Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Brott mot koppeltvång?

Featured Replies

Publicerat

Att rasta hunden lös på tomten (rätt stor, men med staket runt), under konstant uppsikt är det ok?

Om hunden råkar hitta en grävling i rabatten utanför ytterdörren som den jagar runt huset och ställer upp på baksidan, är det fortfarande ok? (Fortfarande under uppsikt, med ägaren några meter efter sig, men som inte lyckas få stopp på jakten på ett par minuter)

Om det inte är ok - kan man någonsin / någonstans rasta en jakthund utan koppel under koppeltvångstiden?

Publicerat

Grävlingen får du väl jaga året om inom gård, Trädgård? (Anläggning)

Angående koppeltvång såg jag en intressant informationsskyllt häromdagen. Där ställde man krav på att hunden skulle vara inom 6 fot från ägaren.

Längre ifrån ägaren än så ansågs man inte kunna hålla koll på hunden. Oavsett koppel eller ej! Nu tycker jag detta är lite överdrivet men jag håller med om att 10m flexkoppel i områden med markhäckande fågel kanske inte är det smartaste...

Publicerat
  • Författare

Skyddsjakt på grävling kan vara ok, men då inte med hund.

Och ang vad som är uppsikt och inte - hunden var i det här fallet aldrig mer än 5 meter från ägaren. Kan det fortfarande räknas som brott mot koppeltvång?

Annars håller jag med om att långa linor/flexikoppel inte är det smartaste i skogen så här års. Har råkat stöta på fågelungar några gånger med hunden och de blir lätta byten...

Publicerat

Måste erkänna att jag inte är säker på det där med hund. Men nog har jag sett åtminstone grythundar bli använda under diverse husgrunder på icke jakt tid. Kanske speciellt...

Tror du skall fråga på förbundets area.

Var noga med att beskriva om hunden någonsin lämnade tomten. Tror det är en viktig info...

Publicerat

Har man stängslat runt går`n tror jag ingen frisk kan klaga.

Publicerat
  • Författare

Det finns inget stängsel runt tomten, bara ett glest staket, men det är inget snack om att hunden skulle lämnat tomten, och tror aldrig det kommer att hända. Var som sagt under väldigt bra uppsyn när det hände - men hur ska man kunna undvika en grävling som ligger utanför ytterdörren?

Publicerat

Det ska man inte, kul med lite action för jycken under annars lågsäsong. Shit happens!

Publicerat
  • Författare

:-)

Publicerat

vvar får du koppeltvång ifrån? Finns ingen lag att hunden skall vara "kopplad"

Publicerat

Lagen säger vad jag kan tyda att hunden skall vara under sådan uppsikt som OM den vore kopplad. Mina koppel är 2,5 m långa. Mina terriers hade helt klart kunna anfalla o skada grävlingen på det avståndet. ?????????? hur långt ska man dra sådant här ????????

Publicerat

Finns inte nåt om koppel i någpn lag. Dock står det i Naturvårdsverkets föreskrifter att du nu under denna tid skall ha hunden inom omedelbar närhett och då igenom hindra den från att förfölja och skada vilt. Dock råder det koppeltvång i vissa parker/djurparker/privata parker men du kan aldrig tvingas att nyttja det; ( förutsatt att det inte händer något). Inom din egna trädgårdstomt (förväxla inte med mark/skog) får din hund vara lös men skall hindras från att göra ;skada på tredje mans egendom eller djur.

Katten jämnställs med hunden i föreskrifter och du har likadant ansvar fö hund som med en katt, vet dock ingen som fälls för att en katt tagit en bofink...

Ser din granne dig så kan du bli anmäld, du får ju blanda annat inte hesta hund mot levande vilt och låta hunden avliva djuret, gäller dock inte eftersök bla bla bla....då du kan bli fälld för jaktbrott osv

Publicerat

Inte längre än vad sunt förnuft låter råda.

Kontroll är kontroll, går inte att ange ett mått i meter, det lär vara situations och individberoende men det är klart råder inget förnuft alls, ja då har man bekymmer.

Att notera är att hund får brukas vid skyddsjakt på vilt utan andra regler än dem som gäller vid vanlig jakt, grävlingar under hus/ i trädgårdar får skyddsjagas om de skadar huset eller trädgården.

Jag har lite svårt att se vad efterfrågas i denna tråd, förmodligen är jag trött idag.

/C

Publicerat

IJ det n姯n som ser min inl䧧? Ser bara en massa siffror...

inga meter nämns i texterna för det kan bli farligt i en ev domstol, där ser de bara om du brustit i din uppsikt så har hunden vart för långt bort från dig.

Publicerat
  • Författare

Inte längre än vad sunt förnuft låter råda.

Kontroll är kontroll, går inte att ange ett mått i meter, det lär vara situations och individberoende men det är klart råder inget förnuft alls, ja då har man bekymmer.

Att notera är att hund får brukas vid skyddsjakt på vilt utan andra regler än dem som gäller vid vanlig jakt, grävlingar under hus/ i trädgårdar får skyddsjagas om de skadar huset eller trädgården.

