Publicerat April 16, 201214 yr Tror jag ställde frågan i min jaktdagbok men den försvann nog bland alla inlägg om vapen med kikarsikten monterade Jag har fått ett riktigt tråkigt problem, igen... Eley slutade att tillverka hagelammunition för ett bra tag sedan nu som det ser ut och den sista batchen kaliber 20 Bismuth så fick jag en pysare där förladdningen fastnade i trånga pipan... Skuris stod bredvid mig och var nog lika förvånad han också! De pluggen är helt enkelt antika nu och även helt slut i mitt lager. Jag söker kaliber 20 Bismuth eller Tungsten av premium modell och de skall vara ordentligt rappa. Någon som har sett något? Min lokala handlare har inget hemma och jag kan inte se dem ta hem något lager heller... Har haft så fantastiskt bra resultat med Bismuth i min kaliber 20 och vill inte sluta med det konceptet Alternativt finns ju hevi-shot men nu börjar vi närma oss ganska häftiga värden på gastryck här för min Merkel och faktumet att jag aldrig har sett dem här heller lär göra det svårt... Visst är det bara april fortfarande men snart är det dags för spaniels att åter söka fält och snår och då vill jag inte sitta brunt till!!! Vill ha non-toxic prylar men INTE stål och med laddvikter på 30g+ och många fps. HJÄLP!
Publicerat April 17, 201214 yr Författare Vad är det för fel med bly? Förutom att det är både rejält obra och förbjudet över vatten samt totalförbjudet inom typ tre år så känner jag, i egenskap av fågeluppfödare och djurvän, att våra kära änder skall slippa få bly i krävan och magen! Skämt åsido. Jag jagar ALLT med en och samma laddning och eftersom jag är ute och tänjer på gränserna på vad som är tekniskt hållbara avstånd så byter jag aldrig ammunition. I kaliber 12 har jag kört med Gafab 36g bly 4:or till all jakt över fält osv och med kaliber 20 så har jag till sist fastnat för Eley 36g Bismuth 4:or för all spanieljakt. Ofta när jag jagar med mina hundar så sker det i anslutning till vattendrag och jag är strikt med att inte använda bly där. Vad gäller bly-debatten och dess toxicitet är jag fortfarande ej övertygad att det överstiger en "fis i rymden" mot avgaserna från enbart gräsklipparna men sjöfågel och änder mår inte bra av det. Att det blir förbud råder det inget tvivel om och det är lika bra att använda alternativen också - annars finns det ingen som kan sitta här och skriva att det funkar riktigt bra! Stål använder jag ej av två skäl. Det har för klen vikt så det funkar på lite håll - det är således inte intressant för mig. Det förstör tänder! Det finns en anledning till och det är att premiumpatronerna verkar hitta hit faktiskt! Synd bara att Hull inte kör med Bismuth eller Tungsten Matrix men det kommer väl en vacker dag... Man får väl börja snegla på jänkarnas plugg snart om inte den Brittiska pluggen går att få tag i? De ligger ju en bra bit före oss på de blyfria alternativen.
Publicerat April 17, 201214 yr Tror jag ställde frågan i min jaktdagbok men den försvann nog bland alla inlägg om vapen med kikarsikten monterade Jag har fått ett riktigt tråkigt problem, igen... Eley slutade att tillverka hagelammunition för ett bra tag sedan nu som det ser ut och den sista batchen kaliber 20 Bismuth så fick jag en pysare där förladdningen fastnade i trånga pipan... Skuris stod bredvid mig och var nog lika förvånad han också! De pluggen är helt enkelt antika nu och även helt slut i mitt lager. Jag söker kaliber 20 Bismuth eller Tungsten av premium modell och de skall vara ordentligt rappa. Någon som har sett något? Min lokala handlare har inget hemma och jag kan inte se dem ta hem något lager heller... Har haft så fantastiskt bra resultat med Bismuth i min kaliber 20 och vill inte sluta med det konceptet Alternativt finns ju hevi-shot men nu börjar vi närma oss ganska häftiga värden på gastryck här för min Merkel och faktumet att jag aldrig har sett dem här heller lär göra det svårt... Visst är det bara april fortfarande men snart är det dags för spaniels att åter söka fält och snår och då vill jag inte sitta brunt till!!! Vill ha non-toxic prylar men INTE stål och med laddvikter på 30g+ och många fps. HJÄLP! Eley har mig veterligen inte slutat, däremot tycks man inte vilja sälja till Sverige av någon märklig anledning. Och Eley "is da shit" eftersom de har ensamrätt på bismuthagel så blir det hopplöst om du vill ha bismuthagel och Eley inte säljer här längre. Annars håller jag med dig - Eley GrandPrix UK5 är förvånande effektiva. Men jag vet att HuntersHouse i Köpenhamn har ett stabilt lager av bismuthagel i alla kalibrar - men billiga är de inte. Men kniper det så..... Vad gäller bly så har vi ett totalförbud - dvs även i kulor - inom 3 till 5 år, om det kan man tycka vad man vill men så är det bara. Det ska vi tacka norrbaggarna för..... Tungstenmatrix ger inte högre tryck än bly och är inte hårdare än blyhagel - dessa kan man hitta i sverige, ibland. Annars får du beställa, fast så fasligt många fps brukar de inte ha..... /T
