Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Det perfekta kamerapaketet!

Featured Replies

Publicerat

Håller med om 18-200:an....täcker in VÄLDIGT många andra gluggar i enbart ett objektiv. Bildkvalitet är helt OK...mkt bra för att vara en superzoom...och jag är tämligen kräsen vad gäller objektivs bildkvalitet. Också 18-200 brukar finnas i kit med D7000 :cool:

18-105 är ok och D7000 kan man få till fyndpris just nu.

Skall man fotografera djur så räcker inte 105 och egentligen inte 300 heller... det blir snabbt snordyrt om man vill ha ljusstyrka så jag tipsar om fyndet i det riktiga telesegmentet: Sigmas 150-500. Mycket bra bildstabilisering och riktigt skarpt även på längsta brännvidden om man bländar ned till 8-9 någonstans. Självklart är Nikons 400/2.8 bättre men...
Jag har sedan många år ett Nikkor 18-200VR och jag kan lätt säga att det varit mitt bästa köp någonsin. Omfånget är extremt användbart, skärpan bra och nackdelarna som distorsion och CA fixar man med standardprofil i Lightroom, ett klick bara. Perfekt både i skogen och på resor.

Du kan också överväga att köoa begagnat, idag får du en beg D300 för en billig slant. Vill du fota fåglar är det ett bättre val iom snabbare AF och den är också rejält vädertätad. Ett steg sämre ISO-prestanda än D7000 men bättre på allt i övrigt. Kamerahus blir gamla på några år så det är klokt att köpa beg i vilket fall.

Publicerat

Rätt om att Nikon inte har världsgaranti. Inte heller Canon har garanti på prylar köpta i USA (gråimport). Men Nikon har dock EU-garanti...så vid köp från t.ex Holland (cameranu.nl) är det fullgod garanti även på Nikon :)

Okej det va nytt för mig ang Nikon, bytte nämlig från Nikon av garantimässiga skäl för något år sedan då gehöret va otroligt dåligt vad beträffade garantier. Då hade Canon fulla garantier på EF-linser om de va köpta hos Auktoriserad handlar oavsett land. Nu verkar det vara så att dom tagit bort även det tyvärr.

Men det kan ju vara för att minska gråimporten som faktiskt är ett jätteproblem. Men det gäller ju kanske mest inom EU då "Gråimporten förstör marknaden för både små som stora agenturer branchen"

Publicerat

Jag fotograferar nästan aldrig med mitt 180/2.8ED numer, så pass bra är 18-200an (tack vare Lightroom).

Publicerat

Det perfekta kamerapaketet,finns det???Har en D90,hyfsad kamera,men en kamera blir aldrig bättre än objektivet,precis som en bössa,utan riktigt sikte är den oduglig!Så jag har införskaffat mig diverse objektiv utöver det där löjliga pisshålet till original,har 1st 18-100(används mest)1 st 70-200(räcker inte riktigt till)så jag ämnar utöka arsenalen med ett fast 400+en telekonverter,sedan har jag den lilla pärlan som alla fotografer borde ha,ett makro,fantastiska bilder blir det tom.om man fotar ett grässtrå så upptäcker man en annan värld! :thumbsup:

Publicerat

En av de allra bäst vädertätade och samtidigt smidiga digitala systemkamerorna...är Pentax K5 eller K5-II. Oerhört kompetent och välbyggd kamera. Kan dock ha aningen hög inlärningströskel för en ren nybörjare (det finns inga motivprogram...men väl ett 'grönruteläge'...och ett överdåd av knappar och valmöjligheter på utsidan av kameran). K-5:an säljs i kit med bra kitobjektiv som också de är vädertätade...det finns kit med en 18-55:a och en 55-200:a. Mkt prisvärd i förhållande till prestanda. Pentax K5 har samma erkänt bra bildsensor som Nikon D7000. K5-II har en ytterligare förbättrad variant av samma sensor. Nackdel med Pentax är att det är svårare att hitta begagnade objektiv i samma omfattning som till de stora drakarna Canon och Nikon.

Går säker att hitta billigare...men här från en 100% pålitlig firma...även till detta pris mkt prisvärt paket! :)

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-5ii18200

Jag vill ha en tålig kamera för utomhusbruk och minusgrader  :tongue: och kan tänka mig att lägga ut ca 12000:- för kamera+objektiv mm.

Min förra kamera är inte värd att nämnas men det var då inte en systemkamera hehe  :smile:

Vad jag förstår så är det objektivet som är viktigast för om bilderna blir bra eller inte, men då jag bla vill fota skogsharen som rusar över hygget så behöver jag väll förmodligen en skapligt kamerahus för att haren ska "frysa" på bild.

MVH/Skogstrollet

Publicerat

Nu var det ju frågan om kamerautrustning till JAKT, jag tolkar det som att jakten (med bössa) är det primära med möjlighet att "knäppa några kort" om chansen dyker upp. Jag har i mitt jobb tillgång till allt ifrån 15 mm fisheye till 500/4 supertele, men jag skulle aldrig drömma om att släpa med mig sådant ut på jakt. Ett 80-200 på en icke fullformatskamera duger utmärkt till att spontanfotografera DJUR med. Och med djur menar jag älgar, rådjur och hjortar som händelsevis råkar vara icke jaktbara. 

Man kommer inte att kunna bygga någon särdeles karriär som naturfotograf från jaktpasset. Jakten kräver 100%. Naturfotografering likaså. Med långa förberedelser, dyr utrustning och mycket tålamod.

