Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

rengöring av ljuddämpare/studsare

Featured Replies

Publicerat

hej

jag har precis fått min tikka med dämpare undrar lite om rengörningen.

måste man ta bort ljuddämparen varje gång man drar igenom studsarpipan om så är fallet ändras inte träffbilden som medför en ny inskjutning som följd.

om man inte behöver ta bort dämparen varje gång , hur ofta ska den tas bort och rengöras och hur rengörman en ljuddämpare på ett bra sätt.

jag är nybörjare så är väldigt tacksamm för svar har kollat runt på nätet men inte hittat något bra

Publicerat

Din träffbild ändras inte om du skruvar av dämparen och sen skruvar på den igen.

Faktum är att du bör ta av den efter varje skjutning så att inte ammoniaken fräter sönder prylarna.

Du vill inte dra loppet genom dämparen för då kommer den att fyllas med en massa olja och solventer vilket är obra ;)

Publicerat
  • Författare

tack för ett snabbt svar

hur gör jag rent dämparen på ett bra sätt

Publicerat
  • Författare

fan kom på att jag körde rent pipan idag med dämparen på plats. är det nån fara eller är det en gång ingen gång.

Publicerat

Det är nog ingen fara.

Är du rädd för att du har fått en MASSA olja och liknande i dämparen kan du skölja ur den med aceton om det är en ståldämpare, annars får du köra med avfettning.

Jag hade inte varit rädd om det bara är en gång dock ;)

Publicerat
  • Författare

tack för bra svar.

så jag måste ta bort dämparen efter jakt/skytte rengöra den med avfettning vid behov ska jag skölja den med ljummet vatten efter avfett.

hur ofta gör du rent din studsare efter hur många skott ca gör du en ordentlig rengöring

Publicerat

Efter skytte med dämparen tar man bara av den och gör inget mer.

Efter man har skjutit så är det dock vettigt att blåsa genom patronläget så gaserna försvinner!

Jag rengör efter 5-700 skott men då skjuter jag kanske lite mer och oftare än Svensson :lol:

Avfettning i dämparen skulle bara vara aktuellt om man har fått olja i den.

Vill man rengöra dämparen så är det nog ultraljudstvätt som gäller...

Ös på bara, prylarna håller!

Publicerat

Gör så efter jag skjutit/jagat öppnar slutstycket ställer bössan med pipan neråt dämparen kvar på. Gör rent en gång per säsong och det brukar bli helgen Älgbanan öppnar.

Sedan åker de på till året där på.

S.

Publicerat
  • Författare

tack för svaren riktigt bra

Som nybörjare så är jag lite rädd att göra något tokigt så förstör mer än gör nytta

Publicerat
  • Författare

kan man rengöra pipan för mycket så det tar skada typ ska man använda kopparlösare max 1-2 ggr per år .Eller kan man köra efter varje skott om man känner för det , vad har ni för erfarenheter och tips om allmän rengöring av pipan

Publicerat

Jag är fd. skrubbare men har lärt mig ett och annat de sista månaderna när jag har börjat skjuta långhåll/taktiskt/precision på allvar.

Antingen skrubbar man mellan varje skott eller så gör man det när det börjar sprida.

De enda som gör det mellan varje skott är extremt anala bänkskyttar med skapelser som nästan inte ser ut som gevär längre...

Det man skall vara noga med i vapenvården är fukt och smuts! Smuts är obra för det kan ställa till det med säkerheten men fukt är betydligt värre... Rost vill man inte ha i sin bössa så torr och ren är budskapet.

Pipan kan du dra igenom en eller två gånger per säsong, det är mer än tillräckligt!

Publicerat

kan man rengöra pipan för mycket så det tar skada typ ska man använda kopparlösare max 1-2 ggr per år .Eller kan man köra efter varje skott om man känner för det , vad har ni för erfarenheter och tips om allmän rengöring av pipan

Jag brukar dra igenom pipan med en boresnake efter varje skyttetillfälle. En liten droppe olja på snaken bakom borstarna så har man skyddat pipan också. Storrengöring av bössorna någon gång per säsong.

Publicerat
  • Författare

fan nu börjar jag känna mig hemma om vapenvård tack till alla som tålmodigt svarat på mina frågor .

Kul att det finns hjälpsamma människor

Publicerat

Jag är fd. skrubbare men har lärt mig ett och annat de sista månaderna när jag har börjat skjuta långhåll/taktiskt/precision på allvar.

Antingen skrubbar man mellan varje skott eller så gör man det när det börjar sprida.

De enda som gör det mellan varje skott är extremt anala bänkskyttar med skapelser som nästan inte ser ut som gevär längre...

Det man skall vara noga med i vapenvården är fukt och smuts! Smuts är obra för det kan ställa till det med säkerheten men fukt är betydligt värre... Rost vill man inte ha i sin bössa så torr och ren är budskapet.

Pipan kan du dra igenom en eller två gånger per säsong, det är mer än tillräckligt!

Nja finns nog ingen bänkskytt som rengör mellan varje skott men väl efter varje serie ;)

Finns många skolor men att rengöra skadar aldrig pipan om man inte gör våldsamt fel, själv gör jag rent mina skytte bössor efter varje skjutpass jaktbössorna slarvas det ordentligt med under jaktsäsong.

En ren pipa skjuter alltid bäst men inga problem men dem flesta pipor klarar 100-200 skott utan att precisionen blir nämnvärt sämre så det är en smaksak hur man gör. Dämpare bör man som sagt gärna montera av efter skytte eller jakt då det lätt bildas kondens där låter man den sitta kvar bör bössan ställas med pipan neråt.