Publicerat April 17, 201214 yr Författare Eley har mig veterligen inte slutat, däremot tycks man inte vilja sälja till Sverige av någon märklig anledning. Och Eley "is da shit" eftersom de har ensamrätt på bismuthagel så blir det hopplöst om du vill ha bismuthagel och Eley inte säljer här längre. Annars håller jag med dig - Eley GrandPrix UK5 är förvånande effektiva. Men jag vet att HuntersHouse i Köpenhamn har ett stabilt lager av bismuthagel i alla kalibrar - men billiga är de inte. Men kniper det så..... Vad gäller bly så har vi ett totalförbud - dvs även i kulor - inom 3 till 5 år, om det kan man tycka vad man vill men så är det bara. Det ska vi tacka norrbaggarna för..... Tungstenmatrix ger inte högre tryck än bly och är inte hårdare än blyhagel - dessa kan man hitta i sverige, ibland. Annars får du beställa, fast så fasligt många fps brukar de inte ha..... /T Kollade på Eleys hemsida och de hade enbart .22LR vad jag kunde se... Men att de skulle sluta helt med hagel finner jag föga troligt. Kollade Hunters House men jag kunde inte se några listor över ammunition... Jag får helt enkelt ta och maila dem! Hur är priserna på plugg i Danmark generellt? Dyrare än krämarna i landet brunsås? Tack för tipset dock! Det hyser förhoppning!
Publicerat April 17, 201214 yr bly debatten är väl rätt död nu eller hur? hur kommer det sig att ni tror det?
Publicerat April 17, 201214 yr Kollade på Eleys hemsida och de hade enbart .22LR vad jag kunde se... Men att de skulle sluta helt med hagel finner jag föga troligt. Kollade Hunters House men jag kunde inte se några listor över ammunition... Jag får helt enkelt ta och maila dem! Hur är priserna på plugg i Danmark generellt? Dyrare än krämarna i landet brunsås? Tack för tipset dock! Det hyser förhoppning! Nu har nog trollkarlen tillbringat för mycket tid i på den diagonala gatan och inmundigat ohälsosamma substanser.... 1 Eley hagelpluppar hittar du på: http://www.eleyhawkltd.com/ eftersom Eley gick ihop med Hawk..... Nej dom annonserar nog inte i Daily Prophet heller. Du får helt enkelt börja läsa en vettig blaska - typ Shooting Gazette. 2 Eley och nu är det rena Eley gör 22:or, dessa finner du på: http://www.eley.co.uk/. Men notera - det är två helt olika bolag, det finns ingen egentlig koppling mellan dem utöver ett rent ägande där Eley är majoritetsägare i EleyHawk. 3 För att veta vad resp. brittisk hageltillverkare har på sitt program, alltså inte för att se en massa meningslös reklam om vad man tycket att man säljer utan verkligen veta vad de säljer kollar man på: http://www.justcartridges.com/ Fast det skulle ju kräva att herr Trollkarl lämnar diagonalgatan och den magiska dimension han befinner sig och vistas bland oss dödliga i den tråkiga världen...... Har du inte bott på den lilla bakåtsträvande ön? /T
Publicerat April 17, 201214 yr bly debatten är väl rätt död nu eller hur? hur kommer det sig att ni tror det? Just nu ja..... http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/34838-nu-ska-blymaengden-i-aelgfaers-undersoekas-av-livsmedelsverket/ Den här kommer vi inte undan med lindriga medel. Och notera - detta gäller kulor, inte hagel. Hagel lämnar så gott som inget splitter i djurkroppen och är sålunda relativt riskfritt. Kombinera det med att vi ska ha fasat ut så mycket användning av tungmetaller som vi kan inom 10 år. Vi har ett totalt blyförbud i all ammunition inom 3-5 år, nått år till om vi har en jäkla tur. /T
