Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Otroligt mycke räv!

Featured Replies

Publicerat

Tjenare, Det är längesen jag sett så här mycket räv på de områden jag håller till.. vet inte om man ska vara orolig till fågel kläckningen?

Det är skjutet en hel del räv på markerna, har även själv bidragit med några.. men man kan inte vara ute en kväll utan att få syn på en jävla massa rävar, finns även en heldel mård.. Rävjakten har slutat 15 april så det går ju inte att fortsätta plocka bort dem,

Hade bra med fågel förra hösten, men då såg man inte lika mycket räv nånstans här omkring?

Tråkigt för mig och min finnspets ifall rävarna tar all ungfågel, Något att oroa sig för?

Publicerat

Låtre ju inte så bra att det är gott om räv i de områden du håller till. Tyvär så verkar sorkstammen kraschat igen. Men man får ju hoppas att det endå finns gott om sork så att kullarna kan gå fram och även annat småvillt.

Publicerat
  • Författare

ne det är ju inte bra, man får hoppas att det är mest hanar man ser utav räven.. annars blir det ju en massa valpar från dem också, man får hoppas på bra väder till kläckningen och att räven/mården försvinner! jo verkar vara dåligt med sork, så räven kommer ju göra allt för att få tugga i sig fågel kyckligarna

Publicerat

ne det är ju inte bra, man får hoppas att det är mest hanar man ser utav räven.. annars blir det ju en massa valpar från dem också, man får hoppas på bra väder till kläckningen och att räven/mården försvinner! jo verkar vara dåligt med sork, så räven kommer ju göra allt för att få tugga i sig fågel kyckligarna

Du får vara redo när ungrävarna börjar visa sig så kan du nog rädda en hel del av de halvvuxna kycklingarna i varje fall.

Publicerat
  • Författare

ja det kan nog vara en lösning.. till nästa rävjakt ska jag försöka få bort så mycket räv som möjligt, endast bara för att dem inte ska äta upp alla fåglar, mården är ju oxå en som borde utrotas!!!

Publicerat

Utrota lät otrevligt, men att hålla efter dem är aldrig fel. -_-

Publicerat
  • Författare

Mården tycker jag ska utrotas från området jag håller till på iaf :), räven är ju rolig och jaga.. Lock/vakjakt, men mård är ju inget man jagar så ofta. inte jag iaf, och jag vet inte många här som jagar mård.. visst några har ute nån enstaka fälla men det är sällan det blir någon fångst, har själv skjutit en mård men det var en riktig tur tillfälle.

Publicerat

Att prata om att utrota ett djur är fel och klingar mycket dåligt i folksögon. Men att hålla efter predotarer är rätt och det ska man göra men inte utrota.

Publicerat
  • Författare

visst gör det väl de, men jag ser inte mården till någon användning alls.. men det är ju såklart vad jag tycker, alla har ju ett eget tycke men i mina ögon är mården inget att ha.

Publicerat

Tjenare, Det är längesen jag sett så här mycket räv på de områden jag håller till.. vet inte om man ska vara orolig till fågel kläckningen?

Det är skjutet en hel del räv på markerna, har även själv bidragit med några.. men man kan inte vara ute en kväll utan att få syn på en jävla massa rävar, finns även en heldel mård.. Rävjakten har slutat 15 april så det går ju inte att fortsätta plocka bort dem,

Hade bra med fågel förra hösten, men då såg man inte lika mycket räv nånstans här omkring?

Tråkigt för mig och min finnspets ifall rävarna tar all ungfågel, Något att oroa sig för?

Låter som rena paradiset ! :)
Publicerat

visst gör det väl de, men jag ser inte mården till någon användning alls.. men det är ju såklart vad jag tycker, alla har ju ett eget tycke men i mina ögon är mården inget att ha.

Räv äter en del mård, så ifall du tar bort mården och det är dåligt om sork så tvingar du ju räven att ta fågel och kid

-inte direkt det du vill kan jag tänka mig.

nu när sorken går ner så kommer räven och mården också att gå ner, lite skyddsjakt på valpar och voila! du kan skjuta en och annan fågel till hösten :)

Ville egentligen bara belysa att det är rätt komplicerat det hela, något som förmodligen är givet hos medlemmar på ett forum som detta.

jaja ut och skjut lite kråka vetja!:)

/Cris

Publicerat

Kul med mycket rävar..! ;-) Har en teori om att det är nu framöver en rejäl åtel gör störst nytta, räven är lat å matar gärna valparna med mat från åteln istället för hare och fågel... Det är nu det annars äts som mest och att "stödutfodra" predatorer är ju också viltvård, har man dessutom jagat lite intensivt är det inte så många munnar att mätta... Vet att det är en ovan tanke att mata rovdjur men jag tror på idén.

