Publicerat Maj 22, 201214 yr Hej allihop. En god vän till mig i skåne vill ta jägarexamen. Han var med om en olycka för några år sedan som har gjort att inlärningsmöjligheterna inte alltid är på topp dock är han grymt klipsk. Han har alltid varit mycket jaktintresserad och kunnig men inte kunnat göra slag i saken förän nu att ta sin examen. Så till saken, en examinatör som kan avlägga 2-3 dagar för att lära han teori samt skytte sökes var som helst i skåne, även småland/halland kan funka. Han betalar givetvis en bra slant.
Publicerat Maj 22, 201214 yr Teori på 2-3 dagar känns lite väl tunnt... Jag har hjälpt en kille med Downs syndrom att ta jägarexamen (vilket han fortfarande håller på med) och för några veckor sedan klarade han teoriprovet!!! Han har jobbat i tre år med detta. Han kan allt om läten och djur men hade stora problem med lagtexterna och en del andra områden... Nu kan man kanske inte jämföra dessa två men grabben jag har hjälpt har också inlärningssvårigheter. Behöver jag nämna hur jävla stolt jag är över honom!!! Just nu är jag så fullchokad att det inte skulle vara realistiskt med teorin för min del men jag kanske kan finna tid för skyttet? Har han några fysiska begränsningar som svaga muskler eller uthållighet? Det påverkar upplägget helt klart! Jag är inte examinatör utan enbart instruktör så han får boka in skrivningen i vanlig ordning, samma sak med uppskjutningen.
Publicerat Maj 22, 201214 yr Författare Teori på 2-3 dagar känns lite väl tunnt... Jag har hjälpt en kille med Downs syndrom att ta jägarexamen (vilket han fortfarande håller på med) och för några veckor sedan klarade han teoriprovet!!! Han har jobbat i tre år med detta. Han kan allt om läten och djur men hade stora problem med lagtexterna och en del andra områden... Nu kan man kanske inte jämföra dessa två men grabben jag har hjälpt har också inlärningssvårigheter. Behöver jag nämna hur jävla stolt jag är över honom!!! Just nu är jag så fullchokad att det inte skulle vara realistiskt med teorin för min del men jag kanske kan finna tid för skyttet? Har han några fysiska begränsningar som svaga muskler eller uthållighet? Det påverkar upplägget helt klart! Jag är inte examinatör utan enbart instruktör så han får boka in skrivningen i vanlig ordning, samma sak med uppskjutningen. Tack för era svar. Han har läst i böckerna sedan tidigare men vill nog mer ha själva "diskussions" biten också då han finner det vara halva undervisandet vilket han i stor del har rätt i, själv satt jag bara och tragglade i böckerna. Han har inga svårigheter fysiskt och är uthållig nog. Han är eg helt grön på skytte och skulle behöva få lära sig allt från skytte med kula, hagel samt säker vapenhantering. Det kanske finns någon möjlighet att boka teoriprov samt skjutprov någorlunda tätt. Vad skulle några timmars skytte samt genomgång i vapenhantering m.m. gå på? Summan får väl bli exkl ammo tänker jag.
Publicerat Maj 22, 201214 yr Jag brukar hjälpa till med skyttet för självkostnadspris om det handlar om vänner till vänner etc... Börjar det dra iväg med tid så får man fundera lite... Det viktiga är att man har en bra skjutbana att vara på. För vanlig jägarexamen brukar jag gå igenom de olika disciplinerna och skjuta några gånger, sen får de träna själva på klubben så mycket de behöver. När de känner sig "redo" så tar vi en lektion till och ser till att de klarar proven. Majoriteten har det lättare med antingen älgbanan eller hagel, sällan båda, så beroende på vart man måste träna mest så tar det olika tid. Mitt enda problem just nu är tid och jag har troligen inte möjlighet att komma loss innan juli. Skall det göras tidigare så har jag en polare som kör både vanliga kurser och intensivkurser som jag kan tipsa om.
Publicerat Maj 27, 201214 yr Båstad kommun finns där en där jag tog jägarexamen men det är ingen intensivkurs...