Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Delta titanium 6-24x42, erfarenheter?

Featured Replies

Publicerat

Tjena,

Tänkte höra om någon här inne vet hur Delta Titanium AO 6-24x42 är att kolla genom?

Tanken är att nyttja det till jakt i gryning och skymmning (bock och räv men jag behöver absolut inte pressa ut de sista 5 eller 10 minutrarna.) och skytte på 100, 200 och 300m vallen.

Mvh

Joacim

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

• Svar 68
  • Visningar 9,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Alcibiade på RS = George på Astro Sweden = importören.   Hans försiktiga och helt opartiska hyllanden av den ena och den andra kikaren som bara råkar säljas av Astro bör tas med några nypor salt, me

• Sluta överanalysera allt och skjuuuuuuut     Om man inte tror sig om att kunna behärska holdover och klick så har jag ett tips......öppna riktmedel   /Mike

• Varför inte både och samtidigt, funkade för mig på 850 meter, skruva så långt det går, räkna ut hur mycket som saknas och håll över

Posted Images

Publicerat

Har ingen erfarenhet men har för mig att Alcibade, på RS svarar upp för att de där är bra sikten som fungerar.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Har ingen erfarenhet men har för mig att Alcibade, på RS svarar upp för att de där är bra sikten som fungerar.

/Christian

Härligt,

Då har jag fått en possitiv feedback och på ett amerikanskt forum läste jag lite neggativt.

Ska kontakta Alcibade på RS och se vad han har att säga i detalj om siktet.

Detta kommer bara att bli en mellanlandning under ett par säsonger tills jag fått ihop pengar till något i stil med Zeiss 6-24 eller Swarres 6-24/6-18.

Mvh

Joacim

Publicerat

Alcibiade på RS = George på Astro Sweden = importören.

Hans försiktiga och helt opartiska hyllanden av den ena och den andra kikaren som bara råkar säljas av Astro bör tas med några nypor salt, men med det sagt så verkar Delta likafullt vara intressanta grejer...

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Alcibiade på RS = George på Astro Sweden = importören.

Hans försiktiga och helt opartiska hyllanden av den ena och den andra kikaren som bara råkar säljas av Astro bör tas med några nypor salt, men med det sagt så verkar Delta likafullt vara intressanta grejer...

-- Mats

Efter lite sökande på RS så fick jag fram ett äldre svar från dig där du skriver samma sak. Tack Mats för upplysningen, värt en hel del :thumbsup:

Nu står det och väger mellan tre kandidater.

1. Burris Fullfield II 6,5-20x50

2. Delta Titanium AO 6-24x42

3. Vortex Crossfire II 6-18x44

Vilket av dessa hade ni valt? Tycker det är riktigt svårt när det är nere i den här lägre prisklassen där alternativen är många och verkar dessutom obeprövade.

Mvh

Joacim

Publicerat

Burris hade jag valt

Publicerat

Vortex, enkom för att det finns ett par begagnade till salu och för att man väldigt sällan hör/läser om någon av dem som har lagt av. De är kanske inte vansinnigt roliga men de förefaller pålitliga.

/Christian

Publicerat
  • Författare

Vortex, enkom för att det finns ett par begagnade till salu och för att man väldigt sällan hör/läser om någon av dem som har lagt av. De är kanske inte vansinnigt roliga men de förefaller pålitliga.

/Christian

Gäller pålitligheten även Crossfire-serien?

Vill aldrig mer stå som ett fån på banan igen med en kikare som ändrar träffläget beroende på förstoring :blush:

"köp kvalitet då" tänker ni säker, vilket är helt rätt. Men nog fan måste det finnas någon platå att mellanlanda på medans man sparar och vänder på slantarna :huh:

Publicerat
  • Författare

Burris hade jag valt

Tackar för "rösten".

Burris FF II är det enda som jag själv har erfarenhet av - en 4,5-14x42, vilken dög att skjuta bock med på ut till 230m :thumbsup:

Publicerat

Visst fan finns det bra optik i mellanprissegmentet!

Vortex PST är väldigt prisvärda!

Sightron SIII är även riktigt bra!

Burris Fullfield II är även det en stark kandidat!

Delta har jag ingen som helst koll på men valfritt av ovanstående tre borde tjäna dig väl!

