Publicerat Februari 20, 201313 yr Undrar vart de två vargarna som nu åker bil genom Sverige ska släppas ut???????? Tänk om det blir där det sköts vargar under den så kallade varg jakten i år.... Men det lär väl bli på ett område där Svea skog äger en massa mark...
Publicerat Februari 20, 201313 yr Författare Här kan de sättas ut . Saxat från SJF hemsida idag. Föreslagna områden för vargutsättning Uppsala län. Heby kommun. Stockholms län. Det område som ligger mellan gränsen mot Uppsala län och vägarna 280 och 76, med Gottröra i söder och den norra gränsen strax nordväst om Hallstavik. Västmanland. Nordöstra länsdelen i Färnebofjärdens nationalpark. Örebro län. Nordöstra Kilsbergen eller Tiveden är de utpekade områdena. Västra Götaland. Södra delen av Svenljunga kommun och ett område som omfattar delar av Töreboda och Karlsborgs kommun. Gävleborg. Norra Hälsingland, ett område som berör kommunerna Nordanstig och Hudiksvall, samt ett område i södra Gästrikland som berör Gävle kommun.
Publicerat Februari 20, 201313 yr tror det blir antingen Örebro län. Nordöstra Kilsbergen eller Tiveden är de utpekade områdena eller Stockholms län. Det område som ligger mellan gränsen mot Uppsala län och vägarna 280 och 76, med Gottröra i söder och den norra gränsen strax nordväst om Hallstavik.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Har ju cirkulerat uppgifter om flytt på 130mil. Det skulle väl enligt min uppskattning placera de i regionen mellan sjöarna. Övertorneå - Stockholm är ganska precis 100mil efter E4an
Publicerat Februari 20, 201313 yr Har ju cirkulerat uppgifter om flytt på 130mil. Det skulle väl enligt min uppskattning placera de i regionen mellan sjöarna. 130 mil Kalix-Huskvarna så det kan stämma mellan Vättern-Värnen el. Vättern-Östersjön. Det har cirkulerat rykten om ett vargrevir i Småland-Östergötland men inte var.
Publicerat Februari 20, 201313 yr Vi snackar å snackar om hur mycket vargen kostar och var den skall placeras osv.osv,bara tomt snack utan något som helst resultat!Sverige är en demokratiskt stat!? definitivt inte med direktdemokrati men än dock parlamentarisk,detta innebär att vi väljer våra talesmän och det antas då att de skall föra våran talan ,detta är ju hur tydligt som helst att det systemet har totalt brakat ihop,de flesta beslut tas helt överhuvet och bakom ryggen på oss,ingen och då menar jag INGEN hänsyn tas till den stora del av landets befolkning som bor på landsbygden och får sin försörjning därav,skolan har inte tillräckligt med kompetent personal,sjukvården belastas av enorm personalbrist,äldreomsorgen är en total katastrof,pensionerna är förskingrade,gränserna är totalöppna och tullen kan bara stå att titta på när stöldgodset åker österut,rättskipandet tas på allvar när det gäller fortkörning och ev.misstänkta jaktbrott,alla andra brott ,där läggs utredningarna ner(brott kunde ej styrkas eller vi kommer inte längre i utredningen så fallet läggs ner);ja listan kan göras hur lång som helst. Vargfrågan är skrämmande dåligt skött och då menar jag inte bara av politiker,vi har faktiskt 2 st jägarorganisationer som är lika odugliga båda två,bara massa jävla tomsnack men ingen handling och när tom.rennäringlagen kringgås när det gäller skyddsjakt på varg,ja då är det bara att konstatera att Sverige(ultima thule"landet långt i norr")inte är demokratiskt,det är ta mig fan ren DIKTATUR. Lösningen är att begära raka besked av de politiska partier som idag förväntas komma in i Riksdagen vid nästa val(förmodligen kan vi redan nu utesluta C och KD)men likväl,de partier som rakt ut säger sig stå för en verklighetsförankrad syn på Sveriges rovdjurspolitik bör få din och min röst,så enkelt är det och jävlar vilken fart det blir på hemorojdodlarna när allvaret går upp för dom 2014! Till dess är det fullständigt meningslöst att babbla om varg hit eller dit
Publicerat Februari 20, 201313 yr Författare Nu jävlar så har maffia bossen blivit arg och tänkt till
Publicerat Februari 20, 201313 yr Arg har jag inte vatt sen jag fick blodtrycksmedicin,tänkt till ,det har jag alltid gjort men i vargfrågan får man tänka till extra så man inte blir avstängd från forumet!Därför har jag formulerat mig denna gång med något mer salongsvärdigt språkbruk!
Publicerat Februari 20, 201313 yr Kommer inte dessa vargar från finland,hur ska dom då förstå språket i södra sverige?
Publicerat Februari 20, 201313 yr Hamnar dom mellan sjöarna är dom snart borta,en olycka kommer sällan ensam!!!!!!!!
