Hoppa till innehåll

Avklarad jägarexamen.


mispeen

Recommended Posts

Hej.

Sprillans ny här på forumet. Ursäkta om jag postar denna tråd i fel del av forumet eller om det redan fanns en tråd om detta.

Jag klarad jägarexamen idag, alla skjutprov samt vapenhanteringen.

Men nu undrar jag givetvis vad jag ska göra?

- För att kunna söka licens på ett vapen måste jag ha valt bössan innan jag fyller i licensansökan?

- För att ta över ett gammalt familjegevär som en bekant har licens på, hur gör jag?

Har redan klickat hem ett vapenskåp. Var det dumt eller bra gjort?

Micke

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis och välkommen till jägarkåren!!!

Du laddar ner en blankett för licensansökan (vapeninnehav) från polisens hemsida, och fyller i den. Vill du köpa ett specifikt vapen så skriver du i tillverkningsnummer och vem som överlåter vapnet på ansökan, och enklast & snabbast är att även bifoga den befintliga licensen i original från överlåtaren/säljaren. Lämna till polisen och betala avgiften för licensansökan.

Det går även att söka ett sk inköpstillstånd. Om du exempelvis vet att du vill köpa en Sako Hunter i .308 Win. så fyller du i detta, men lämnar fältet för tillverkningsnummer tomt. Du får då ett inköpstillstånd som du tar med till handlaren där du senare hittar det vapen du vill köpa. Alternativt till den private säljaren. Du måste dock numer veta såväl märke och modell, som kaliber. De brukar dock vara hyfsat flexibla om man ändrar sig, så länge man inte ändrar till något helt annat i vapenväg.

Vapenskåt måste du ha... och du ska uppge hur vapnen komemr att förvaras i ansökan. Bra att börja med skåp, med andra ord.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjenare, och välkommen till forumet :smile:

Kan inte ge ett helt säkert svar på om du måste ha valt bössa för jag vet inte riktigt själv, men jag är ganska säker på att du måste ha gjort det.

Men råkar det vara så att du kommer från Lövånger? isf sköt vi nog upp samtidigt idag :wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jisses, du är snabb på hanen!! :thumbsup:

Kolla med polisen vad som gäller( bara en telefonsignal ifrån dig), alltid det bästa alternativet :yes:

Slutligen säger jag GRATTIS till examen!!!! :wink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar!

Okej ska forska lite mer i detta. Nej nej jag är från Jokkmokk vet du, så en bit längre upp :)

Micke

Haha ja okej då var det ju ett par mil :) Hade nämligen en som hette Micke i min grupp också så jag blev lite misstänksam :tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jisses, du är snabb på hanen!! :thumbsup:

Kolla med polisen vad som gäller( bara en telefonsignal ifrån dig), alltid det bästa alternativet :yes:

Slutligen säger jag GRATTIS till examen!!!! :wink:

Ja det borde väl varit det första man tänkte på, nåja alltid är man inte snabb.

För övrigt nu när jag ändå är igång att skriva så har jag hittat två gevär som kanske är något?

Erfarenhet av dessa?

Remington 700 VTR .308

Tikka T3 Battue light .308

Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I mitt tycke är .308 Win. en bra kaliber, lite smått och gott att välja mellan när det gäller kulval. Det är ju så, det är ju vad du laddar med som talar. Som vänsterskytt så har jag provat på Tikkan, men inte Remingtonaren.

Många vill ha andras smak och tycke när det gäller vapen, själv tycker jag att man själv testar vad som känns rätt. Jag brukar jämföra vapen med skor, själv är jag en 38:a, och denna storlek passar inte alla. Jag tror att genom provskytte,anläggningar och klämma och känna som DU kommer att hitta vad som passar DIG bäst. Idag har det gått lite groll i vapenköpen, man glömmer bort vad individen trivs bäst med. Och det är ju vad DU trivs bäst med som du hittar ditt bästa skytte ( inte vad katalogerna idag talar om vad du mååååååste ha)

Lycka till :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I mitt tycke är .308 Win. en bra kaliber, lite smått och gott att välja mellan när det gäller kulval. Det är ju så, det är ju vad du laddar med som talar. Som vänsterskytt så har jag provat på Tikkan, men inte Remingtonaren.

Många vill ha andras smak och tycke när det gäller vapen, själv tycker jag att man själv testar vad som känns rätt. Jag brukar jämföra vapen med skor, själv är jag en 38:a, och denna storlek passar inte alla. Jag tror att genom provskytte,anläggningar och klämma och känna som DU kommer att hitta vad som passar DIG bäst. Idag har det gått lite groll i vapenköpen, man glömmer bort vad individen trivs bäst med. Och det är ju vad DU trivs bäst med som du hittar ditt bästa skytte ( inte vad katalogerna idag talar om vad du mååååååste ha)

Lycka till :thumbsup:

Tikkan har jag provat och den kändes väldigt behaglig, kort att repetera och den gick mjukt och fint.

Tackar Viktor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattist till examen nu har du en rolig tid framför dig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag tror också det är riktigt kul med jakt. Det är ju en mycket bra arbetskollega som motiverat mig till att ta jägarexamen!

Idag lyckades jag även välja ett gevär som jag ska söka licens på också! Men undra hur länge handläggnings tiden är? Skriver nog mest troligt i fel del av forumet om det men det tar ju lite tid att hitta allt här.

Mvh Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag ska ta jägarexamen, är det någon som vet något om Svensk Jägarexamen, www.jagarexamen.se ?

Det verkar ok!

Är tveksam till att ta jägarexamen på 3 dagar. Att ta Jägarexamen ska ta tid så man kan fördjupa sig i ämnerna och kunna diskutera runt det som tas upp. Om du vill börja jaga så kontakta ett studieförbund istället det är mer seriöst en tre dagars kurserna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...