Publicerat April 18, 201214 yr Författare Nu har nog trollkarlen tillbringat för mycket tid i på den diagonala gatan och inmundigat ohälsosamma substanser.... 1 Eley hagelpluppar hittar du på: http://www.eleyhawkltd.com/ eftersom Eley gick ihop med Hawk..... Nej dom annonserar nog inte i Daily Prophet heller. Du får helt enkelt börja läsa en vettig blaska - typ Shooting Gazette. 2 Eley och nu är det rena Eley gör 22:or, dessa finner du på: http://www.eley.co.uk/. Men notera - det är två helt olika bolag, det finns ingen egentlig koppling mellan dem utöver ett rent ägande där Eley är majoritetsägare i EleyHawk. 3 För att veta vad resp. brittisk hageltillverkare har på sitt program, alltså inte för att se en massa meningslös reklam om vad man tycket att man säljer utan verkligen veta vad de säljer kollar man på: http://www.justcartridges.com/ Fast det skulle ju kräva att herr Trollkarl lämnar diagonalgatan och den magiska dimension han befinner sig och vistas bland oss dödliga i den tråkiga världen...... Har du inte bott på den lilla bakåtsträvande ön? Jag har aldrig innan intresserat mig för Eley utan enbart följt Hull och dess produktflora inom ett mycket snävt segment. Att Eley har gått ihop med Hawk hade jag ingen aning om men det förklarar ju saken! Livet hade varit mycket enklare om man fortfarande hade kunnat traska in på Bisley Gun Shop som normalt och bara kollat i stora ammo-rummet och pekat på vilken Hull ammo man ville att de skulle lägga i sin bil... Intresset för att följa utvecklingen inom hagelindustrin tappade jag för länge sedan och vill egentligen bara ha den ammunitionen som jag alltid har haft. Det går tydligen inte så jag får försöka hitta nya plugg som jag kommer överrens med och gå vidare.
Publicerat April 18, 201214 yr Författare bly debatten är väl rätt död nu eller hur? hur kommer det sig att ni tror det? Debatten är död eftersom man redan i Bryssel har bestämt utgången. De Svenska politikerna vill alltid spela Allan så de kommer givetvis gå i första ledet och införa totalförbud på bly fortare än du anar! Om 3-5 år så har vi totalförbud på bly i all ammunition, inga undantag. Det finns andra lösningar som Bismuth, Tungsten, hevi-shot osv och jag har valt att hoppa på det tåget redan nu även om jag rent tekniskt kan skjuta bly på en del ställen. I kaliber 12 skjuter jag fortfarande bara bly som exempel.
Publicerat April 18, 201214 yr Köp en mindre slatt bly att ha så länge. Alt släpa runt B25an tills du hittar nån vismuth.
Publicerat April 18, 201214 yr Författare Köp en mindre slatt bly att ha så länge. Alt släpa runt B25an tills du hittar nån vismuth. Har bly till min SBS så jag är inte helt utan men jag jagar i närheten av vatten och då gäller blyfritt. Faktum är att jag kommer att köra en hel del runt vatten i år med hundarna och då har man inget val. Jag sprider inte bly så änder och sjöfåglar kan peta i sig det. Dessutom så har jag haft riktigt bra resultat med Bismuth så jag måste ta detta vidare och se hur långt jag kan gå!
Publicerat April 18, 201214 yr Jag har aldrig innan intresserat mig för Eley utan enbart följt Hull och dess produktflora inom ett mycket snävt segment. Att Eley har gått ihop med Hawk hade jag ingen aning om men det förklarar ju saken! Så - nu vet du hur det ligger till. Livet hade varit mycket enklare om man fortfarande hade kunnat traska in på Bisley Gun Shop som normalt och bara kollat i stora ammo-rummet och pekat på vilken Hull ammo man ville att de skulle lägga i sin bil... Ja, men nu bor du i u-landet sverige där Gyttorp är premieammuntion och en Beretta 686 ett lyxvapen.... Hagelpuppor får inte kosta mycket, ej heller hagelpangen - men man köper gladeligen ett sikte för 15 000:- för att skjuta en sketen älg vart annat år eller så.... Intresset för att följa utvecklingen inom hagelindustrin tappade jag för länge sedan och vill egentligen bara ha den ammunitionen som jag alltid har haft. Det går tydligen inte så jag får försöka hitta nya plugg som jag kommer överrens med och gå vidare. Jag följer ammunitionsutvecklingen noga - i synnerhet nu när blyets tid bara är en tidsfråga. Utvecklingen på vapensidan lämnar jag däremot ganska fritt - den sk utvecklingen som sker är i 9 fall av 10 bara produktionsoptimering och ingen prestandamässig utveckling överhuvudtaget. Men den nya 725 är faktiskt nått så ovanligt som ett steg framåt i mellanprisklass. /T
Publicerat April 18, 201214 yr Författare Hur ligger priserna till hos våra grannar Danskarna jämfört med här? Rätt plugg får kosta lite och är man petig som en annan får man öppna plånboken lite också Är det inte brutalt mycket dyrare på andra sidan bron så kan jag ju handla där liksom!
