Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Möte med sugga och kulltingar vid vakjakt

Featured Replies

Publicerat

Hur ska man agera om?

Man möter en aggresiv sugga med kultingar påväg till bilen efter vakjakt?

Publicerat

Skräm bort dem o gå till bilen t ex.

Publicerat

Går dom inte att skrämma så klättra upp i ett träd och vänta tills dom går.

Publicerat
  • Författare

Okej.

Försökte skrämma bort en galt föra året

Det gick inget vidare så sköt han.

Men en sugga med kultingar är ju fredad

Publicerat

Prova att backa långsamt bort, alternativt att släppa en rejäl brakskit som stinker illa, har hört att grisar är doftkänsliga.

Känns inte detta som en rätt bakvänd fråga?

Om du drar ett par snabba pilar i lämplig ofarlig riktning brukar de flesta djur dra av oljudet, avskräcker inte det så är det ingen som är intresserad av fredning mm, det är frågan om en nödsituation och du har all rätt i världen att skjuta den eller de grisar som anfaller dig.

Min egen uppfattning av sådant här är att det sker så fort att situationen är över innan man haft tillfälle att reflektera över särskilt mycket.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Hehe då ska man se till att att äta något som gör en gasig :)

Galten jag försökte skrämma bort

Sköt jag inte något skott i luften först

Utan backa bara

Visste inte riktig hur jag skulle göra då jag inte vart en vildsvin så nära

Så såg jag inget vidare i mörkret

När inte det hjälpte och den kom emot mej sköt jag

Med nödsitvationen:Sade en annan jag jagat med att det kan bli svårt att påvissa att det ett hot mot sej

Publicerat

Anfaller suggan så hade jag skjutit i självförsvar. Inte direkt önskvärt men måste man så måste man.

Vägrar de enbart att avlägsna sig när man försöker skrämma dem så hade jag skjutit en kulting så att suggan tar de andra därifrån.

Går hare att ta vara på så går randig gris med. :)

Åtminstone vid avskjutning i Tyskland.

Publicerat

OMG It's comming right for us!

Publicerat
  • Författare

Anfaller suggan så hade jag skjutit i självförsvar. Inte direkt önskvärt men måste man så måste man.

Vägrar de enbart att avlägsna sig när man försöker skrämma dem så hade jag skjutit en kulting så att suggan tar de andra därifrån.

Går hare att ta vara på så går randig gris med. :)

Åtminstone vid avskjutning i Tyskland.

Det var de jag menade med frågan

Om det skulle vara okej skjuta i självförsvar

Men då sade en jag jagat.

"Hur ska du kunna påvissa att det var ett hot mot dej"

Men om den anfaller är det verkligen ett tecken att man ska få använda bössan tycker jag iallafall

För man vill ju inte bli skadad

Publicerat

För typ tio år sedan sköts ganska många suggor "i självförsvar" under jakt, ofta av skjutglada hundförare. Nu har de flesta insett att hotet var oerhört överdrivet. Nu har det väldigt "låg status" att skjuta i självförsvar. Det kan hända att suggorna gör korta skenattacker, men detta är inget att oroa sig för. (På eftersök är det en helt annan sak.) Tro inte att du kan räkna med särskilt mycket positiva reaktioner om du skjuter en sugga med kultingar för att "hon anföll."

Publicerat
  • Författare

För typ tio år sedan sköts ganska många suggor "i självförsvar" under jakt, ofta av skjutglada hundförare. Nu har de flesta insett att hotet var oerhört överdrivet. Nu har det väldigt "låg status" att skjuta i självförsvar. Det kan hända att suggorna gör korta skenattacker, men detta är inget att oroa sig för. (På eftersök är det en helt annan sak.) Tro inte att du kan räkna med särskilt mycket positiva reaktioner om du skjuter en sugga med kultingar för att "hon anföll."

Tack för svaret

Man vill inte göra något som ger en dåligt status

Jo eftersök är en helt annan sak

Publicerat

Jag betalar hellre böter och blir hånad som en niding än att bli manglad av en sur gris.

Det får dock till en rusning innan jag trycker, jag vill verkligen inte fälla en sugga.

Publicerat

Friska griser väjer av i 99% av fallen, dvs skenattacker. Hade en galt under fredad tid på fälten som snurrade runt och fick vind av mig, kom i full fart mot mig på 10 meter och vek av. Sprang in i skogen, ut igen och mot mig, samma sak.

Tror mest han var nyfiken om jag var en sugga som gick på 2 ben, de ser ju inget vidare bra!

Tänk på att det kan vara bra att vika av från sidan, du kanske går på grisens tänkta stig...

Men att jag skulle bli attackerad och manglad av friska grisar under vakjakt, det tror jag inte. Lite annat när de är uppjagade av hundar...

Publicerat

Jag har aldrig varit med om en fullföljd attack av friska vildsvin (förutom i hägn). Däremot känns det lite som att under eftersök är risken att bli attackerad större ju bättre hund man har! En lindrigt skadad galt som går undan långt men som hunden ställer om gång på gång tycker jag (om timmarna gått) nästan regelmässigt anfaller om man ger sig tillkänna vid ansmygningen.

Publicerat

Jag vill understryka att mitt resonemang gäller endast och enbart i ts tänkta situation dvs en aggressiv sugga dyker upp.:-) (vilket innebär att den anfaller oprovocerat).

Publicerat

Friska griser väjer av i 99% av fallen, dvs skenattacker. Hade en galt under fredad tid på fälten som snurrade runt och fick vind av mig, kom i full fart mot mig på 10 meter och vek av. Sprang in i skogen, ut igen och mot mig, samma sak.

Tror mest han var nyfiken om jag var en sugga som gick på 2 ben, de ser ju inget vidare bra!

Tänk på att det kan vara bra att vika av från sidan, du kanske går på grisens tänkta stig...

Men att jag skulle bli attackerad och manglad av friska grisar under vakjakt, det tror jag inte. Lite annat när de är uppjagade av hundar...

Om man luktar så galtarna snurrar runt benen på en är det kanske dags att duscha... :D

Publicerat

Så är det! :)

Publicerat

Lukten är inget som stör mig, kanske min omgivning, men fortsätter det locka galtar så why not :)

Publicerat

Jag tror inte du behöver vara orolig. De anfaller bara i trängda situationer. Suggor har också en instingt att "bevara" sig själva, för vem ska ta hand om ungarna om hon blir skadad??? Själv kör jag med att ryta till ordentligt eller att bara stå och avvakta tills de har passerat, beroende på situationen, men att de anfaller utan anleding?, detta har jag personligen aldrig upplevt.. Lyssna på hennes ljud, är det en lätt varning? är det en skarp varning?, tro mig, du kommer att höra skillnad, annars får du klättra i träd eller skjuta, men det känns i så fel läge när du skriver "på väg till bilen"..

Publicerat
  • Författare

Jag tror inte du behöver vara orolig. De anfaller bara i trängda situationer. Suggor har också en instingt att "bevara" sig själva, för vem ska ta hand om ungarna om hon blir skadad??? Själv kör jag med att ryta till ordentligt eller att bara stå och avvakta tills de har passerat, beroende på situationen, men att de anfaller utan anleding?, detta har jag personligen aldrig upplevt.. Lyssna på hennes ljud, är det en lätt varning? är det en skarp varning?, tro mig, du kommer att höra skillnad, annars får du klättra i träd eller skjuta, men det känns i så fel läge när du skriver "på väg till bilen"..

Finns inga träd från åteln till bilen

Är bar lite sly

Men ska testa ryta till ordekligt och stå still