Publicerat Maj 13, 201214 yr efter en otroligt givande helg på mamima jakt så har jag helt fått avskriva labben som slaskhund iom att hon saknar viljan så hon får vara ren apportering/spår hund nu mer och att taxen har antagligen helt slutat jaga rådjur ska göra lite fler tester och även testa henne om hon funkar som grythund ska även kolla för noskvalster så jag är nu ute efter en ny hund och kraven är följande ska ge skall vid förföljande/ställande ska funka på älg vildsvin rådjur och andra hjortdjur gärna räv och grävling också men inget krav raser jag kollar på är ju standard wachtel TJT Gråwachtel finns det nån mer ras som kan vara lämplig att titta på ?
Publicerat Maj 13, 201214 yr Basset fauve de bretagne, rätt uppfödare så har du en hund som jagar allt som rörs.
Publicerat Maj 14, 201214 yr Alpenländische dachsbracke! http://www.skk.se/hundraser/alpenlandische-dachsbracke/ Mycket trevlig ras som passar in mycket bra på dina behov
Publicerat Maj 14, 201214 yr Kanske två nya hundar? En bra ställande och en bra drivande? Helt rätt! Kaffe är gott! Öl är också gott! Men häll det för guds skull inte i samma glas
Publicerat Maj 14, 201214 yr Helt rätt! Kaffe är gott! Öl är också gott! Men häll det för guds skull inte i samma glas Många + där!
Publicerat Maj 14, 201214 yr Helt rätt! Kaffe är gott! Öl är också gott! Men häll det för guds skull inte i samma glas En grogg är en grogg! Kanske inte så exklusivt och fint, men gör garanterat jobbet! :lol:
Publicerat Maj 14, 201214 yr Författare jag hade förmånen och se en del olika raser i boda dels några Alpenländische dachsbracke även några spetsar som fungerade riktigt bra nackdelen med Alpenländische dachsbracke verkade vara att dom kan vara lite svårstartade i början Münsterländer har jag inte ens funderat på än men ska tas i beaktning även Basset fauve de bretagne och Slovensky Kopov chihuahua???? nu var det hund jag skulle ha och inte råttfoder 2 hundar till hade nog varit perfekt men jag saknar närmare 1500 ha mark samt en gård och inga miljoner på banken så man kan ta ett sabbats år från allt utom jakt
Publicerat Maj 14, 201214 yr Basset fauve de bretagne, rätt uppfödare så har du en hund som jagar allt som rörs. Hade skippat älgen o köpten i sådan! funkar säkert på älg men jag hade inte haft den till det!
Publicerat Maj 14, 201214 yr Glömde skriva, får man ha kopov t rådjur? Kopov är väl en typ av stövare så svaret är ju då nej. Men även om det skulle vara lagligt så känns det fel att ha en sån långbent och snabb hund på rå. Jag håller nog på münsterländer och då från skalldrivande föräldrar.
Publicerat Maj 14, 201214 yr Hade skippat älgen o köpten i sådan! funkar säkert på älg men jag hade inte haft den till det! klart fauven funkar på älg..allt annat för den delen oxså
Publicerat Maj 14, 201214 yr Författare En bra fauve jagar allt, älg inräknat om jag inte minns helt fel så har du en del kunskap om den rasen
Publicerat Maj 14, 201214 yr Författare Du minns helt rätt och det skrev jag innan jag ens kollade upp rasen närmare och tittade på bilder har du nån linje som man kan kolla närmare på ?
Publicerat Maj 15, 201214 yr Men det absolut bästa alternativet till det du vill jaga nämnde du själv i trådstarten. Så leta rätt på en riktig wachtel.
Publicerat Maj 15, 201214 yr Men det absolut bästa alternativet till det du vill jaga nämnde du själv i trådstarten. Så leta rätt på en riktig wachtel. Med rätt husse/matte blir den bra men tycker senaste tiden wachtlen har spåratrat ut driver för länge man har glömlt dens allsighet, den ska ju kunna apportera och allt vilket jag inte ser hos dem längre givetvis kan dem de men ägaren lär inte hundarna detta. Utan bara driva. det min åsikt sen finns det ju alltid dem som funkar på de viset det, men tycker man glömmer bort att det är en allroundhund!
Publicerat Maj 15, 201214 yr Spännande! Jag ska se om det går att boka tid hos Mamima nästa helg och testa min TJT på gris för första gången.