Publicerat April 18, 201214 yr Vet inte vilka men jag är helt säker på att Eley ffa säljs i landet. Vet ett ställe här i Roslagen som kommer att köra deras plugg iår igen. Finns någon/något.. en firma eller en skjutbana som heter http://www.skavstajakthandel.se/ som KAN vara de som tar in Eley. Ring Dennis på Sundsta och fråga om inte annat.. just Sundsta kommer att köra Eley. Tror de har en annons på Facebook som flimrar förbi stup i ett. Mvh!
Publicerat April 18, 201214 yr Författare Vet inte vilka men jag är helt säker på att Eley ffa säljs i landet. Vet ett ställe här i Roslagen som kommer att köra deras plugg iår igen. Finns någon/något.. en firma eller en skjutbana som heter http://www.skavstajakthandel.se/ som KAN vara de som tar in Eley. Ring Dennis på Sundsta och fråga om inte annat.. just Sundsta kommer att köra Eley. Tror de har en annons på Facebook som flimrar förbi stup i ett. Mvh! Tack för tipset! Kjell Sport kunde inte längre köpa in sade de förra veckan men jag skall ringa Sundsta helt klart!!!
Publicerat April 18, 201214 yr Hur ligger priserna till hos våra grannar Danskarna jämfört med här? Spontant skulle jag säga att HH är dyrare, och jag har känslan av att de är dyrare ärven med danska mått mätt. Du kan ju kolla med Guns&Gents med i Dronningens by. Rätt plugg får kosta lite och är man petig som en annan får man öppna plånboken lite också Är det inte brutalt mycket dyrare på andra sidan bron så kan jag ju handla där liksom! Personligen så tycker jag att det ska finnas rim och reson i hur långt man far efter saker, och att köpa i dronningens by ser jag inte som ett alternativ om man kan hitta samma sak inom en 10-12 mils radie från Lund först då börjar transporten äta upp vintsen i ett lägre pris och danskarna ett alternativ..... Men ett besök på HH gör man bara för att njuta av ett vettigt utbud av hagelpangar. /T
Publicerat April 19, 201214 yr fick för mig att jag har ett gäng eley ,men det fanns bara en 25 kartong med 5 or vill du köpa så hör av dig,eley 20-65 2,8 mm bismut forest,allt byta mot bly...
Publicerat April 19, 201214 yr Lånar tråden lite. Om man är i England, Tyskland eller annat EU land och vill köpa ammo över disk, är det bara licens och id som gäller eller är det något mer krångel? Införselregler mellan länder? Planerar att bila i juni så det lär bli aktuellt...
