Publicerat Februari 24, 201214 yr Hallå! Känner att det är dags att uppgradera vak/pyrschsiktet. Har idag 1st Trijicon 2,5-10x56. Bra sikte på många sätt men jag har inte riktigt fastnat för riktmedlet (gul triangel). Sneglar nu på Swarovski Z6i (belyst) och jag antar att det är i en klass för sig. Eller? Vill inte gärna tumma på något när jag gör nästa köp som kommer svida väldigt hårt och lämna ett svart hål i plånboken så det är lika bra att gå all in. Jag är ingen expert på något sätt gällande optik osv. men det som tilltalar mig förutom just optiken är systemet med ballistiktornet. Någon som använt detta och kan redogöra om det är användbart. Verkar onekligen suveränt. Kommer att ha kvar mitt 1-4 Tricjicon för drevjakt och använda detta som ett vak/pyrsch sikte. Tycker även att just förstoringen 2,5-15 är bra så att man har möjlighet att förstora mycket för att snabbt art, könsbestämma, se horn, pensel osv. på ett smidigt sätt. Undrar även över generation 2 av Z6i som kommer att släppas snart. Verkar som man ska vänta lite till den släpps eller om den redan är ute? http://www.swarovskioptik.com/en/press-releases/pr-en_z6-2nd-generation Angående riktmedel som jag är rätt kräsen med så undrar jag om ni som använder siktet favoriserar något av dessa 2st. Eller finns det fler?
Publicerat Februari 25, 201214 yr Vill inflika och påstå att kahles 'multi zero' och zeiss 'asv' tilltalar mig bättre och skulle endast välja z6an om förstoring var viktigare än vak o skymningsegenskaperna. Förutsatt att man föredrog deras orangea punkt istället för de andra stora européernas röda belysning. Det är mer glas i en z6a och det stjälper ljustransmissionen såklart.
Publicerat Februari 25, 201214 yr Författare Ok tack, känner att jag måste iväg och klämma och känna ordentligt på kahles och zeiss...
Publicerat Februari 25, 201214 yr Det blir inte fel vad du än väljer men visst vill man ha det som passar bäst när man gör en sån affär
Publicerat Februari 25, 201214 yr Ska du ha BT tornet så finns bara a4-1 riktmedtet att välja på?, så är det iaf på z5. Allt annat än vanligt kors känns överflödigt med BT. BT funkar ypperligt till jakt, vid skytte så begränsas man av att ha bara ett varv på sjusteringen, hur långt det räcker beror ju på kaliber/kulbana. Custom Bt ratt känns som om man backar in sig i ett hörn.Vill man byta ammo, bössa etc så blir den ju värdelös... Mvh magnus.
Publicerat Februari 25, 201214 yr Om du med custom BT refererar till zeiss o helians system så fungerar de självklart till allt. Tror du missuppfattat hur deras varianter funkar.
Publicerat Februari 25, 201214 yr Tänkte givetvis på swarovskis BT i länken ovan, men Givetvis blir zeiss eller annat custom BT också värdelöst om man byter kula eller kaliber Det går ju givetvis forfarande vrida på, men risken att graderingarna för graverade avstånd stämmer är ju minimal. Customratt går fetbort tycker jag iaf... Mvh magnus.
Publicerat Februari 25, 201214 yr Man skjuter ju in på nytt med nya inställningar på div BT torn om man ändrar kula, laddning osv osv. På zeissen byter du själva remsan med siffrorna.Tror fortfarande du inte förstår hur de funkar.Jag håller med om att de är värdelösa - om man inte begriper vad man gör med dem.
Publicerat Februari 25, 201214 yr Jo nog vet jag hur swarres bt funkar, har ett själv , men länken är ju på ett custom bt , alltså specialbeställt fr swarovski graverat med avstånd för en specifik kula och dess kulbana. Alltså en tjock ring, inte fyra tunna som orginal har som man kan flytta och ändra bäst man vill. tycker orginalratten funkar ypperligt, känns som custom bt är pengar i sjön.. Zeiss har också så man kan specialbeställa graverade rattar, de va dom jag menade... mvh Magnus.
Publicerat Februari 25, 201214 yr Förlåt, trodde han länkat till det vanliga BT tornet. Jag hade inte heller lagt pengar på custom BT då de andra std funkar ypperligt.För att återgå så har väl helias multi zero en extra ring för ytterligare ett avstånd jämnfört med swarren?
Publicerat Februari 25, 201214 yr Ring antalet spelar ju inte så stor roll egentligen om man antecknar ett klick-kort. Typ röd+7klick =350m, röd+15klick=400m tex Men när man vridit ett varv är det stopp, då får man börja hålla över För jakt så räcker justeringen gott och väl... Mvh magnus.
Publicerat Februari 25, 201214 yr Författare Kanske är lite overkill att köra custom bt utan det vanliga duger nog gott. Tack för svaren, ett BT på nästa sikte känns som ett "måste ha", verkar supervettigt när man ändå är upp i den prisklassen. Läste pressreleasen igen och såg att 2nd generation är här eller åtminstone väldigt snart. Då kanske priserna dippar på "gamla modellen". Both products feature the latest developments from the Tyrol-based leading manufacturer and will make their debut before a large hunting audience at the SHOT Show in Las Vegas. TheZ6 2nd generation rifle scope will go on sale from 1 February and the EL 32SWAROVISION from 1 May 2012. Såg sen att siktet säljs from 1:a feb (även i Sverige).
Publicerat Maj 20, 201214 yr Köpte du nått sikte? Är själv för stunden inne på ett z6i 3-18x50. Erfarenheter kring detta efterfrågas?
Publicerat Juli 2, 201213 yr Blev att jag kompromissade lite och köpte en z6i 2-12x50 beg från robsoft, så nu är det bara att hoppas jag nöjer mig med den