Hoppa till innehåll

Filmtips - hagelbössans historia


lavskrikan

Recommended Posts

Jag lärde mig ändå något..

Vad var inte korrekt ?

Mvh // Johannes

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja du..... Var ska man börja?

Hagelbössans ursprung (den rena hagelbössan) är inte fowling piece, det är blunderbussen (holländska). Innan bluderbussen var det "balls & shot" på alla slätborrade vapen. Blunderbussen var det första som konstruerades för "skrot" och inget annat än skrot (ofta med trumpetmynning). Denna gjordes som både pistol och gevär, kallades dragoon pga sitt ljud i andra delar europa och var huvudbeväpningen på en typ kavalleri som vi ofta kallar dragoner.

Och sedan var det.....

Och

Och

Och

Bröderna Manton var britter, verksamma i London - inte fransoser.

Och

Och

Och

Och

Eller så ser vi det så här - det som var mer rätt än fel är det om pumpar och automater. Även om det är lite "shotguns for dummies" över det med..... Men det är en film av amerikaner för amerikaner, och där vill man gärna tycka att den moderna hagelbössan är en amerikansk uppfinning. Det är den inte.... Innan John Moses Browning intar scenen så är hagelbössan en strikt europeisk kreation. Och med tanke på att JMB flyttade (för att inte säga flydde) till FN för att man inte ville ge honom hans rättmäktiga andel blir ju pinsamt. Sedan hur man kan missa att nämna Anson&Deeley och Brownings B25 är ju en gåta av rang. Eller choken, en uppfinning som är lika central som räffling av pipor till studsare.

Därtill överdriver man ganska friskt hagelbössans militära värde i modern tid. Men det låter ju kul om inte annat....

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se där ja då fick jag lite mer avstånd till filmen om jag som amatör tyckte var intressant och bra men som det nu visar sig man kanske ska ta med en nypa salt :)

Mvh // Johannes

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Se där ja då fick jag lite mer avstånd till filmen om jag som amatör tyckte var intressant och bra men som det nu visar sig man kanske ska ta med en nypa salt :)

Mvh // Johannes

Man ska alltid ta "populärvetenskapliga" filmer med minst ett stort saltkar. Det blir allt som oftast så slätstruket och förenklat att det i grund och botten blir värdelöst i bästa fall, oftast direkt fel.

Vill du ha en mer korrekt syn på saker och ting - leta upp WW Greener: The Gun and it's development. Och då ska man ha i minnet att inte ens den är helt korrekt då herr Greener gärna framhåller sin egen förträfflighet på andras bekostnad..... Eller Cederlövs gamla klassiker: Vapnens historia.....

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...