/Mike

Publicerat
  • Författare

Visst fan finns det bra optik i mellanprissegmentet!

Vortex PST är väldigt prisvärda!

Sightron SIII är även riktigt bra!

Burris Fullfield II är även det en stark kandidat!

Delta har jag ingen som helst koll på men valfritt av ovanstående tre borde tjäna dig väl!

/Mike

PST, för dyr :blush:

SIII, för dyr (kan bli en kandidat inför nyköpet om något års sparande) :blush:

Fullfield II verkar helt klart vara den kandidat som är populärast.

När jag dessutom själv har erfarenhet av Fullfield II 4,5-14 som tjänade mig väl under ett par säsonger för 5-6år sedan så känns den svårslagen.

Har sökt på både Vortex crossfire II och Delta titanium som har en hel del neggativa recesioner mot sig.

Mvh

Jocke

Publicerat

Nu skriver jag kanske som en gammal bakåtsträvare (igen)  :thumbsup:

Men - jag hade nog valt en fast 8X eller 10X för de ändamålen. En europeisk, som kommer att vara kalas för jakten och fullt tillräcklig för tavelskyttet.

Man får ingen variabel parallax, men istället skarpare linser och inget krångel med mekaniken.

Publicerat

Jag som Burrisägare hade nog valt Burris:en :)

Publicerat
  • Författare

Nu skriver jag kanske som en gammal bakåtsträvare (igen) :thumbsup:

Men - jag hade nog valt en fast 8X eller 10X för de ändamålen. En europeisk, som kommer att vara kalas för jakten och fullt tillräcklig för tavelskyttet.

Man får ingen variabel parallax, men istället skarpare linser och inget krångel med mekaniken.

Har skjutit med min 308 med ett Docter 2,5-10x48 nu vid några tillfällen och kan vara konstatera att 10x är på tok för lite och helst skulle jag vilja upp på 18-20x förstoring. Kan hända att jag går på 14-16x också men jag kommer att sikta på så hög förstoring som möjligt.

Mvh

Joacim

Publicerat

Jag vet inte om man kan säga nåt negativt om Crossfire II annat än optiken, däremot var föregångaren kanske ingen hit... Lite svampiga klick men de justerar precis som de ska, fast skymningsegenskaperna håller Leupold-klass - dvs de är helt värdelösa.
Burris FF II är betydligt bättre optiskt men med en liten brasklapp för det mekaniska - kvalitet och hållbarhet har aldrig varit ett trumfkort för Burris, inte ens på de dyrare kikarna. Dock hänger de med långt när det skymmer, mycket längre än du kan se riktmedlet...

Baserat på det lilla jag sett av Delta och det som enligt mig tillförlitliga utvärderare delgett så skulle den tveklöst bli mitt val av de tre du räknat upp, med ännu en brasklapp för att ingen av dem lär vara överdrivet användbar i dåligt ljus iom relativt tunna riktmedel.

-- Mats

Publicerat
  • Författare

Jag vet inte om man kan säga nåt negativt om Crossfire II annat än optiken, däremot var föregångaren kanske ingen hit... Lite svampiga klick men de justerar precis som de ska, fast skymningsegenskaperna håller Leupold-klass - dvs de är helt värdelösa.

Burris FF II är betydligt bättre optiskt men med en liten brasklapp för det mekaniska - kvalitet och hållbarhet har aldrig varit ett trumfkort för Burris, inte ens på de dyrare kikarna. Dock hänger de med långt när det skymmer, mycket längre än du kan se riktmedlet...

Baserat på det lilla jag sett av Delta och det som enligt mig tillförlitliga utvärderare delgett så skulle den tveklöst bli mitt val av de tre du räknat upp, med ännu en brasklapp för att ingen av dem lär vara överdrivet användbar i dåligt ljus iom relativt tunna riktmedel.

-- Mats

Tack Mats för bra inlägg och tips :thumbsup:

Skymningsegenskaperna känns inte som det mest högprioriterade. För de tillfällen då jag vet att det blir sent och mörkt (kvällspassen på de stora, gammla och skygga bockarna) då tar jag 308an med Docter 2,5-10x48an istället.

Jakten som 243an mest bli aktuell för är morgonpass och tidiga kvällspass i september när uttaget på kiden och liknande görs.

