Hoppa till innehåll

Bryggning av Coopers Wheat Beer Ölsats


Casthiel

Recommended Posts

Satte precis igång bryggningen utav min första ölsats för 5 timmar sedan. Ser lovande ut så här långt i alla fall. Får se om det har börjat bubbla lite mer imorgon eftermiddag.

Bilder kommer inom kort också :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kul, jag provade någon snabbvariant för en herrans massa år sedan, det blev bara bajs. Hoppas det går bättre för dig ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha vad tråkigt :( Tackar, aa får hoppas på det bästa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite roligt att du bor i Mariestad, jag var på en höjdarfest med folk från Mariestadstidningen för 20 år sedan där sportchefen på blaskan serverade hembryggt öl i tillbringare :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe fan va nice, i tillbringare till på köpet också ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lycka till med bryggsatsen men ha inga större förväntningar... Ha inga förväntningar alls om jag skall vara ärlig :blush:

Jag provade en liknande när jag var ungdom och det var bara att hälla ut.

Nu brygger jag full-mash bryggningar enbart med egna recept och så mycket hemodlat det bara går!

Kornet kommer från en av grannarna och humlen antingen köper jag eller så plockar jag vildhumle (goldings) från en gammal ödetomt.

Nu har jag inte bryggt på några år pga tidsbrist men jag är sugen på att mälta lite korn igen och sätta en 700 liters sats! :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja det är väl inte allt för stora hopp på den men många säger ju att det ska bli bra bara man inte använder SOCKER!!! Så jag tog ett paket DME istället och körde utan dextros som också var rekommenderat. Kommer väl landa runt 4,5% när den är klar.

När jag har gjort några olika sådana här satser så jag får lite fason på det ska jag ge mig på riktig bryggning tänkte jag så som du hade gjort Wiz. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kruxet är att steget mellan bryggsats och full-mash inte är speciellt stort om man ser till tillverkningen men produkten är en annan femma!

Fast jag skall inte säga någonting om en ölsats jag inte har en aning om ;)

Tillsätter du extra socker så kommer du absolut att få en del bismaker, så är det bara.

Det är bättre att använda maltextrakt som faktiskt ger lite kropp till ölen samtidigt som den ger alkohol!

Det finns en stor mikrobryggarkultur i Sverige i dag som inriktar sig på att göra riktigt bra öl. Sök dig till något gäng om du tycker att det verkar intressant för du kan få massor av hjälp i början och det är inte fel :)

Lycka till!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar å det ödmjukaste för tipsen och om att kolla upp om det är några som håller på med detta hem i kring.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ingen som har någon favorit ölsats som ni har provat? Coopers, Muntons, Brewferm mm spelar ingen roll. Funderar på att köra en Irish stout efter detta eller kanske en oktober öl :) Finns ju massa olika recept på Coopers hemsida, både med bara ölsats och lite mer avancerat där man har i riktig malt också.

Förövrigt så bubblar det på så in i håvete mycket just nu och ligger runt rekommenderad temp, denna bryggning skall nog gå vägen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Shit, nu blev jag sugen, jag har i stort sett utrustningen som krävs. Men man ska ha tid och familjen ska stå ut med att det står och luktar :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har all utrustning hemma för både öl, vin, cider och annat och min största tank är på 1000 liter! (effektivt 700 liter)

En gång bryggde jag full sats och fan vad jag fick hälla ut öl i slutet :lol:

Det blev bra gödning dock! B)

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha Wiz, tackar så mycket. Skulle bytt ut jästen innan jag började också såg jag nu på ett annat forum. Men vi får hoppas det blir bra smak på det ändå.

Markus, det luktar väl inte så illa?, har det i mitt rum just nu :) Bara när jag har näsan precis över doftar det lite jäst annars ingen större fara.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe, nee det e ju sant :P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har all utrustning hemma för både öl, vin, cider och annat och min största tank är på 1000 liter! (effektivt 700 liter)

En gång bryggde jag full sats och fan vad jag fick hälla ut öl i slutet :lol:

Det blev bra gödning dock! B)

Lycka till!

Blev du skolad för ciderbryggning i England wizard??

I så fall, hur gör man.. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blev du skolad för ciderbryggning i England wizard??

I så fall, hur gör man.. :D

Jajemensan!

Valet av äpplen är det kritiska och det är vinter/matlagnings-äpplen som gäller.

Kör äpplena genom en kompostkvarn eller liknande för att hacka dem och sedan pressar man hela rasket för att få juicen som rinner ut.

Sen skall det jäsa i antingen träfat, rostfritt eller glas - inte plast!.

Det finns tillräckligt med jäst i skalet så det spontanjäser hur bra som helst!

Låt det jäsa i sval temperatur i ett halvår, sen har man scrumpy!

Det blir starka prylar kan jag lova, inte minst om man gör en perry!!!

Blir det för varmt får man vinäger så ha koll på temperaturen bara!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jajemensan!

Valet av äpplen är det kritiska och det är vinter/matlagnings-äpplen som gäller.

Kör äpplena genom en kompostkvarn eller liknande för att hacka dem och sedan pressar man hela rasket för att få juicen som rinner ut.

Sen skall det jäsa i antingen träfat, rostfritt eller glas - inte plast!.

Det finns tillräckligt med jäst i skalet så det spontanjäser hur bra som helst!

Låt det jäsa i sval temperatur i ett halvår, sen har man scrumpy!

Det blir starka prylar kan jag lova, inte minst om man gör en perry!!!

Blir det för varmt får man vinäger så ha koll på temperaturen bara!

....Scrumpy??? perry????

vad är detta...utbilda gärna en stackars förvirrad själ som bara bryggt mjöd tidigare!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

....Scrumpy??? perry????

vad är detta...utbilda gärna en stackars förvirrad själ som bara bryggt mjöd tidigare!

Scrumpy = riktig spontanjäst cider

Perry = dito bryggt på päron.

Cider får det endast heta om det är bryggt på äpplen, annars är det fruktvin med undantag för päron som heter Perry!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Scrumpy = riktig spontanjäst cider

Perry = dito bryggt på päron.

Cider får det endast heta om det är bryggt på äpplen, annars är det fruktvin med undantag för päron som heter Perry!

Med andra ord borde man kunna gå till det lokala mustriet och musta ett gäng äppel och låta det spontan jäsa för och testa?!

Men varför vinter äpplen?! Och ska de skördas mogna?!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Med andra ord borde man kunna gå till det lokala mustriet och musta ett gäng äppel och låta det spontan jäsa för och testa?!

Men varför vinter äpplen?! Och ska de skördas mogna?!

Går du till ett musteri så får du rätt äppelmust på en gång för de pressar inte ätäpplen mig veterligen.

De skall skördas morgna och ofta så plockar man äpplena från marken när man gör cider.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Går du till ett musteri så får du rätt äppelmust på en gång för de pressar inte ätäpplen mig veterligen.

De skall skördas morgna och ofta så plockar man äpplena från marken när man gör cider.

Ja must görs ju på mogna äpplen som kan var stötta och så, men inte ruttna! Perfekt och köpa några liter opastöriserad mao och sen prova och jäsa då, fårgan är hur många liter man ska testa till hösten... :unsure:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehe, bor man i Mariestad så förstår jag om man vill brygga eget. Kan ju inte bli mycket sämre än det lokala guldbruset ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi inte vara så bittra.

Mariestads ölen e de ju inget fel på tycker jag iaf. Helt ok att dricka en solig dag men finns såklart mycket bättre.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...