Men ibland kanske en rolig situation dyker upp på jaktpasset. Och då kan det vara kul att snabbt kunna fiska upp en kamera ur ryggan.

(kan sträcka mej till att tipsa om 300 mm/4, men klumpigare objektiv än så är inte värt att släpa med och ev. förstöra jaktdagen med.)

Publicerat

Vad är Jakt??om jag inte har helt fel så skiljer det sig väldigt mycket mellan olika typer av jakt,för egen del skulle jag inte ens drömma om att stå på pass,det har jag växt ifrån,min jakt består av gåing,gåing och ytterligare gåing med hund oftast i hyfsat öppen terräng med ordentliga raster,eldning kaffekok osv. och då har jag kameran i ryggsäcken och då kan jag utan hinder ha med mig ett ordentligt rör om nåt intressant dyker upp och tex.ett morgonfruset hjotron,då har jag makrot :thumbsup:

men ska man jaga som passkytt å va på helspänn i timtal,ja då kan man ´kanske inte strula med massa kameragrejor,det finns ju dom passkyttar som inte ens vågar släppa en fis på passet,men som sagt sån jakt är för min del för längesen överstökad :biggrin:

Publicerat
  • Författare

Det perfekta kamerapaketet,finns det???Har en D90,hyfsad kamera,men en kamera blir aldrig bättre än objektivet,precis som en bössa,utan riktigt sikte är den oduglig!Så jag har införskaffat mig diverse objektiv utöver det där löjliga pisshålet till original,har 1st 18-100(används mest)1 st 70-200(räcker inte riktigt till)så jag ämnar utöka arsenalen med ett fast 400+en telekonverter,sedan har jag den lilla pärlan som alla fotografer borde ha,ett makro,fantastiska bilder blir det tom.om man fotar ett grässtrå så upptäcker man en annan värld! :thumbsup:

Fram med lite bilder du tagit...  ;)

Publicerat

Ooops!då får jag be om hjälp för jag vet inte hur man får över dom till forumet,kanske lite skämmit,men sant!! :pinch:

Vad e det för bilder du vill se??,jobbade i Saudiarabien för många år sedan,har sådär ett tusental dia från den tiden,på allt från ödlor till kraschade bilar och jättebandare(caterpillar) :wink:

Publicerat

Ooops!då får jag be om hjälp för jag vet inte hur man får över dom till forumet,kanske lite skämmit,men sant!! :pinch:

Vad e det för bilder du vill se??,jobbade i Saudiarabien för många år sedan,har sådär ett tusental dia från den tiden,på allt från ödlor till kraschade bilar och jättebandare(caterpillar) :wink:

Vet du inte hur du ladda upp foton?

Är det den här länken du söker el. vet du inte hur du får över foton från kameran till datorn?

http://www.jaktsidan.se/ipb/topic/36781-ladda-upp-bilder/#entry595616

Om det är från kamera till dator så måste du ha någon form av sladd med usb-kontakt.

Publicerat

Nä,jag vet faktiskt inte hur fan jag ska göra ,jag brukar be min dotter om hjälp när jag är tvungen att skicka bilder och hur fan det ska gå till att få över mina gamla dia till datorn,nä!!! :sick:

Å andra sidan intresserar det mig inte ett skit,jag fotar för min egen skull och när jag behöver "showbilder" för utställningar broschyrer och till hemsidan då anlitar jag proffsfotograf!! :thumbsup:

Däremot har jag lärt mig(sent omsides)hur jag kan titta på mina foton från kameran till datorn :biggrin:

Och behöver jag råd om fotografering,då ringer jag min vän FotoTarzan!!!

Publicerat
  • Författare

Synd!
Jag hade hoppats på lite fina "jakt med vorsteh" bilder, men man kan inte få allt här i världen  :woot:

Publicerat

Hoppet är det sista som överger en! så får jag bara hjälp kan jag nog visa nåra sköna fjälljaktsbilder med vorsteh från i höstas, men dock utan fågel,för under mina över 30 år av ripjakt så har jag aldrig upplevt nåt sämre,inte ens sista året innan de stängde hela Jämtland-Härjedalen :sick:

Publicerat
  • Författare

Vad behöver du hjälp med?  :smile:

Publicerat
  • Författare

Alla dessa objektiv... Vilken cirkus  :yucky:

Publicerat

Ja,det kan jag hålla med om ,men det är ju rena myggpinket om du jämför här på forumet om vapen,kalibrar,kulor krut,hylsor,kikare med eller utan beysning,oljor ,fett osv.Visst luktar det lite"Kindergarten",man kan verkligen undra om allt detta"junk"behövs för att just bara jaga?? :cool:

Publicerat

Jag tycker då att den extra vikten en fullformatare gör är värt det, men om man jämför med en kompakt så blir skillnaden stor!

En d3a med ett 70-200 och en 1,7 konverter är mumma!

Men det finns många smidigare som duger bra!

• 4 weeks later...
Publicerat

Jag använder Canon markII med ett 70-200/f4 alt 70-300 som får följa med i säcken. Nackdelen är att det är skrymmande och tungt. 

Tycker nog att det är svårt att kombinera jakten med seriös fotografi och tänker välja om så att det blir en mindre kamera med i säcken och djur/naturfoto får göras när det inte är jakt. Dessutom jobbar jag heltid som fotograf och det är ganska skönt att slippa släpa kameran när man är ledig.