheten att bli sittande i en ångestetta på något privat vårdhem där man har som rutin att svälta ihjäl människor eller att jobba till 75. "Det ska inte vara lika för alla" som våran käre snaggade vän uttryckte det.

Publicerat

Är det bara jag som älskar mitt jobb? (visst svär jag ofta över en hel del men det är ju bara en del av det spännande - att man får fixa det som inte skall gå att fixa ;))

Jag letar inte fel hos partier, jag letar det de verkligen står och kämpar för.

Jag ser verkligen inget fel på "Arbete ger frihet" när det används i kontext.

"Frihet, Jämlikhet, Solidaritet, Hållbarhet" är ju sossarnas gamla slagdänga och även här hittar man ordet "frihet" i ett "arbetarparti". Är inte det samma sak?

Ta det ur kontext så får det helt plötsligt en annan innebörd och så kan vi börja spåra ur och hitta gamla urkorkade referenser...

Publicerat
  • Författare

Att gilla sitt jobb har inget med frihet att göra hur stimulerande och utvecklande det än är så är det ett arbete dit man går för att förtjäna sitt levebröd. Vore det alltid ett rent nöje så har ju våran kristna Gud misslyckats kapitalt då det skulle vara Guds straff till mannen för att han ätit av den förbjudna frukten. ;)

Nu ska vi inte blanda äpplen och päron. M är inte och har aldrig varit något parti känt som ett arbetarparti och när man pratar om att arbete ger frihet så menar man absolut inte att det ska ge frihet för alla lika lite som järngrinden i polen gjorde det. Det var inte sossarna som öppnade eld mot svältande arbetare i Ådalen och det är precis samma tankesätt som går igen nu. De där parasiterna sjukskrivna, arbetslösa,för att inte snacka om de där förbannade pensionärerna som inte har gjort sig förtjänt av någonting. Känns tugget igen? fast 1937 var det judarnas fel alltihopa. Jag betalar uppemot 40 procent i skatt vilket med med min lön borde bli uppemot 200.000 plus att min arbetsgivare betalar lika mycket till åt statskassan. Jag började jobba som 26 åring efter att ha gjort färdig skolorna och gjort mitt straffår i kronans tjänst. Har nu jobbat 20 år och betalat skatt tillsammans med min arbetsgivare hela tiden det är åtskilliga miljoner i skatt som betalats in. De pengarna ska garantera mig sjukvård pension åldringsvård och ett trygghetssystem som vi har varit världsbäst i. Nu har man på kort tid raserat alltihopa och man ger de allra svagaste skulden för detta. Sjukvården demonteras i norrbotten och många har dött på grund av att det inte funnits transporter till sjukhus. Dagligen läser man om missförhållanden på våra åldringshem. Reinfeldt tycker att verige börjar bli bra fast det fattas lite att göra innan han är klar med alla nämnda parasiter enligt ovan. Moderaterna gapar åt Sd om nazism men man har själv en riksdagsledamot som är islamist och förespråkar sharialagar i Sverige. Hur följer det partiets linjer?

Publicerat

Att det är klent med pengar i stadskassan kan du knappast klandra Moderaterna för när Sossarna (be)lånade för allt vad tyget höll under -90 talet.

Skillnaden är att Moderaterna har bestämt sig för att vi skall betala tillbaka skiten och så låg stadsskuld som vi har nu har vi inte haft på ofantligt lång tid!

Jag vägrar att lämna den här skiten till våra barn och barnbarn - det är bättre att vi får vända på enkronorna så de har en bättre chans i sina liv. Det är min åsikt i frågan.

En del tycker att vi likt Grekland skall låna hej vilt för att vi skall ha det bekvämt, andra tycker vi skall betala tillbaka. Rätt eller fel avgör individen.

Jag tycker att Moderaterna är ett nytt arbetarparti och de gör mest för mig som bor på landbygden men som sagt, det är ett val som vi alla gör och det finns inget rätt eller fel.

Att Moderaterna har en islamist som är med är väl inget konstigt med tanke på hur fördelningen av den "svenska" befolkningen ser ut nu. Vad jag tycker om det är en annan femma...

Kollar du i de andra partierna så hittar du troligen exakt samma saker där så det är inte mycket att hoppa för.

Är ni inte nöjda med sjukvården i Norrbotten så får ni rösta klokare när det är val men sist jag kollade så var det banne mig inte Moderaterna som styrde i Norrbotten ;)

Kanske skulle sjukvården bli bättre kortsiktigt om sossarna kom tillbaka (vilket gud förbjude) men det skulle i så fall bli med lånade pengar för de pengarna som en del anses krävs finns helt enkelt inte.