Publicerat

Varför har inte vi räv överallt, är riktigt avundsjuk...var i sverige bor du?

Publicerat
  • Författare

Jag bor i norrbotten, eller man kan säga tornedalen.. visst har vi alltid haft räv på områderna men inte som iår, jo det är roligt med räv. jagar själv räv men jag tycker mer om fågeljakt.:) till hösten ska jag testa locka, är nybörjare inom det men ska väl gå och lära sig med tiden

Publicerat

Jag bor i norrbotten, eller man kan säga tornedalen.. visst har vi alltid haft räv på områderna men inte som iår, jo det är roligt med räv. jagar själv räv men jag tycker mer om fågeljakt. :) till hösten ska jag testa locka, är nybörjare inom det men ska väl gå och lära sig med tiden

Använd mus och fågelläten så kan du börja locka in valpar redan i sommar B)

Vilken jakt som är roligast är svårt att sätta fingret på eftersom allt som går som man vill brukar vara jäkla gött. ;)

Publicerat
  • Författare

jo har köpt en muspip pipa, ja nog är det sant så som du säger men brinner mest för fågeljakten med trädskällare då:) har en riktigt duktig finne så det blir bara roligare å roligare för varje gång,

Publicerat

jo har köpt en muspip pipa, ja nog är det sant så som du säger men brinner mest för fågeljakten med trädskällare då :) har en riktigt duktig finne så det blir bara roligare å roligare för varje gång,

Jo Fågeljakt är kul men hos mig så är det dåligt med Tjäder och Orre så jakten får bli på Sjöfågel och Gråfågel istället, dock rolig jakt det också..

Publicerat

Kul med mycket rävar..! ;-) Har en teori om att det är nu framöver en rejäl åtel gör störst nytta, räven är lat å matar gärna valparna med mat från åteln istället för hare och fågel... Det är nu det annars äts som mest och att "stödutfodra" predatorer är ju också viltvård, har man dessutom jagat lite intensivt är det inte så många munnar att mätta... Vet att det är en ovan tanke att mata rovdjur men jag tror på idén.

Tror också på den idén! Jan Åkerman skrev också om det. Tror att det kan bli lite dubbel effekt dessutom, lär sig valparna vart det finns mat så är det lättare att komma åt dom.

En omvänd fundering som jag gått och grunnat på. Dom som har en rävåtel för att skjuta räv på slutar ju att åtla när jakttiden är slut. Blir inte effekten av det att dom rävarna som inte blir skjutna äter sig feta och får stora kullar som sedan föds upp på rådjurskid och fågelungar.

Publicerat

Herr Lindberg, jag tror de faktiskt är många som håller igång åtlarna året runt. Kanske ombesörjningen minskar något under lågsäsongen, men ser man till att ha någorlunda ordning så ligger man så mkt bättre till när det sätter fart igen. Och nu är det ju återigen lovligt att hålla efter valparna på vår/sommar.

Publicerat

jo har köpt en muspip pipa, ja nog är det sant så som du säger men brinner mest för fågeljakten med trädskällare då :) har en riktigt duktig finne så det blir bara roligare å roligare för varje gång,

JAkt med finne är roligt, var kommer din ifrån?

Publicerat
  • Författare

Kaiutumdalens Kennel, från gällivare. pappa: Latanjarkas Lee. Mamma: Kaitum Dalens Raijja

Publicerat

Mårdfälla

Publicerat

Kaiutumdalens Kennel, från gällivare. pappa: Latanjarkas Lee. Mamma: Kaitum Dalens Raijja

Min är från Kennel Leipipirs

Publicerat
  • Författare

Okej funkar den bra?:) hur gammal? tik/hane?

Publicerat

Vad är egentligen mycket räv, vi har 500ha och hittills fällt 20 rävar denna säsong, men vi ser fortfarande lika mycket räv som förra våren...

Hoppas på att de nya årsrävarna kommer snart...