Publicerat Februari 20, 201313 yr Nu tror jag det är skitsnack men hörde rykte idag om att de två släppts utanför tenhult. Jkpg kommun. Jag tror inte så mycket på det då jkpg inte var med i diskussionen tidigare. Å andra sidan så kanske det väljs område på andra grunder när det är ett par som flyttas jämfört med om man flyttar en ensam varg...
Publicerat Februari 21, 201313 yr Detta är en populär post. Tja, man får dom man röstar på. Kom nu inte och påstå att det hade blivit bättre med en s+v+mp-regering. Då hade vi inte ens fått till vargjakt här i landet på överskådlig tid.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Nu tror jag det är skitsnack men hörde rykte idag om att de två släppts utanför tenhult. Jkpg kommun. Jag tror inte så mycket på det då jkpg inte var med i diskussionen tidigare. Å andra sidan så kanske det väljs område på andra grunder när det är ett par som flyttas jämfört med om man flyttar en ensam varg... Citerar Jönköpings länsstyrelse Vargpar flyttat Naturvårdsverket har flyttat ett genetiskt värdefullt vargpar från Norrbotten till mellersta Sverige. Flytten är en del i regeringens plan för hur vargstammens genetiska status ska bli bättre. Exakt vilket av de förutbestämda utsättningsområdena vargparet har satts ut i presenteras först efter att vargparet lämnat den aktuella platsen. Detta för att vargparet inte ska bli störda. I Jönköpings län, liksom i övriga län inom det södra förvaltningsområdet, finns inga utpekade utsättningsplatser. De vargar som rör sig i södra Sverige är vargar som vandrat hit på egen hand. källa: http://www.lansstyrelsen.se/jonkoping/Sv/nyheter/2013/Pages/varglaget-i-lanet---februari-2013.aspx
Publicerat Februari 21, 201313 yr Jag skulle gissa på att de inte har satt ut vargarna söder eller öster om de stora europavägarna av anledningen att det inte är helt osannolikt att de kommer börja vandra tillbaka och det var just en svårpasserad europaväg som delade på vargparet som flyttades senast... men det vet man ju inte om de tänker lika som jag.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Kom nu inte och påstå att det hade blivit bättre med en s+v+mp-regering. Då hade vi inte ens fått till vargjakt här i landet på överskådlig tid. Det kommer vi aldrig o få reda på,,men värre hade det nog inte blivit . Problemet är nog inte partierna utan dessa värnar organisationerna. Det jag blir irriterad på är att det finns ett riksdagsbeslut på 210 st. Med brett stöd ÖVER partigränserna. Men den sittande regeringen skiter i det o låter saken bero, pga olika orsaker. Om de är rädda pga att det är val snart eller ej. Ingen aning. De törs helt enkelt inte ta fighten (eu) utan (som vanligt) skyller på andra. .
Publicerat Februari 21, 201313 yr Det är inte de politiska partierna som bestämmer längre. Vargfrågan verkar avgöras i domstol. Olika beslut som överklagas och besluts fattas av Kammarrätten och Förvaltningsrätten. Undrar just vem/vilka nämndemän som sitter där och fattar beslut? Någon som vet?
Publicerat Februari 21, 201313 yr Det kommer vi aldrig o få reda på,,men värre hade det nog inte blivit . Problemet är nog inte partierna utan dessa värnar organisationerna. Det jag blir irriterad på är att det finns ett riksdagsbeslut på 210 st. Med brett stöd ÖVER partigränserna. Men den sittande regeringen skiter i det o låter saken bero, pga olika orsaker. Om de är rädda pga att det är val snart eller ej. Ingen aning. De törs helt enkelt inte ta fighten (eu) utan (som vanligt) skyller på andra. . Haha! Det är väl bara en i s som har varit positiv till vargjakt vad jag vet och som har sagt det i dumburken. Hon hade blivit nedröstad idag om det hade varit en röd-grön koalition som regerat idag. Ja visst ställer värnaorganisationerna med mycket besvär med sina överklaganden bara. Ja, jag vet och det är ett jävla svammel från alla håll. Tyvärr har Herr Pottan & eu lite för mycket att säga till om.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Åter till trådskaparens fundering: Någon som hört/sett/vet något om var de släpptes. Ulvparet borde ha återhämtat sig efter den ofrivilliga resan så snart borde vi få veta.
Publicerat Februari 21, 201313 yr Det ryktas om Tiveden. http://www.jaktojagare.se/aktuellt/vargarna-fran-tornea-slappta-i-tiveden
Publicerat Februari 22, 201313 yr Så var det bekräftat att det var i Tiveden men att vargarna nu befinner sig en bra bit därifrån.... http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2013/02/Vargparet-sattes-ut-i-Tiveden-1.43640/ http://www.naturvardsverket.se/Nyheter-och-pressmeddelanden/Vargparet-fran-Norrbotten-har-lamnat-utsattsplatsen/ Och lite reaktioner http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt/Nyheter/Nyheter/2013/02/Uppgiven-stamning-i-de-berorda-lanen-1.43642/