Publicerat Mars 23, 201214 yr Nja, jag ser det inte som en bojkott. I mitt fall är det en åtgärd för att skydda min hund från helt onödiga risker. Staten har ansvar för eftersöken och får helt enkelt hitta en lösning som funkar utan mig. Till slut kanske vi får heltidsanställda ekipage istället? Polishundar i tjänst är ju inte inhyrda privathundar, vilket skulle kunna gälla även för eftersöken.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Nja, jag ser det inte som en bojkott. I mitt fall är det en åtgärd för att skydda min hund från helt onödiga risker. Staten har ansvar för eftersöken och får helt enkelt hitta en lösning som funkar utan mig. Till slut kanske vi får heltidsanställda ekipage istället? Polishundar i tjänst är ju inte inhyrda privathundar, vilket skulle kunna gälla även för eftersöken. Jag håller med !!! Finns inte en chans att jag riskerar en hund till vargen pga eftersök... Då får helt enkelt vargen fixa det jobbet !!
Publicerat Mars 23, 201214 yr Det är vi jägares sätt att protestera mot den misslyckade rovdjurspolitiken som regeringen har fört, hade det funnits ett annat sätt som hade varit mer effektivt och inte orsakat massa onödigt lidande hade vi jägare nog tagit den vägen istället.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Författare Jag håller med !!! Finns inte en chans att jag riskerar en hund till vargen pga eftersök... Då får helt enkelt vargen fixa det jobbet !! håller med dig till 100%
Publicerat Mars 23, 201214 yr Författare skulle vara intressant att höra vad eftersöksjägarna som gör en del eftersök, och som inte bor i varglän, säger.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Vi har revir i närheten och strövargar x- antal ggr i månaden på våran mark... Så jag har sagt upp eftersöken och det gjorde jag ifjol... Visst jag kan spåra med mina hundar men måste det släppas så åker jag hem igen... Men jag kan tänka mig att dem som inte är drabbad fortsätter som vanligt för det tar emot i både kropp och själ att avstå eftersök..
Publicerat Mars 23, 201214 yr Står bakom "bojkotten" till 100%. Kanske det enda påtryckningsmedel vi jägare har.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Författare Vi har revir i närheten och strövargar x- antal ggr i månaden på våran mark... Så jag har sagt upp eftersöken och det gjorde jag ifjol... Visst jag kan spåra med mina hundar men måste det släppas så åker jag hem igen... Men jag kan tänka mig att dem som inte är drabbad fortsätter som vanligt för det tar emot i både kropp och själ att avstå eftersök.. det är väl så det blir. Då har det iallafall gjorts ett försök med spårning
Publicerat Mars 23, 201214 yr Har inte varg i krokarna även om det ska finnas nån i Småland. Nej jag tänker inte bojkotta så långt har jag bestämt mig. Jag klarar inte att låta ett djur lida om jag kan göra nått åt det.. att hjälpa till helt enkelt.. Men löper jycken högre risk än vanligt så släpper inte jag heller, typ hårt trafikerade vägar, järnväg osv. Skulle förmodligen resonera likadant om det va varg i krokarna. Då blir det banda helt enkelt. Går det inte lösa den vägen så blir det ett misslyckat eftersök om djuret går undan och det inte går att lösa med förhållskyttar. Ingen kan tvinga oss att släppa hund.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Författare Har inte varg i krokarna även om det ska finnas nån i Småland. Nej jag tänker inte bojkotta så långt har jag bestämt mig. Jag klarar inte att låta ett djur lida om jag kan göra nått åt det.. att hjälpa till helt enkelt.. Men löper jycken högre risk än vanligt så släpper inte jag heller, typ hårt trafikerade vägar, järnväg osv. Skulle förmodligen resonera likadant om det va varg i krokarna. Då blir det banda helt enkelt. Går det inte lösa den vägen så blir det ett misslyckat eftersök om djuret går undan och det inte går att lösa med förhållskyttar. Ingen kan tvinga oss att släppa hund. det precis det är väl ett vettigt resonemang. men förstår dom som har varg runt knuten att dom vill göra något.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Vi har revir i närheten och strövargar x- antal ggr i månaden på våran mark... Så jag har sagt upp eftersöken och det gjorde jag ifjol... Visst jag kan spåra med mina hundar men måste det släppas så åker jag hem igen... Men jag kan tänka mig att dem som inte är drabbad fortsätter som vanligt för det tar emot i både kropp och själ att avstå eftersök.. Har du slutat släppa hunden under vanlig jakt också? Jag har full respekt för de som väljer att inte släppa sina hundar, men då tycker jag nog att de ska vara konsekventa om de hävdar att det är av omsorg av sin hund. Själv har jag ju inte så stora problem under eftersök som under vanlig jakt. Under eftersök släpper jag ju inte tyskan om jag inte har kontakt med det skadade viltet. Jag släpper tyskan under vanlig jakt fast det frekvent förekommer varg på marken. Lite smånervigt är det ju men trafiken är värre om dreven går åt det hållet...