Tillbaka till topic nu för att inte spåra ur... Moderaterna lanserade sig som det nya arbetarpartiet och någon har myntat att arbete ger frihet. Big deal...

Som jag nämnde innan - det är inte svårt att leta referat till saker som kan tas ur kontext och då kan man framställa vilken skit som helst.

Största andelen av medlemmarna i SD är just avhoppare från S om nu rasism var på tapeten.

Jag är pragmatiker och är inte intresserad av politik om det inte är på lokal nivå så huruvida någon har lekt med Photoshop skiter jag fullständigt i :P

Publicerat

Det läggs oproportioneligt mycket krut i den politiska debatten i Sverige på att diskutera justeringar i gränsdragningarna för bidragssystemet. Om man lyfter blicken lite från det så kommer man fram till hårda fakta, som att det är ett rikt näringsliv som producerar ett överskott i samhället, det överskottet kan beskattas och användas i offentlig sektor.

Frågan blir då vilken ände man ska arbeta, börja beskatta och ge sämre tillväxtförutsättningar för näringslivet, samtidigt som man förbrukar lånade pengar i offentlig sektor, vlket då enligt enkel logik ger en nedåtgående spiral, eller sätta villkår som stimulerar näringslivet och sedan ger det överskott vi kan nyttja i välfärdssamhället.

Lite OT, men jag håller fullständigt med Wiz.

Publicerat

I vissa detaljer är du, Wiz, ute och cyklar så det visslar om det. Det var Den Fete som betalade bort mest av den statsskuld som tidigare borgarregeringar åsamkat oss - facit finns hos SCB om herrn är nyfiken... En ännu bättre bild har du här.

Med det sagt så har du helt rätt i resten du skriver, tiderna förändras. Ådalen var 1931 - snart 81 år sen, men vissa lever kvar där än... Dugliga S-politiker såg GP till att plocka bort, så hans ställning som Den Obestridlige Ledaren inte kunde hotas, och den patetiska hallelujasångsjungande skvadern som finns kvar (minus Pagrotsky, han är bra) är fullkomligt odugliga till allt.

Varandes nästintill lika pragmatisk som herrn måste undertecknad säga att en rödgrön röst - idag - är lika otänkbar som en blå var 1988. Detta sagt av en fd S-politiker som numer röstar på Reinfelt...

-- Mats

Publicerat

Ok, jag dömer Nils I att pynta 100 spänn till Barncancerfonden. :)

Publicerat

Tja tänkte inte kommentera men efter att ha läst så kände jag tvånget :)

Håller med Wiz till fullo och vill komma med en liten rättning dock

Det lånades säkert under 90 talet men det är inget mot vad som gjorts tidigare för att kunna leverera till folket för att behålla makten. Ser historiskt tillbaka på hur det såg ut i världen 1945 med länder som var utbombade, hade ingen industri som kunde starta direkt, samhällssystemet var i ruiner och där stod Sverige med en stark industri redo att leverera med gott om råvaror och all kunnig personal hade inte gått i förspillan i kriget. Samhällssystemet fungerade och inget behövde byggas upp i städerna.

Med detta startskott lyckades man ändå sakta men säkert belåna sig och för att eskalera under 70-80 talet då man lånade till välfärden som man under 90 talets kris var tvungna att sakta men säkert montera ner. Man beskattade näringslivet hårt så att krisen blev djupare. Det skulle ju vara Sverige som lånade ut och kunde sakta bygga sitt land men icke man kastade sig in i belåningskarusellen.

Det gick ju å långt att man fick demontera pensionssystemet så hårt att de idag har svårt att överleva. Detta var dock en bred politisk enighet bakom beslutet men Göran Persson sade också att det skulle betalas tillbaka krona för krona men så skedde inte.

Jag är moderat men har inget emot sossarna. Det som är det stora problemet för sossarna idag är att de måste regera med V vilket inte är så bra då allt näringsliv är kasst och det statliga/kommunala är en gudaskänk från ovan.

För övrigt tror jag rätt hårt på att 100 lappen skall tillfalla barncancerfonden

Publicerat
  • Författare

Ok, jag dömer Nils I att pynta 100 spänn till Barncancerfonden. :)

Ja det kommer jag inte ifrån och det är för en god sak men med den ersättning jag får just nu så får det vänta tills jag börjar jobba igen. Kvitto kommer att klistras in här garanterat fritt från photoshop.

