Hoppa till innehåll

Emma Haapamäki-Hazard

Recommended Posts

Emma Haapamäki-Hazard

Ny här. Tog precis jägarexamen och jagar nu efter mitt första vapenskåp. Vad tycker ni jag ska fylla det med? Vildsvin och rådjur kommer vara det vanliga, men man kanske får vara med i älglag i höst... 

Sako Finnbear och Finnclassic har jag kikat på efter rekommendationer, men är nog partisk, då jag är finska... Precision är viktigt och gärna ett behagligt vapen att bära o sikta med, inte för "klumpigt" mao....

Hjälp?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tikka T3 förespråkas av många. Funderar själv på att skifta runt lite i garderoben så jag får in en som hundförar/eftersöksbössa.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Prova dig fram känn på bössorna du är intreserad av. Det är en härlig djungel av bössor av alla de slag. Mitt första vapen var en hagelbössa, sen blev det en Älgstudsare kaliber 30 - 06, sen har det blivit en 22 hornet och en kombi 12/222 så jag har bössor som passar mina jakter, allt från Skogsfågel till Älg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ny här. Tog precis jägarexamen och jagar nu efter mitt första vapenskåp. Vad tycker ni jag ska fylla det med? Vildsvin och rådjur kommer vara det vanliga, men man kanske får vara med i älglag i höst... 

Sako Finnbear och Finnclassic har jag kikat på efter rekommendationer, men är nog partisk, då jag är finska... Precision är viktigt och gärna ett behagligt vapen att bära o sikta med, inte för "klumpigt" mao....

Hjälp?

FinnClassic kan du glömma - den är italiensk.... Hopplöst usel som regel, och ett tungt as av rang.

Annars blir min rekommendation nått med kort låda i 308, då går den i Italien gjorda Tikka T3 bort.... Även om T3an är bra så blir den lite klumpig med sin långa låda.

Sako brukar sällan vara fel, gamla Tikka m/55 i kaliber 308 med kort låda ( det finns m/65or med, men det är lång låda ) är min lilla favis, Mannlicher är ett annat smidigt val i den kalibern.

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ny här. Tog precis jägarexamen och jagar nu efter mitt första vapenskåp. Vad tycker ni jag ska fylla det med? Vildsvin och rådjur kommer vara det vanliga, men man kanske får vara med i älglag i höst...

Sako Finnbear och Finnclassic har jag kikat på efter rekommendationer, men är nog partisk, då jag är finska... Precision är viktigt och gärna ett behagligt vapen att bära o sikta med, inte för "klumpigt" mao....

Hjälp?

Mannlicher helstock i .308 eller 6.5 mycket bra vapen, precision och lätthanterlig

Var kommer du att jaga?

Väl mött

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Emma Haapamäki-Hazard

Tikka T3 förespråkas av många. Funderar själv på att skifta runt lite i garderoben så jag får in en som hundförar/eftersöksbössa.

Vad ses som en eftersöksbössa? Jag kommer vara hundföraren så småningom...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kort, smidig, oöm och med en kaliber som ägaren anser effektiv på oftast korta håll ibland ris å busk. Lite olika tänk med riktmedel, en del kör öppna rikmedel, rödpunktsikte eller lågförstorande sikte typ 1-4 eller 1- 6.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Howa säljs i paket med vettig prislapp för dämpare och lite olika varianter på kikare. Verkar vara en vettig bössa och trevlig att skjuta med. En .308 är inte så dumt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sako rules the world!. Så någon av 85:0:orna kanske? Givetvis i kaliber .308 ;-)

Jag har precis fått hem min Blackbear. Underbar bössa!

iPad Tapatalk HD

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ruger American är en väldigt trevlig nybörjarbössa! Har själv en. Det är plaststock på den så den är hyfsat lätt. Kan därför bli att den "flyger" upp lite i framänden när man skjuter men det har jag kompenserat med en ljuddämpare. Tips på bössa till eftersök eller bara ha när man går som hundförare är Marlin 1895 kaliber 45-70. Kort och smidig och väldigt effektiv! Krävs dock att man kan ta emot lite rekyl eftersom att bössan är kort och kalibern grov.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Broder Galnahunden har en poäng. Här får du lika många råd som det finns forummedlemmar, alla mycket välmenande men det är inte säkert att du blir så mycket klokare av det. Prova dig fram och köp en bössa i standardkaliber.