Publicerat Mars 23, 201214 yr Författare Har du slutat släppa hunden under vanlig jakt också? Själv har jag ju inte så stora problem under eftersök som under vanlig jakt. Under eftersök släpper jag ju inte tyskan om jag inte har kontakt med det skadade viltet. Jag har full respekt för de som väljer att inte släppa sina hundar, men då tycker jag nog att de ska bara konsekventa om de hävdar att det är av omsorg av sin hund. Och, ja, jag släpper tyskan under vanlig jakt fast det frekvent förekommer varg på marken. om jag visste att det fanns varg i området skulle inte jag släppa på jakt heller
Publicerat Mars 23, 201214 yr Författare om jag visste att det fanns varg i området skulle inte jag släppa på jakt heller det är ju det som är kruxet med den här situationen vi hamnat i
Publicerat Mars 23, 201214 yr Jag kommer fortsätta. Finns det en fara för hunden trafik varg eller annat så får han gå i lina tills jag anser faran över.
Publicerat Mars 23, 201214 yr Om vi ser det såhär..... I vissas ögon är det enda goda en jägare gör är att genomföra eftersök. Resten av jakten är av ondo och vi stjäl maten ur våra kära rovdjurs munnar. Slutar vi med det enda som i princip alla i landet tycker att vi gör bra, vad blir det kvar av oss då? I övrigt så säger NS det som behövs sägas! Ska det bojkottas så skulle vi hellre bojkotta allt vad skyddsjakt på rovdjur heter......
Publicerat Mars 23, 201214 yr Har du slutat släppa hunden under vanlig jakt också? Jag har full respekt för de som väljer att inte släppa sina hundar, men då tycker jag nog att de ska vara konsekventa om de hävdar att det är av omsorg av sin hund. Själv har jag ju inte så stora problem under eftersök som under vanlig jakt. Under eftersök släpper jag ju inte tyskan om jag inte har kontakt med det skadade viltet. Jag släpper tyskan under vanlig jakt fast det frekvent förekommer varg på marken. Lite smånervigt är det ju men trafiken är värre om dreven går åt det hållet... Jag har helt slutat släppa hund på mina hemma marker.. Nu åker jag 60-65 mil enkel resa för att kunna jaga / släppa hunden.... Jag ägde en hel del olika skiften inom diverse jaktlag tidigare men dessa har sålts undan och pengarna har satsas i norrland istället..
Publicerat Mars 23, 201214 yr Jag håller med NS inlägg. Bor inte i varglän men förstår problemet. Det är dock fel att låta djur lida pga politik. Regeringens politik är egentligen inte fel. Det är EUs bestämmande över den svenska rovdjurspolitiken som är fel. För mig skal EU vara ett monetärt samarbete som avskaffat tullar och handelshinder. Inte lägga sig i snusprillor och vargjakt. Ilskan borde riktas mot EU.
Publicerat Mars 23, 201214 yr EU är en "finne" i röven... Har dem nåt bra att dela med sig ? Visst vi får endel pengar men blir det + eller - i slutändan ? Jag har alltid vart nej-sägare !!