Publicerat
Jag betalar uppemot 40 procent i skatt vilket med med min lön borde bli uppemot 200.000 plus...

Uhm... Med dryga halvmillen i lön borde väl en hundring kunna pressas fram utan laxermedel..?

-- Mats

Publicerat

Jag tycker det är lite magstarkt att koppla ihop de orden,

- Arbete

- Frihet

hur de än är konstillerade till nazismen. man får kunna gå vidare trots historien och använda orden som man vill utan att känna skuld och förbud för att en otroligt stor samling sjuka personer använde det för 70 år sen.

ny betraktningsvinkel. till vem syftade orden? inte var det till de på insidan för de skulle aldrig komma ut så det kanske var till alla andra tyskar på utsidan. jag vet inte.

man måste kunna släppa sådant utan kommentar.

Publicerat

I vissa detaljer är du, Wiz, ute och cyklar så det visslar om det. Det var Den Fete som betalade bort mest av den statsskuld som tidigare borgarregeringar åsamkat oss - facit finns hos SCB om herrn är nyfiken... En ännu bättre bild har du här.

Så den feta puckeln mellan 1994 och 2000 är orsakad av borgarna menar du? Så vitt jag vet satt Ingvar Carlsson och sedmera den Fete som du refererar till under den perioden...

Det är mycket riktigt att det betalades igen en stor hög pengar mellan 1998 och 2001 men efter det var det lika tomt i stadskassan som det är i mitt renoveringskonto nu och det är inte många ören skall du veta...

Regeringen Carl Bildt lånade upp en hel del slantar de också men i jämförelse med de nästkommande perioderna när vi till slut nästan gick i konkurs (vill minnas att smärtgränsen låg på 1500 miljarder) så spårade det ur och det är den puckeln som jag refererar till när jag skriver att sossarna lånade upp en ofantligt massa pengar för att bygga "välfärd"... Vart är den i dag?

I Sverige så har man alltid jagat den lille mannen för den store mannen (typ storföretag) kommer alltid undan. Var det inte Volvo som aldrig hade betalat en krona skatt i sverige (företagsskatt)?

Den konstgjorda andningen som nu på senare tid har pumpats in i t ex SAAB är pengar kastade rakt i sjön. Det hade varit bättre att sälja det vi kunde sälja till kineserna så tidigt vi kunde för i slutändan handlar det bara om att knuffa skiten framför sig... Visst fan skulle folk bli av med jobben men det blir de ändå och tror man på någon magisk räddning bör man å det snaraste öppna ögonen!

Det gamla "knegarsverige" med industri finns inte längre i någon utsträckning och i dag är det vi på kontor som jobbar med IT på ett eller annat sätt som är de nya knegarna - därav Moderaternas skifte till det nya arbetarpartiet.

Oavsett politisk färg eller hur man tolkar statistik för sitt eget syfte så måste vi skärpa till oss och se till att vi kan lämna över till våra barn utan att skämmas allt för mycket och den kostnaden får vi själva stå för! Att man pumpar in pengar i Grekland just nu är synnerligen horribelt men om man låter dem gå i konkurs så finns det överhuvudtaget ingen chans att få igen några pengar så det är ett stort moment 22 över det hela och hur Grekerna egentligen tänker vet nog bara de själva... Fick jag välja så skulle de inte få en krona mer och tvingas sälja sina tillgångar men det är min privata åsikt. Det går nog att driva ett land ekonomi som man driver ett företag - så länge man skiter i det sociala och enbart tittar på balansräkningen. Det är inte alla som klarar av att tänka i de banorna men å andra sidan går det inte att trolla heller...

EU är kört i botten och jag är ofantligt glad att vi inte gick med i valutaunionen fullt ut för då hade vi legat ordentligt brunt till gissar jag på...

Jag har lokalt kritiserat en del synnerligen korkade investeringar som borde ha används på bättre sätt... T ex som när man byggde ny rondell i Sjöbo och först gjorde en konstinstallation i mitten som enbart ser till att man inte har en aning om vad som befinner sig på andra sidan rondellen eller ännu värre med det konstgräs som fick pryda alla intilliggande refuger... Det var inga småpengar detta handlade om! I samma veva så skar man ner på personalen i förskolan med motivationen att det var dåligt med pengar... Till saken hör att Sjöbo är en rik kommun!

Jag är helt övertygad om att vi kan klara oss utan "utsmyckningar" och diverse horribla konstinstallationer ett bra tag framöver till förmån för de områden som i dag är under all kritik.

