Hoppa till innehåll

Göra en egen ässja


Wallman

Recommended Posts

Hejsan!

Jag har varit intresserad av knivmakeri en tid nu och jag ansåg att det var dags att försöka sig på att tillverka ett eget knivblad, (ur plattstål, smider ej själv :wub: ) samt härda detta i en hemmagjord ässja. Så jag tänkte bara visa hur jag snickrade ihop min ässja från sådant som jag hade liggandes hemma! :ph34r:

Lista på material / saker:

Gammal gjutjärnsgryta med lock

Armeringsjärn

Buntband

Ståltråd

Järnrör

Någon typ av fläkt, t.ex. en luftmadrass pump / eldriven fläkt. Eller som i mitt fall en damsugare som även går att använda som en fläkt (den kan mao blåsa ut luft ) .. B)

Någon form av plastslang

Silvertejp

Någon typ av magnet

post-11919-0-28712300-1337182697_thumb.j

Kan vara klokt att fråga ägaren av grytan (i mitt fall föräldrarna), om lov, innan man börjar borra i den.. :wub:

post-11919-0-25958900-1337182766_thumb.j

Böjer till ett par armeringsjärn, som skall fungera som en ställning för ässjan. Sätter ihop dessa med ståltråd och buntband, har ju ingen svets... :angry:

post-11919-0-06589500-1337182942_thumb.j

Borrar ut ett hål i botten på grytan och bankar in en bit av järnröret, orkade inte fästa det ordentligt, men det behövdes inte då passformen var duglig ^_^

post-11919-0-61962000-1337183120_thumb.j

Slänger ihop ett galler av ett gammalt halster, skulle förhindra att glödande kol ramlade ned i slangen, samt för att skapa en luftficka under glöden.

post-11919-0-62007400-1337183234_thumb.j

post-11919-0-75904400-1337183293_thumb.j

Fäste en magnet på en planka, för att kolla om stålet är avmagnitiserat

post-11919-0-08924600-1337183375_thumb.j

I andra änden skar jag in ett litet jack för att kunna lyfta av locket utan att bränna fingrarna av mig :P

post-11919-0-17572200-1337183566_thumb.j

Damsugaren jag använde som fläkt B)

post-11919-0-99439100-1337183795_thumb.j

Fäste damsugarslangen på järnröret med silvertejp...Var ju lagom smart, plast+hög värme..= smält plast...(men först efter att jag fått till en riktigt varm glödbädd) :lol:

post-11919-0-50034300-1337183961_thumb.j

Det ramlade även ner glödande kol i slangen, så den smälte på två ställen <_<

post-11919-0-54736900-1337184274_thumb.j

Tände ässjan med lite tändved (å en gnutta tändvätska)

post-11919-0-46170300-1337184403_thumb.j

Brandsläckaren fick stå kvar i garaget, men vattenkannor fanns på plats..just in case

post-11919-0-48010600-1337184563_thumb.j

post-11919-0-34959200-1337184693_thumb.j

post-11919-0-74162600-1337185357_thumb.j

Full fart framåt, på med damsugaren (fläkten) å locket (flög en massa glödande kol när jag testade med locket av)

post-11919-0-44368800-1337185399_thumb.j

Lyfte av locket efter ett par minuter, tog omkring 5-6min för att stålet skulle bli avmagnitiserat

post-11919-0-96665400-1337185568_thumb.j

När jag var klar å bladet låg i ett oljebad, så lyfte jag ner stenen som legat på grytan.. Satte mig nästan på den då den såg relativt ofarlig ut...

post-11919-0-38738400-1337185675_thumb.j

En skvätt vatten visade hur nära katastrofen mina skinkor var!

Nu ska jag polera bort oljan å kolla hur det blev, sedan anlöpa bladet.

To be continued!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Super! Ser ju toppen ut med den där grytan. Om du bildgoglar lite på "brake drum forge" så finns det bilder på olika lösningar för att inte får ner kol i slangen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar och bockar:) Haha, ska jag verkligen kika på! ^_^ Verkar smått onödigt att smälta ett par cm av slangen varje gång man ska härda lite-.-

Måste bara passa på å tacka Wizard för en massa tips och förslag! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Super! Ser ju toppen ut med den där grytan. Om du bildgoglar lite på "brake drum forge" så finns det bilder på olika lösningar för att inte får ner kol i slangen.

Ja jädrar, googlade lite å de verkade ju relativt enkelt att lösa. Får ta en sväng förbi järnaffärn i helgen, tack för tipset! :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt, lycka till!!!

Jag var själv inne på att bygga en brake drum forge men så fixade jag till min gamla fältässja med en elfläkt och fjärrkontroll! :wub:

Så länge du har luftflöde kommer ditt järnrör att klara sig och kan du hitta en lämplig "kopp" med hål i att sätta ovanför hålet så får du längre livstid.

Tänk på att du lätt kan få upp din nya ässja i så höga temperaturer att du faktiskt kan både smälta och bränna ur kolet i järngodset!

Nu måste du fixa ett städ också så du kan smida och inte bara värma! ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-11919-0-20944100-1337192053_thumb.j

En snabb polering, kände på eggen med samma fil som jag använda när jag slipade till den. Och jag tycker att den har blitt hårdare..Filen bet inte alls. Men men, får se hur resultatet blir efter anlöpning! ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som sagt, lycka till!!!

