Hoppa till innehåll

Vedeldad bastu...


N S

Recommended Posts

Vill du ha en ånggenerator,ta ett stort rör(runt eller kvadratiskt) ca 300mm dia.och trä sen ett ca 350 mm.rör dia.utanpå, svetsa ihop skiten så det blir tätt mellan rören,gör vedlucka till det inre röret ock rökutgång, på det yttre röret,påfyllningsrör med tätt lock,ett ångrör på toppen med justerkran,ja då har du en ångpanna,förenklat sett,men för fan GLÖM INTE säkerhetsventilen,annars flyger hela skiten i luften,badande ock bastu inberäknat! :woot:

Men det va väl ett bastueggregat du ville ha,NS,jag tycker du skall behålla den gamla gjutjärnarn med en stenlåda uppepå,smörja kaminen med spissvärta nån gång då och då,så får du fram patinan och vips får du lite nostalgi i badandet också! :yes:

När jag va småpojk va jag med i en kanot å roddklubb,varje lördag på vintern skulle det badas bastu,då fick vi "småpöjkar"uppdraget att elda bastun innan gubbarna kom,för det fick vi en läsk å en bulle och så fick vi va med i gemenskapen å höra alla jävla sorters historier av gubbarna medan dom drack sina pilsner. :thumbsup:

Varje vår innan säsongen började skulle det städas,kanoter å roddbåtarna skulle fejas och så bastukaminen,den skulle målas med nån silverfärg,förstod senare att det var cylinderfärg som man målade bla,båtmotorer med,då rostade de inte,iallafall inte på utsidan :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Risken med gjutjärnskamin är att den ger för mycket direkt strålningsvärme. Det blir inge skönt att sitta nära den och för kallt en bit ifrån. Så jag skulle nog rekommendera ett riktigt aggregat från tex harvia. En liten kostade ca 1500 på k-ratua för sådär 5år sedan när jag köpte min.

Och då 'behöver' du ingen skiva mot väggen, det klara sig ändå. Under aggregatet behövs det nån sten- eller fiberskiva dock.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grejen är ju den att jag får ihop hela bastun för under 5000:-

Ska byggas i 45x120 hyvelspont.

Det behöver jag köpa om jag inte hittar nån gammal rivningskåk med träväggar, kanske en gammal lada eller nått..

Sen är det bara mineritskivor och rökrör jag behöver lägga pengar på.

Hittat hyvelspont som är 4,20 långa så bastun blir väl på ca 2,10x2,10

Den ytan har jag svårt att tro kaminen inte räcker för, eller det ska bli för kallt längre bort från kaminen.

Golven blir i tryckt virke men lite springor i, en ventil vid taken o så är det bara o elda på.

Vill man duscha för att bli ren är det 10 meter till duchen inne i Torpet.

Sommarvattenslangen går precis intill bastuknuten, skit enkelt att kopla på en utedusch sommartid.

 

Ev i en framtid ska jag gärva en dam är planen annars är väl alternativet att hoppa i brunnen för svalka :biggrin:

 

Anledningen til bastubygget är att alla sommargästerna jag haft saknar en bastu...

Tydligen jävligt poppis med sånt i Europa.

Ett gäng Ryss-tyskar byggde själva en bastu med presseningar runt gungställningen och eldade sten och bar in och hällde vatten på dem.

Lite indianbastu.

Det är en av dessa bastufanatiker som sa att kaminen i ladugården kommer funka skitbra till bastun.

 

Liten investering, lite mer jobb, sen kan jag höja veckohyran något.

Ren affärside alltså :cool:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det fungerar toppen med glest golv så vattnet rinner ut och luften kommer in men sätt ingen ventil i taket det ska vara tätt upptill annars blir bastun inte varm. Varmvattensberedare på rökröret är toppen om man saknar rinnande vatten men det verkar du inte göra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

o fan, kollade lite på nätet och där verkade man ha en ventil vid kaminen och en längst bort från den uppe i taket.

Tänker mig att det kan bli risk för syrebrist utan ventiler ?

Kan ju iofs sätta dit en stängbar i taket, då har jag lite valmöjligheter.

Funderade även på en vid kaminen men det kanske inte behövs?

Hur glest ska man göra golvet, ska hela golvet va glest spikat ?

Vill ju inte det skitkallt på golvet lixom..

Det fungerar toppen med glest golv så vattnet rinner ut och luften kommer in men sätt ingen ventil i taket det ska vara tätt upptill annars blir bastun inte varm. Varmvattensberedare på rökröret är toppen om man saknar rinnande vatten men det verkar du inte göra

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tror inte att du ska köra glesat golv just pga att det blir kallt

 

jag har tittat på lite olika konstruktioner på bastu då brukar det vara tätt golv

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kaminen drar mycket luft men en 3" spik mellan plankorna räcker speciellt om virket inte är torrt. Syrebrist blir det inte med glest golv har två vedeldade utan ventiler testat och blir aldrig varma då med öppet golv blir det skorsteneffekt av det

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Följdfråga...

Ska hela golvet glesas eller räcker det med tex halva ? 

Typ tätt under sittbänkarna.

Vet dom som glesar golvet med ca 1-2 cm varje planka. Så länge som inte "utluften" är lika stor.....

Det ska ju inte vara varmt länge! Det räcker med tiden du vill basta och när du är färdig och släcker kamin gör det inget om kylan kryper in....

Anledningen till att glesa är att få golvet torrt snabbt när du är färdig. Tätt golv kräver länge torka för att inte ruttna. glest golv där svett/vatten kan  rinna bort direkt kräver inte att du har typ 2-3 dygns eftervärme för att toka upp.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har hela men kan vara smart att göra tätare där man sitter med fötterna så det drar mindre vintertid

Man bygger med 2 lavar.... översta för att sitta på undre för värmekänsliga men mest för att ha fötterna på.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...