Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Är en Winchester 94 bygelrepeter från 1977 "värdelös"?

Featured Replies

Publicerat

Det skrivs mycket om att en Winchester-bygel bör vara tillverkad före 1964 för att vara bra.

Som jag förstår saken så upphörde en väsentlig del av tillverkningen att utföras för hand då?

Jag har precis köpt en Winchester 94 i kaliber 30-30, tillverkad 1977.

Priset jag gav var 1,800:-, och skicket var helt ok.

Vad kan jag förvänta mig av vapnet?

En massproducerad skitbössa eller ett pålitligt bruksvapen?

Är precisionen sämre i de nyare bössorna än i dom som är tillverkade före 1964?

Hur är riktmedlen på dessa bössor?

Jag upplever original riktmedlen som ganska grova.

Vad rekommenderas att man gör åt det?

Jag vill inte montera kikarsikte på vapnet, då förstör jag ju hela grejen. ;)

Publicerat

Det är cylindermekanismen M/70 som många "förstå sig påare" anser vara bättre före år 1964.

Mest därför att den har kontrollerad matning (utan betydelse i praktiken)  men även för att hantverket utan tvekan var bättre.

Jag tycker att M/70 "efter 64" var rätt bra också, med vissa dippar i kvaliteten. 

Du har absolut ingen skitbössa.  Hitta en patron som slår bra, sen är det bara att skjuta och ha kul.

Grova riktmedel är väl bara en fördel på en bygel för snabba smällar.

Men om du inte trivs med dom så finns det säkert bra customvarianter.

Publicerat

Nejdå, den behöver inte alls vara värdelös, även om kvalitén sjönk efter konkursen 1964.

Det finns guldkorn hos bössorna gjorda även efter 1964, så ditt ex avgör om den är bra eller inte, svårare än så är det inte. :)

Original buckhorn-sikten som sitter på byglarna är generellt rätt grova, de funkar men det finns bättre eftermarknadsprodukter, det du måste bestämma är om du vill ha en jaktdiopter eller ett vanligt sikte.

Jag har testat det mesta vad gäller öppna riktmedel och optik på mina byglar ( Marlin-byglar), och kommit fram till att en diopter med rött fiberoptiskt korn är optimalt för mig.

Midway Sverige har ett flertal sikten och dioptrar till din bössa, om du inte vill köpa direkt från staterna eller Ebay.

Men börja med att häcka på banan så mycket du har tid till, och skjut in dig med pangen, originalsikten fungerar gott till det, sitt inte bara och skjut bänk med den, utan använd den i de ställningar en bygel gör sig bäst i, som stående och knästående, med eller utan jägarmässigt stöd, jag lovar att du kommer att inse hur rolig och användbar en bygel är, och smidig..

Publicerat

De tidiga var i alla fall tillverkade på dyrare sätt, därmed inte sagt att bruksvärdet skulle vara högre... Sen är även de nyare absolut monterade för hand, skillnaden består i att man bockade plåtbitar och knackade i sprintar istället för att fräsa komplicerade stycken och pussla ihop.

Om jag bortser från att jag anser alla Model 94 vara tämligen värdelösa till det mesta så skulle jag likafullt välja en nyare om jag var tvungen, eftersom man då kan montera en kikare på vettigt sätt. Nu sket ju du i det, så då kan du kika på Williams eller Lymans dioptrar- jag har monterat några såna och skillnaden i precision är STOOOOOOOOOOOOOOR... Williams har också ersättningskorn, om du gillar lysande grejer. De funkar iaf kalas.

-- Mats

Publicerat

Det är cylindermekanismen M/70 som många "förstå sig påare" anser vara bättre före år 1964.

Mest därför att den har kontrollerad matning (utan betydelse i praktiken)  men även för att hantverket utan tvekan var bättre.

Det finns mycket stora skillnader på byglarna också, långt större än på Model 70: de tidiga har fräst låda av pusseltyp med topputkast, de nyare har bockad/svetsad plåt med en miljon sprintar och sidoutkast. Kvaliteten på ytfinishen är som natt och dag också.

Sen vet jag inte om hantverket var bättre fram till 1963, men det var i alla fall mer...

-- Mats

Publicerat

Själv tycker jag att det ser rätt fränt ut med ett litet kikarsikte monterat superlågt på en bygel. Nästan ett med lådan ska det vara.

Men jag förstår om man vill vara basic och använda öppna eller diopter.

Publicerat
  • Författare

Man tackar för alla svar. :)

Någon kikare kommer det nog aldrig på mitt vapen, -dessutom har jag inte Angle Eject på dej, utan den kastar hylsorna rakt upp.

Det begränsar ju en hel del...

Ska kika på Midway och se vad det finns för riktmedel.

När jag får hem bössan blir det mycket panga, jag har beställt handladdningsverktyg till den.

Publicerat

Får grattulera till ett vettigt köp (kommer få skit för den meningen).

Har själv ett par win byglar.

Min ringa erfarenhet av dessa är att de bössor efter 64 har grövre toleranser på i detaljerna, så de kan kännas sladdrigare i mekanismen mm. antagligen för att det skulle gå snabbare/smidigare att montera bössorna för att spara pengar.

Ett alternativ är att sätta ett scout sikte på den.

win94_scout.jpg