Publicerat April 19, 201214 yr Författare Vapenlicens och vapenpass samt fotolegitimation så är du helgarderad! Säg att du skall på skjutbanan eller jaga (beroende på vad du köper) så är det ingen som behöver bry sig. Sen har vi tullen... Det är en saftig begränsning på vad man får föra in... Två kilo eller något i den stilen var det förut vill jag minnas... Jag hade bara med mig 1000 st Hull Sovereign som flyttgods och i efterhand så skulle man nog ha haft en pall
Publicerat April 20, 201214 yr Lånar tråden lite. Om man är i England, Tyskland eller annat EU land och vill köpa ammo över disk, är det bara licens och id som gäller eller är det något mer krångel? Införselregler mellan länder? Planerar att bila i juni så det lär bli aktuellt... Du måste ha en överföringshandling som specar antal, kaliber, typ etc ansöks hos polisen och kostar typ 400kr och du får som privatperson inte föra in mer än 2kg aktiv substans - dvs totalt 2 kg krut. Samma som den maximala mängden du får förvara i hemmet utan ammunitionstillstånd. Man får dock ha mer krut hemma, men då endast i flaska (som inte behöver vara inlåst). Sedan Trollkarlen åkte över har man satt in en liten smula sans och vett i systemet då det från början lästes som 2kg ammunition - det där med akativ substans var väl för svårt att begripa antar jag. Men du får inom EU köpa ammunition för bruk där, så det är inte inköpet i sig som är problematiskt - det är att när du kommer till sverige får du som privatperson inte ha mer än totalt 2kg krut i den laddade ammunitionen du har hemma i din bostad. Därav att det blir hopplöst knastigt att ta in en pall själv..... Jag har som sagt övervägt att hyra en av FM's gamla am-förråd och skaffa ammunitionshandlartillstånd så man kan ta in lite vettiga plugg till detta u-land, men det är så pass höga startkostnader att jag so far valt att inte göra det. /T
Publicerat April 20, 201214 yr T- jag står fast vid mitt tidigare förslag, kooperativa pluggbolaget, jag har inga betänkligheter att pytsa in en slant för att bidra till en sådan verksamhet och eller medverka med tid till att snurra runt dem. /Christian
Publicerat April 20, 201214 yr Du måste ha en överföringshandling som specar antal, kaliber, typ etc ansöks hos polisen och kostar typ 400kr och du får som privatperson inte föra in mer än 2kg aktiv substans - dvs totalt 2 kg krut. Samma som den maximala mängden du får förvara i hemmet utan ammunitionstillstånd. Man får dock ha mer krut hemma, men då endast i flaska (som inte behöver vara inlåst). Sedan Trollkarlen åkte över har man satt in en liten smula sans och vett i systemet då det från början lästes som 2kg ammunition - det där med akativ substans var väl för svårt att begripa antar jag. Men du får inom EU köpa ammunition för bruk där, så det är inte inköpet i sig som är problematiskt - det är att när du kommer till sverige får du som privatperson inte ha mer än totalt 2kg krut i den laddade ammunitionen du har hemma i din bostad. Därav att det blir hopplöst knastigt att ta in en pall själv..... Jag har som sagt övervägt att hyra en av FM's gamla am-förråd och skaffa ammunitionshandlartillstånd så man kan ta in lite vettiga plugg till detta u-land, men det är så pass höga startkostnader att jag so far valt att inte göra det. /T Om man som lekman tar reda på vad som gäller så läser man följande i vapenlagen 2 kap 13§ "13 § Skjutvapen eller ammunition får föras in till Sverige utan särskilt tillstånd i följande fall: a) Enskilda personer får föra in de skjutvapen och den ammunition som de i Sverige har rätt att inneha för personligt bruk. Detta gäller också sådana sammanslutningar, huvudmän för museer och bevakningsföretag som får meddelas tillstånd att inneha skjutvapen." och då tycker man att det är "case closed" och bara att handla...
Publicerat April 20, 201214 yr Om man som lekman tar reda på vad som gäller så läser man följande i vapenlagen 2 kap 13§ "13 § Skjutvapen eller ammunition får föras in till Sverige utan särskilt tillstånd i följande fall: a) Enskilda personer får föra in de skjutvapen och den ammunition som de i Sverige har rätt att inneha för personligt bruk. Detta gäller också sådana sammanslutningar, huvudmän för museer och bevakningsföretag som får meddelas tillstånd att inneha skjutvapen." och då tycker man att det är "case closed" och bara att handla... Ja, men tyvärr gäller det icke svenskar (men EU medborgare) som kommer till sverige tillfälligt med gilitigt vapenpass eller EU-medborgare som har svensk vapenlicens (skrivna i sverige) och inte svenskar som köper utomlands...... Har du ett giltigt vapenpass så får du ha med ammunition ja (men du får bara förvara 2kg aktiv substans i sverige).... Och har du ett giltigt vapenpass så får du köpa ammunition i EU med om du och bössan är är där. Ska du till Sverige överföra ett vapen eller ammunition vid inköp från annat EU-land så måste du ha överföringshandling för vapnet resp. ammunitionen eftersom om du boende i Sverige måste du följa svensk vapenlag och därmed får man inte inneha mer än 2kg aktiv substans -> du beviljas bara överföring för den mängd pluppar som du ka ta in inom 2kg krut.... Jag vet för jag har lekt denna illustra lek. /T
Publicerat April 20, 201214 yr Ja jag misstänkte att jag var i närheten av erfarenhet inom området här i tråden. Låter som det blir för krångligt helt enkelt. Hade tänkt erbjuda Wizard att jag kunde köpa med några askar bismuth annars som tack för lånet av tråden men...