Varför fick hela Sverige stå för notan när det skulle byggas vägtullar i Stockholm när profiten går rakt ner i Stockholms stads stadskassa? -"Ni får inte grusvägarna lagade i Jämtland så de kan bygga vägtullar i Stockholm..."

Vägtullarna i sig var nog ett smart drag men budgeteringen var skev.

Kostnaderna för varghysterin hade lätt kunnat betala för en mindre stab av sjuksköterskor eller undersköterskor som vi behöver, kanske till och med någon extralärare som verkligen inte växer på träd!

Skall man betala av mer på stadsskulden så måste fler människor arbeta och om vi arbetar som fan så våra barn kan få det bättre så är banne mig arbete frihet!

Publicerat

Bra rutet Wiz

Kan inte annat än att hålla med dig, speciellt att vi jobbar för att våra barn ska få det bättre och inte för oss själva.

Sen kan jag tycka även om jag själv har blandat mig i att det inte är rätt forum för en politisk diskussion.

Är själv politiskt aktiv men i jaktlaget/jaktlagen jag jagar är det bannlyst med politiska diskussioner då vi är jämnlika alla som jagar (samma regler som i en bastu)

Min slutkläm till det är

Politiska diskussioner tas i andra forum om vi inte gör så att det öppnas en underavdelning för "jaktpolitik" här på forumet vilket kanske hade varit bra då våra folkvalda har möjligheten att läsa och på så sätt se vår sida. Dock bör väl detta vara reglerat hyffsat hårt så att inte det spårar ur utan att diskussionen hålls saklig. Jag kan tänka mig en sådan tråd/avdelning och kommer att skicka den infon vidare uppåt så att de ser och hörsammar den. Nackdelen kan bli att motståndarna hackar sig in eller använder sig av infon felaktigt men den risken kan vara värd att ta.

Publicerat

+1 Donny!

Såg själv till att det skapades en Politikavdelning på grannforumet vars ämnen man slipper se när man trycker på "Visa aktiva trådar".

Att hålla på och kasta skit på varandra kan vi istället göra i 6,5-trådar och liknande JAKTrelaterade trådar här på JAKTsnack ;)

Publicerat

Att politiken kanske inte hör hemma på detta forumet håller jag absolut med om men som så många andra trådar här så tenderar svängarna att bli stora ibland och då får man allt säga B när man har börjat med A.

Dessutom fick jag ju med jakten i frågan när jag ansåg att kostnaderna för "vargprojektet" borde ha lagts på vården i stället... hehe...

Om jag säger så här då... (för att dra en parallell) Förvaltar vi inte våra skogar nu så har våra barn inget att jaga! ;)

Publicerat

Missförstå mig rätt: arbete = frihet och rättvisa, vänster = fel. Likafullt kan man inte glömma historien, och det såg ut såhär:

1975 var vår statsskuld 73,5 Mkr, 1982 var den 377.

1990 hade vi 619 Mkr i skuld, 1994 hade vi 1287.

Tidigare högerregeringar har lånat pengar på ett ohållbart sätt, tidigare vänsterdito har betalat av rätt ordentligt - såäreba.

-- Mats

Publicerat

Jag vill nog vända på begreppet:

Frihet = Arbete

Frihet dvs möjligheten att välja sjäv och inte vara tyngd av höga skatter, krångliga regler och förmynderi ger kreativitet, företagande och ekonomiskt välstånd, vilket i sin tur skapar arbete.

Publicerat
  • Författare

Uhm... Med dryga halvmillen i lön borde väl en hundring kunna pressas fram utan laxermedel..?

-- Mats

Då jag ensam ska dra runt allting så är det inte så kul just nu. Fick en present av Vattenfall den här månaden som vill ha nästan 6000 kronor av mig i elräkning. Tack för avregleringen det blev ju billigare! Sjukskrivning är ju lika med att man inte är värd ett skit i sverige och de där 75% i sjuklön som det heter beräknas på 330000 i max årslön men jag ger mig fan på att jag får betala in för hela beloppet. Så jag får i bästa fall 50% mot normalt och det täcker nog amorteringar bensin och de fasta kostnaderna men inte mera. Hade Min arbetsgivare velat bli av med mig så hade det här varit ett gyllene tillfälle. Ingen operation, sjukskriven i sex månader utförsäkrad. Tre månader senare bankrutt och fått sälja huset hemlös gatuliggare utan jobb utan möjlighet till sjukvård eller något skyddsnät alls. Så mina vänner ser samhället ut idag. Se till att ni håller er friska för skyddsnätet i sverige är glest.