Publicerat Mars 23, 201214 yr Jag håller med NS inlägg. Bor inte i varglän men förstår problemet. Det är dock fel att låta djur lida pga politik. Regeringens politik är egentligen inte fel. Det är EUs bestämmande över den svenska rovdjurspolitiken som är fel. För mig skal EU vara ett monetärt samarbete som avskaffat tullar och handelshinder. Inte lägga sig i snusprillor och vargjakt. Ilskan borde riktas mot EU. Jag håller med om att det är fel att låta djur lida pga POLITIKEN men hellre det än att hitta min vän tagen av varg ! Det är i slutändan POLITIKEN som satt oss i denna rävsax... Vi kan skylla på EU !!! Men vi skulle aldrig gått med i EG/EU... Sverige har gjort ett bra val och det var ang. EURO:n, sen den dagen har svenskan kronan stigit i värdet !!!
Publicerat Mars 23, 201214 yr EU är en "finne" i röven... Har dem nåt bra att dela med sig ? Visst vi får endel pengar men blir det + eller - i slutändan ? Jag har alltid vart nej-sägare !! Tror det endast var Tyskland och Svedala som gick minus sist jag läste....
Publicerat Mars 23, 201214 yr Har inte varg i krokarna även om det ska finnas nån i Småland. Nej jag tänker inte bojkotta så långt har jag bestämt mig. Jag klarar inte att låta ett djur lida om jag kan göra nått åt det.. att hjälpa till helt enkelt.. Men löper jycken högre risk än vanligt så släpper inte jag heller, typ hårt trafikerade vägar, järnväg osv. Skulle förmodligen resonera likadant om det va varg i krokarna. Då blir det banda helt enkelt. Går det inte lösa den vägen så blir det ett misslyckat eftersök om djuret går undan och det inte går att lösa med förhållskyttar. Ingen kan tvinga oss att släppa hund. Resonerar som Niklas klarar inte att se viltet lida. Framförallt så kan ingen tvinga oss att släppa hund. Sen är det helt frivilligt att vara med i den organisation. Sen kan vargkramarna göra så att denna bojkott inte ser så bra ut i Svensson ögon när vi bojkottar alla eftersök. Lasse
Publicerat Mars 23, 201214 yr Jag har inte läst igenom hur ni ser på detta utan tänker förklara hur jag ser på det. Jag tror att bojkotten är helt fel. Bojkott innebär att man skiter i det totalt.. Det betyder att alla de påkörda djur som man kan banda och skjuta i lega 50 m från olycksplatsen INTE blir avlivade. Det går fetbort. Om man däremot tar jobbet, spårar och konstaterar att här har vi en benskadad älg som kräver släpp, och att man DÅ avbryter och hävdar bojkott.. Helt ok! Det enda som detta leder till är att jägarna får en massa bad karma och skit i media. Och varför tror jag så här då? Vargen är sin egen bästa ambasadör och kommer, speciellt nu när ungdjuren vandrar ut och nya revir ska fredas här under våren, att göra god reklam för sig själv. DET är vad som kommer att välta över opinionen åt helt rätt håll, tror att det redan idag vänt faktiskt. Så med lite is i magen så kommer detta att reda upp sig oavsett och detta utan att vi ska låta en massa vilt ligga och sparka i något kärr utmed våra vägar. Det finns två förlorare där, viltet och jägarna, och ingen vinnare. Mvh!
Publicerat Mars 23, 201214 yr Jag har inte läst igenom hur ni ser på detta utan tänker förklara hur jag ser på det. Jag tror att bojkotten är helt fel. Bojkott innebär att man skiter i det totalt.. Det betyder att alla de påkörda djur som man kan banda och skjuta i lega 50 m från olycksplatsen INTE blir avlivade. Det går fetbort. Om man däremot tar jobbet, spårar och konstaterar att här har vi en benskadad älg som kräver släpp, och att man DÅ avbryter och hävdar bojkott.. Helt ok! Det enda som detta leder till är att jägarna får en massa bad karma och skit i media. Och varför tror jag så här då? Vargen är sin egen bästa ambasadör och kommer, speciellt nu när ungdjuren vandrar ut och nya revir ska fredas här under våren, att göra god reklam för sig själv. DET är vad som kommer att välta över opinionen åt helt rätt håll, tror att det redan idag vänt faktiskt. Så med lite is i magen så kommer detta att reda upp sig oavsett och detta utan att vi ska låta en massa vilt ligga och sparka i något kärr utmed våra vägar. Det finns två förlorare där, viltet och jägarna, och ingen vinnare. Mvh! Förbannat bra skrivet. Lasse