Jag har lite svårt att se vad efterfrågas i denna tråd, förmodligen är jag trött idag.

/C

Tror det är naturvårdsverket som föreskriver att fällor ska användas i första hand vid skyddsjakt? Men det är ju en annan fråga. Anledningen till den här tråden var att få lite synpunkter på hur långt man kan driva "koppeltvång" - uppsikt. Det finns ju alltid en risk för att hundan får tag på vilt, och jag ville höra hur ni resonerar kring det. Har fått helt andra svar när jag frågat icke-jagande hundägare nämligen, där många tolkat lagen mycket hårdare, och menat att man till varje pris måste förhindra hunden att stöta på vilt utanför jakt. Tex skulle man då vara skyldig att ha "viltsäkert" stängsel runt tomten för att förhindra att vilt kommer dit, alternativt altid ha hunden i kort koppel.

Publicerat
  • Författare

IJ det n姯n som ser min inl䧧? Ser bara en massa siffror...

Inga meter n䭮s d䲦tt i en domstol s堬䳥r man boken och om hunden f efter djuret s堨ar 䧡rens uppsikt brustit och kan d䲦䬬as

Nej, det är lite svårt att se vad du skriver...

Publicerat
  • Författare

Lagen säger vad jag kan tyda att hunden skall vara under sådan uppsikt som OM den vore kopplad. Mina koppel är 2,5 m långa. Mina terriers hade helt klart kunna anfalla o skada grävlingen på det avståndet. ?????????? hur långt ska man dra sådant här ????????

Precis min fråga...

Publicerat

Nej, det 䲠lite sv岴 att se vad du skriver...

Korrigerat... j*****la iphone "made in China" märker jag

Publicerat
  • Författare

F s姠det ok ut men nu kinatecken!!??

F岠du n姯t eller m峴e jag korrigera all text?

Nu ser plötsligt ditt första inlägg helt normalt ut :-) Men däremot verkar mina inlägg ha smittats av samma sjuka?

Tack för svaret i alla fall, och nästa fundering - vad är det som gör att det juridiskt är skillnad på att ha hunden lös på tomten eller i skogen? Varför skulle det vara ok om den hittar vilt på tomten, men inte i skogen?

Håller me i praktiken, men funderar på hur det fungerar juridiskt...

Publicerat

Nu ser plötsligt ditt första inlägg helt normalt ut :-) Men däremot verkar mina inlägg ha smittats av samma sjuka?

Tack för svaret i alla fall, och nästa fundering - vad är det som gör att det juridiskt är skillnad på att ha hunden lös på tomten eller i skogen? Varför skulle det vara ok om den hittar vilt på tomten, men inte i skogen?

Håller me i praktiken, men funderar på hur det fungerar juridiskt...

jag ändrade via datan... fattar inte vad som händer.

jo...allemänsrätten gäller på din mark men trädgårdstomten är fråntagen dvs ingen har egentligen rätt att gå nära ditt hus eller plocka bär från ditt trädgårdsland men de kan plocka blåbär i din skog. därför kan ingen kräva att din hund skall hållas kopplad. finns vissa hundar som kan sina osynliga gränser, min är en av dem

Enligt min tolkning är det samma sak som den jagar djur innanför staket som utanför, dvs olagligt och skall förhindras, sedan kan allt hända men du är ju som djurägare ansvarig.. Skyddsjakt skall ju föregås av ett beslut från länsstyrelsen samt att inom detaljplanerat område gäller kommunjägarens omdöme samt hans ansvar.

En hund skall ALLTID hindras från att förfölja och skada djuret, därför använder man inte gråhund på hare bl... den är för snabb och biter ihjäl djuret, vilket enligt jaktlagen inte är tillåtet. Därvid finns en dom mot en dobberman (?) som bet ihjäl rådjur i Halland för ett tags sedan som exempel

Publicerat

Varför inte bara läsa lagtexten?

Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter

16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att springa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter som avviker från <a href="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm#P16S1" title="16 § Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras..">första stycket. Om det behövs till skydd för viltet får sådana föreskrifter innebära att en hund skall hållas kopplad.

ingenstans om koppeltvång om du kan hindra den på annat sätt

Andreas

Publicerat
Varfnte bara l䳡 lagtexten?

Lag (2007:1150) om tillsyn hundar och katter

16 Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar h嬬as under s夡n tillsyn att de hindras fr宠att springa li marker d䲠det finns vilt. Under den ga tiden av 岥t skall hundar h嬬as under s夡n tillsyn att de hindras fr宠att driva eller flja vilt, n䲠de inte anv䮤s vid jakt.

Regeringen eller den myndighet som regeringen best䭭er f岠meddela fkrifter som avviker fr宠<a href="http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm#P16S1" title="16 Under tiden den 1 mars-20 augusti skall hundar h嬬as under s夡n tillsyn att de hindras..">fa stycket. Om det behtill skydd filtet f岠s夡na fkrifter inneb䲡 att en hund skall h嬬as kopplad.

ingenstans om koppeltv宧 om du kan hindra den p堡nnat s䴴

Andreas

Sa ju det....tack andreas fitatet!!!