Skickat från en onödigt stor telefon, levererad av Televerket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kör på Husqvarna 1600 serien till att börja med. 6,5x55 och en lite tyngre kanske 30-06. Detta är billiga bössor som håller och finns 10.000-tals av. Det kan du börja med sen när du lärt sig skjuta och blivit mer ruttinerad kan du börja lägga lite mer pengar på bössor om du vill. =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ruger American är en väldigt trevlig nybörjarbössa! Har själv en. Det är plaststock på den så den är hyfsat lätt. Kan därför bli att den "flyger" upp lite i framänden när man skjuter men det har jag kompenserat med en ljuddämpare. Tips på bössa till eftersök eller bara ha när man går som hundförare är Marlin 1895 kaliber 45-70. Kort och smidig och väldigt effektiv! Krävs dock att man kan ta emot lite rekyl eftersom att bössan är kort och kalibern grov.

Men hallå - rekommendera en Ruger All American!??!?!???!!! Nu får ni väl ändå ge er.

/T

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Browning bar cal308 med qr fästen då kan du andvända olika kikarsikten med olika kulvikter som passar till olika jakter 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du knallar in på närmaste vapenaffär och direkt in i deras valv, rakt förbi säljaren. Väl i valvet tar du första bössan du vet är en klass1 och lägger den mot axeln, känns det rätt så tar du den annars ställer du tillbaka den och provar nästa. 

 

Vill du ha en som funkar bra på eftersök så beror det lite på hur man jobbar under eftersök, jag kör hva1640 i kaliber 3006 på eftersök och som hundförarbössa, ser man till vad många talar om att skjuta genom buskar och grejer så är den totalt värdelös, jag har provat lite olika ammo och den vinklar som fan då man skjuter genom buskar, ska man skjuta genom saker ska du köra tunga kulor, kör 8mm eller grövre och i låga hastigheter. Jag skjuter aldrig genom grenar och buskar på eftersök, har aldrig behövt och den dagen jag gör det ofta så kommer jag utan att tveka skaffa mig en för det jobbet bättre bössa. Så skit i den biten, passar bössan så kan man skjuta mellan grenarna, bössan ska vara som en del av dig det är precis så det ska kännas direkt då du lägger den mot axeln, det ska kännas som att ni hör ihop.

Sedan gör du likadant på hagelbössan, jag är inte någon vän av hagel men alla jägare behöver en hagelbössa. 22an (en sådan behöver man också) skall likna din klass 1 bössa så mycket som möjligt.

 

Sedan är det här en prova sig fram grej, man hittar inte alltid rätt från början utan man får testa något och funkar det inte så byter man, alla har sina specifikationer och sina egna krav. Som hundförarbössa är precisionen inte alls så jävla viktig vill jag nog säga, klarar man den berömda snusdosan på 80 meter så duger den utmärkt för hundförarjobben och eftersöken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kör Carl Gustav i 308 till älg och rå, liten lätt bössa med liten rekyl, Norma Wulkan till älgen, det är myycket död i wulkan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var väl lite snäv i mitt inlägg. I min garderob finns:

Sako Forrester 338wm

Sako Vixen 222

Carl Gustaf 1900 308

Tikka kombi 12/222

Brno 22Hornet

338:an används i dag mest till björnjakt, är rent ut ett jäkla tungt skrälle att släpa på i skogen. Vixen till rå, räv, grävling, ett fantastiskt precisionsvapen. CG till älg och i vissa fall till rå, träffar exakt på minst 200m, fin lätt studsare som jag verkligen gillar. Tikka kombin och Horneten mest till fågeljakten. Till den jakt jag bedriver skulle jag säkert kunna klara mig bra med CG:n, Tikkan och Horneten så de andra är egentligen "dött kapital" men får hänga med då de är runt 30år gamla så jag lär inte få många kronor för dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var väl lite snäv i mitt inlägg. I min garderob finns:

Sako Forrester 338wm

Sako Vixen 222

Carl Gustaf 1900 308

Tikka kombi 12/222

Brno 22Hornet

338:an används i dag mest till björnjakt, är rent ut ett jäkla tungt skrälle att släpa på i skogen. Vixen till rå, räv, grävling, ett fantastiskt precisionsvapen. CG till älg och i vissa fall till rå, träffar exakt på minst 200m, fin lätt studsare som jag verkligen gillar. Tikka kombin och Horneten mest till fågeljakten. Till den jakt jag bedriver skulle jag säkert kunna klara mig bra med CG:n, Tikkan och Horneten så de andra är egentligen "dött kapital" men får hänga med då de är runt 30år gamla så jag lär inte få många kronor för dom.

Hur får du in en 338WM i en Forester-låda!? :blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Gammal tråd men har du inte köpt nån bössa än så ska jag bara säga att du borde kika på en benelli argo e i cal 30-06. Kort, lätt, halvaoutomat med riktigt bra rekyl upptagning själv har jag bara prov skjutit den men blev enna kär direkt kan till läggas att jag hade en fin träffbild även om jag aldrig hållt i bössan innan :)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En halvis i 30-06 är nästintill bortkasta då pipan allt som oftast är för kort och ger sämre fart än en 308. Så med andra ord bättre och välja en 308 från början!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...