Jag var själv inne på att bygga en brake drum forge men så fixade jag till min gamla fältässja med en elfläkt och fjärrkontroll! :wub:

Så länge du har luftflöde kommer ditt järnrör att klara sig och kan du hitta en lämplig "kopp" med hål i att sätta ovanför hålet så får du längre livstid.

Tänk på att du lätt kan få upp din nya ässja i så höga temperaturer att du faktiskt kan både smälta och bränna ur kolet i järngodset!

Nu måste du fixa ett städ också så du kan smida och inte bara värma! ;)

Joo, hihi, det har jag iaf på egen hand lyckats läsa mig till :D

Städ..mjo vore ju nåt att ha, synd att jag inte hittar något på blocket som inte kostar ett par tusenlappar :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nice, har gjort något liknande själv men av ett oljetråg till en traktor. Min har sidoinblås, men det är bättre att få det underifrån. En annan skillnad är att jag lerklinat min på insidan, sand funderade jag på som alternativ men det blev lera. Syftet är att få en bra form på skålen för glödbädden så att man utnyttjar kolet maximalt och inte eldar för kråkorna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevligt:D måste säga att det var riktigt roligt att tända den för första gången, å se att det faktiskt funkade(typ, hehe). Men ska fixa sidoinblås eller något system för att hålla glöden kvar i ässjan. Lär byta bort plastslangen till något system av metall. -_-

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men ska fixa sidoinblås eller något system för att hålla glöden kvar i ässjan.

Jo det var nog därför jag valde sidoinblås.... Att hitta en bra forma är inte det lättaste idag...

Använder för övrigt också en gammal dammsugare som fläkt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va lite mer drag i den, jämfört med min luftmadrass fläkt ^_^ kanske borde hitta någon form av eldhärdigt puts eller murbruk å göra om formen lite :) eftersom att AEB-L stålet lär kräva lite högre temperaturer än det jag körde med nu.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

post-11919-0-78483500-1337198623_thumb.j

post-11919-0-57563300-1337198624_thumb.j

Så såg stålet ut efter anlöpningen. Jag kikade på ett "färgschema" och för ca 225 grader så såg det ut att stämma B) Ska slipa nu å se vad jag får fram för resultat!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Städ..mjo vore ju nåt att ha, synd att jag inte hittar något på blocket som inte kostar ett par tusenlappar :unsure:

De gånger jag pillat med sådant så körde vi på järnvägsräls som städ. Funkar hyfsat iaf och är ju dessutom gratis då sådana bitar ligger och skräpar både här och där. Sprang själv tex på 5x1m stumpar sist jag gick på en promenad brevid ett spår.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska genast kapa ett styckte från tågrälsen!...

Hehe nä men ska hålla ögonen öppna :) tack för tipset!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

MIn första budgetässja, köpte en 12V kanalfläkt från BT för nån hundring (som man kan driva med ett bilbatteri) , resten var bara junk men fungerar riktigt bra. Kör numera med en fältässja.

smide1.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Najs, ja man tager vad man haver ^_^ Så länge det funkar e det ju strunt samma hur och av vad den är byggd ;)

Men nu måste jag återgå till slipandet...tog en dag ledigt från filarna och sandpappret..2 mm härdad egg kvar att avverka..!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Najs, ja man tager vad man haver ^_^ Så länge det funkar e det ju strunt samma hur och av vad den är byggd ;)

Men nu måste jag återgå till slipandet...tog en dag ledigt från filarna och sandpappret..2 mm härdad egg kvar att avverka..!

Du grovslipar självklart eggen innan härdning. då blir det mycket mindre arbete sen när det är hårt.. :ph34r:

Finns en trampässja till salu i Blekinge..

http://www.blocket.se/blekinge/Trampassja_40429109.htm?ca=22&w=1&last=1

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jojo, eggen var grovslipad ^_^ men då jag inte visste vilken kvalitet stålet var av, så tog jag det säkra före det osäkra..liksom! :wub:

Det blir nog inte aktuellt att skaffa lite mer rejäla saker innan jag har stenkoll på härdningsprocessen. Ingen lust att köpa massa fina manicker och mackapärer om jag inte klarar av att använda dem :P Tack för tipset dock! :wub:

Sen så måste man ju skona plånboken lite, det är ju snart dags att uppdatera den övriga jakt utrustningen <_<

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De gånger jag pillat med sådant så körde vi på järnvägsräls som städ. Funkar hyfsat iaf och är ju dessutom gratis då sådana bitar ligger och skräpar både här och där. Sprang själv tex på 5x1m stumpar sist jag gick på en promenad brevid ett spår.

Tomas Johanssons klassiska tips från boken "Smid själv" från tidigt 1980-tal???

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen någon som hittar järnvägsräls?

Jag har letat febrilt i tre år nu och frågat massor av folk men ingen hittar något...

Innan jag har mina rälsbitar bygger jag inte mer på min motorhammare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte ta en promenad längst spåret nära mig imorgon. Om jag hittar å det räcker, så kan du få det som blir över ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte ta en promenad längst spåret nära mig imorgon. Om jag hittar å det räcker, så kan du få det som blir över ^_^

:wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har för mig att jag har sett en del liggande..men det var nog ett bra tag sen. Men men, man kanske har lite tur när man går på skattjakt! ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...