Publicerat Maj 16, 201214 yr Idag fick jag o säker mer eller mindre alla här det årliga brevet från naturvårdsverket. Dags att betala statligt jaktkort igen. Är det bara jag som funderar på vad vi egentligen får för dom pengarna?... För mig känns det enbart som att vi ska betala för att dom ska ha koll på vilka som jagar o så ska dom få in pengar i kassan... Vad går dom pengarna till? Hur mkt av våra jaktkortspengar kommer tillbaka o gör någon nytta för jakten o viltet? Och hur mkt av jaktkortspengarna går till forskning/spårning & utplantering av varg?... Jag kanske är helt ute o cycklar men tycker det här är lite som den gamla hundskatten som togs bort nån gång när jag var liten.
Publicerat Maj 16, 201214 yr Vi har nog ett helt gäng villtforkare både inom och utanför förbundet som inte riktigt håller med. Pengarna förbundet får för det så kallade allmänna uppdraget kommer också därifrån. Och som du säkert förstår så går det av flera anledningar inte att spåra några pengar härifrån till befintlig utplantering av varg. Däremot kan mycket väl forskning som bedrivs inför en eventuell utplantering i framtiden bekostas härifrån. Jag tror dock inte att forskningen kring detta behööver vra så negativ för oss. Det är politikers och medias konstiga slutsatser vi måste bekämpa. Jag har personligen ofta varit väldigt kritisk till en del rapporter som lagts fram. Men allt som oftast är det egentligen inget större fel med själva forskningen. Det är bara presentationen och slutsatserna som är uppåt väggarna. Summan är alltså att jag inte på något sätt har något emot att betala den här avgiften. Jag skulle t.o.m. kunna tänka mig att betala mer. Men det finns mycket som kunde göras annorlunda angående hur de används...
Publicerat Maj 16, 201214 yr Japp fick min i dag skiter i vilket betalar bara Mvh. Jag fick också min idag och det är bara att bet. och hålla käft.
Publicerat Maj 16, 201214 yr Författare Jag betalade mitt utan att blinka. Men man undrar ju vad det är man betalar egentligen. Många reagerade på att jägareförbundet höjde sitt pris... För dom pengarna får man ju iaf något. Det kanske vi får för jaktkortet med men det märks iaf inte.
Publicerat Maj 16, 201214 yr Det står på baksidan av fakturan vad pengarna går till Fast jag läste bara just det... att det stå på baksidan.. läste alldrig själva baksidan...
Publicerat Maj 16, 201214 yr Det står på baksidan av fakturan vad pengarna går till Fast jag läste bara just det... att det stå på baksidan.. läste alldrig själva baksidan... Precis samma här...
Publicerat Maj 16, 201214 yr Fast bakom denna baksida finns det en baksida som inte är tillgänglig. Där står det vart pengarna går. Det får vi medlemmar inte se.
Publicerat Maj 16, 201214 yr Gillar dom sista delarna #SVA-För undersöka döda djur och viltverksamhet.. #Polisen-För kostnader för att spåra,döda eller omhänderta statens vilt..
Publicerat Maj 17, 201214 yr Jag fick samma känsla som trådskaparen Per när jag faktiskt läste baksidan. Jag hade nog tyckt om tanken på mer specifika mål för pengarna! Att polisen ska ha betalt av jägarna för att spåra skjuta omhänderta STATENS vilt tycker jag är en smula fel , det kan staten själv betala från annat håll medan jaktkorts avgiften kan få gå tillbaka till Jakt och viltvård. Att pengarna sedan går direkt till NVV för disponering är jag heller inte så positiv eftersom även jag blivit färgad av debatten om NVV (inte minst på detta forum).. Inte enbart positivt!! Dock kommer de att få sina pengar av mig med vill ju inte vara utan jaktkort