Publicerat April 23, 201214 yr Vilken kaliber hade ni valt om ni köpt en ny? Jag som tex ska jaga : Räv, fågel, bäver, rådjur och lite älg.. tror 308an blir perfekt för mig? eller finns det nått bättre val kanske? Vad för kaliber och till vilken jakt? MVH viktor
Publicerat April 23, 201214 yr 308 eller 6,5x55. Själv hade jag valt 308. Sök lite på forumet så finns det ändlösa diskussioner om detta.
Publicerat April 23, 201214 yr det spelar nog inte så jätte stor roll vilken du väljer bara du trivs med den men jag tror att jag skulle ha tagit en 6.5x55, men somsagt tror inte det spelar så jätte stor roll
Publicerat April 23, 201214 yr http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/33449-93x62/ Kan lova dej att allt du skjuter på dör med den kalibern Nej men .308 eller 30/06
Publicerat April 23, 201214 yr Köp den Sako 6PPC som säljs här på forumet till klass 2 prylarna - inklusive toppfågeljakt på 2 kilometer eller hur långt man nu kan se för det är en superbössa! Sen köper man en lite grövre klass 1 till de större fyrbenta djuren så har man nästan allt man behöver resten av livet! (ja, förutom en Browning hagelbössa då... hehe) Alla har vi försökt hitta en bössa till allt men i slutändan slutar det med 6 olika vapen och man är ändå inte nöjd
Publicerat April 23, 201214 yr Wizard för he***te, det var ett enkelt råd han bad om, inte en brutal realitetsorientering som visar vilka svaga människor vi är som ger vika för alla lustar när det kommer till vapen. Han kommer säkert att vandra den vägen också, men ponera att han faktiskt är en förnuftig människa som inser att man kan klara all Svensk jakt med en 6,5a och en hagel12a :lol:
Publicerat April 23, 201214 yr Enkel .308 är en sako75 eller sako85 hade en sån och dom är riktigt bra :b Min var syntetiskt och rostfri sako 75
Publicerat April 23, 201214 yr Skulle jag bara få ha en enda kulbössa blev det nog en 308 win Sako 85 rostfri med laminatstock. Skickat från min HTC Desire S via Tapatalk 2
Publicerat April 23, 201214 yr Författare hahaha, wizard.. , ne men blir nog en 308.. en winchester 70 .308 tänkte jag köpa, hade planer på det iaf.
Publicerat April 24, 201214 yr Flikar in med en fråga. Jag har enbart en .308 i skåpet som ren kulbössa. På nya marken har vi en del skogsfågel. Finns det någon plugg för .308 som är lämplig för fågel utan att både stycka, filéa och göra malkött av pippin på samma gång?
Publicerat April 24, 201214 yr Vill minnas att både Norma och Lapua gör icke expanderande matchammo laddade med SMK resp Scenar. (Jag talar inte om Norma jaktmatch!)
Publicerat April 25, 201214 yr Ok, tack för svar. Vet dock inte hur mycket kulor det blir mot fågel när jag tänker efter. Kommer nog köpa en klass 2 kombi för småvilt. Vår mark är inte uppe i tomma lapphelvetet utan vi har faktiskt bebyggelse inom några km och jag tänker då främst på kulfånget när man skjuter mot "träad" fågel.
Publicerat April 25, 201214 yr Wizard har helt rätt. Säkerhet i skottlossning mot träad fågel får du inte genom att välja det ena eller det andra vapnet, där det ena vapnet går 3km och det andra går 4 km. Skaffa dig det perfekta vapnet för den jakt du skall bedriva och se till att du vet vartåt du skjuter
Publicerat April 25, 201214 yr Wizard har helt rätt. Säkerhet i skottlossning mot träad fågel får du inte genom att välja det ena eller det andra vapnet, där det ena vapnet går 3km och det andra går 4 km. Skaffa dig det perfekta vapnet för den jakt du skall bedriva och se till att du vet vartåt du skjuter Tanken var snarare att jag är osäker om såväl hagel som kula kan skjutas mot "träad" fågel då det finns en del folk som går/rider på marken. Jag kommer inte att ägna mycket tid åt ren fågeljakt utan mer se det som en möjlighet när man rör sig i markerna under säsong, och därmed blir det skytte mot markbunden pippi eller pippi som lättar från backen. Blir helt enkelt till att hålla igen skotten som inte ger kulfång.
Publicerat April 25, 201214 yr Man ansvarar för sina skott, så är det ju. Vad jag ville få fram är att risk för förbipasserande är en icke-fråga i vapenvalet.
Publicerat April 26, 201214 yr Man ansvarar för sina skott, så är det ju. Vad jag ville få fram är att risk för förbipasserande är en icke-fråga i vapenvalet. Jo, just det jag menar.