Men visst kan den få följa med även på bockjakten i Augusti också och skulle det råka vara för mörkt så får jag väll hoppas på en ny chans när jag har 308an i hand.

Mvh

Jocke

Publicerat
  • Författare

Såg nu att Deltan har 1/8 MOA justering. Hur blir det? Ett herrejesus skruvande? :huh:

Publicerat

Till 300 meter, nja 1, 2-1, 4 mil är vad 4 ish Moa, eller 32 ish klick, knappast något att orda om./Christian

Publicerat

Har man zero stop så funkar det, men annars är det lätt att skruva bort sig då man närmar sig nästa varv när hållen blir lite längre. Om rattarna är odistinkta och man glömmer att vrida tillbaka till noll så kommer osäkerheten smygande...

Been there, done that med en B&L 6-24x40 1/8 moa.

Nu vet jag inte hur mycket justering Deltan har på ett varv, har ju en viss betydelse.

Mitt råd: Ska man skruva, välj inte 1/8 moa.

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Publicerat
  • Författare

Till 300 meter, nja 1, 2-1, 4 mil är vad 4 ish Moa, eller 32 ish klick, knappast något att orda om./Christian

Jag fick det till runt 32 klick jag också, tyckte det lät mycket.

Undra hur många klick det kan tänkas vara på ett varv?

Men det är nog som du säger, inte mycket att orda om.

Publicerat

Har ingen erfarenhet av vortex crossfire men det jag kan säga om min vortex viper PA 6,5-20x44 som ju är snäppet dyrare än crossfiren är att den är bra upp till 16 eller kanske 17 gångers förstoring. Sedan får jag fan inte tillräcklig skärpa i den för att vilja släppa iväg en kula mot något levande..

Publicerat
  • Författare

Har man zero stop så funkar det, men annars är det lätt att skruva bort sig då man närmar sig nästa varv när hållen blir lite längre. Om rattarna är odistinkta och man glömmer att vrida tillbaka till noll så kommer osäkerheten smygande...

Been there, done that med en B&L 6-24x40 1/8 moa.

Nu vet jag inte hur mycket justering Deltan har på ett varv, har ju en viss betydelse.

Mitt råd: Ska man skruva, välj inte 1/8 moa.

Skickat från min LT26w via Tapatalk 2

Tackar för input.

Precis som Christian nämner så kommer runt 300m att bli maxavståndet. Mao inte något direkt långhåll igentligen utan kanske mer "medium range"?

Nåväl, det är väll bara till att prova och jag är väldigt noga med att vrida tillbaka rätt antal klick direkt jag är klar på respektive avstånd, sitter lixom i ryggmärgen.

Har ju haft ett Nightforce 8-32x56 med 1/8 MOA på min 243-pipa till Blasern. Hann dock inte ratta den kikaren så mycket innan det kitet såldes.

Publicerat
  • Författare

Har ingen erfarenhet av vortex crossfire men det jag kan säga om min vortex viper PA 6,5-20x44 som ju är snäppet dyrare än crossfiren är att den är bra upp till 16 eller kanske 17 gångers förstoring. Sedan får jag fan inte tillräcklig skärpa i den för att vilja släppa iväg en kula mot något levande..

Vet att vi hade detta uppe på tal för ett tag sedan då jag var nyfiken på Vortex.

Det känns ju tyvärr lite "b" att inte kunna nyttja siktets fulla kapacitet.

Tror nog att jag ska testa Deltas 6-24x42 och se hur de är. Det som på rak arm känns klent på den är att det är gammeldags fokusjustering ala 80-tal där man vrider hela okularet och låser med en ring.

Vi får se, värt att testa iallafall.

Publicerat

En kikare som har 1/8 moa klick samt skyddshuvar över rattarna skulle inte vara mitt förstahandsval för en kikare som skall klickas.

/Mike

Publicerat
  • Författare

En kikare som har 1/8 moa klick samt skyddshuvar över rattarna skulle inte vara mitt förstahandsval för en kikare som skall klickas.

/Mike

Ska jag behöva gå på 4-16 istället då :rolleyes:

Känns ju åndå som om man vill lyssna på er mer erfarna (tja, varför skulle man annars fråga här överhuvudtaget?)