Hoppa till innehåll

Några reflektioner kring 7x57R i Blaser K95


exabit

Recommended Posts

Jag har alltid haft lite ambivalenta känslor för 7x57R - mestadels har det rört sig om att det är en rätt "klen" och tråkig skapelse. Nu ska man dock ha klart för sig att maxtryck enligt CIP för denna patron är satt till 3400 bar (jämfört med 4150 bar för 308 Win) för att garantera säker funktion i brytvapen vilka historiskt sett inte haft särskilt starka lås jämfört med exempelvis cylinderrepeter eller Ruger No 1 med sitt massiva fallblock.

 

Enter the Blaser K95! :thumbsup: Med sitt kippblock och Jägerlås (som Henrik skrivit en hel del om här på forumet) har man ett smäckert brytvapen med ett lås som tål även de hetaste laddningar. Betänk att K95 kamras för en uppsjö patroner inklusive 300 Weatherby Magnum som har ett CIP maxtryck på 4400 bar och där fabriksammon (laddad av Norma) är så het man överhuvudtaget vill ha fabriksammo (och kanske lite till).

 

Rent krasst betyder detta att jag ledigt kan ladda min 7x57R till iaf 4000 bar utan att skämmas. Eftersom precis hela hylsan omges av patronläge och i bakkant av låsblocket så finns det inget utrymme någonstans för att själva hylsan ska ge vika. Man skulle annars kunna tänka sig att hylsan är svagaste länken här men eftersom den har massiv support på varenda kvadratmillimeter så är det inget problem.

 

Vän av ordning må då invända "det är ju fortfarande en tråkig 7x57R". Förvisso, men betänk följande data från Quickload gällande hylsvolym (grains H2O):

 

7x57: 59.5

7x57R: 60.3 (uppmätt i skjutna hylsor i mitt patronläge)

7mm-08: 55.0

7mm-08 AI: 58.3

 

Nu har jag inte för avsikt att tokladda patronen för kung och fosterland, men 7x57R blev helt plötsligt betydligt mer intressant eftersom jag i praktiken har en 7mm-08 AI :wub:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ja, det kan bli lite spännande. har du pipa som fixar detta? hur är en räfflad och vilken längd är det?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket intressanta tankar :thumbsup:

Är det vid 4000 cip som du upnår de hastigheterna som vi pratade om igår?

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

7x57R är ju lite av brytvapnets .30-06. Men å andra sidan väldigt universell. Har laddat allt från 120 gr Ballistic Tip till 175 gr Hornady och de har skjutit väl i min Blaser K77UL. Har dock inte varit i behov av höga farter utan koncentrerat mig på precisionen.

 

En nackdel jag kan se om man eldar på för mycket är att den blir lite mer svårskjuten med sin lätta pipa. Det gäller både högre farter och tyngre kulor. Bäst skjuter jag tillsammans med bössan när den laddas med 150 - 160 grains kulor.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mycket intressanta tankar :thumbsup:Är det vid 4000 cip som du upnår de hastigheterna som vi pratade om igår?

Nej, 900 med Nosler BT 120 når man vid låga 7x57R-tryck. Gasar man på ordentligt kommer man upp på 960-980 m/s :thumbsup:

En nackdel jag kan se om man eldar på för mycket är att den blir lite mer svårskjuten med sin lätta pipa. Det gäller både högre farter och tyngre kulor. Bäst skjuter jag tillsammans med bössan när den laddas med 150 - 160 grains kulor.

Jo, det roliga kanske upphör när om man pressar patronen lite. Vad har du fått för hastigheter med 120 grains kulor?

Jag är inte ute efter maxhastighet och ffa inte med 120-grainare då 880-900 torde räcka gott och väl till rådjur, men det är som sagt kul att ha en mer potent och mångsidig patron än vad som är stämplat på pipan :yes:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du når 900 m/s med en 140 grains kula utan att behöva ta i allt för mycket vilket såklart gör bössan synnerligen intressant :cool:

 

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, 900 med Nosler BT 120 når man vid låga 7x57R-tryck. Gasar man på ordentligt kommer man upp på 960-980 m/s :thumbsup:

Ja det var 960-980m/s jag tänkte på. Det är imponerande hastigheter :tounge:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

900m/s ur en sådan liten s,äckel bössa med kula för klass 1 är rätt stöddigt faktiskt. Själv vågar jag inte ens titta åt bläser med min budget...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu vill jag bli upplyst!

Varför går det att ladda en blaser så mycket hårdare än en drilling!

Varför tål blaser så mycket mer tryck?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tog ett par bilder för att försöka åskådliggöra den starka låsningen.

 

Öppet läge:

 

post-296-0-61400700-1374680183_thumb.jpg

 

Stängt läge:

 

post-296-0-33807900-1374680182_thumb.jpg

 

 

Som synes finns det ingen kraft i skottet som vill öppna bössan, utan all kraft pressar blocket rakt bakåt och det är låst i pipan på två ställen. Faktum är att låsningen torde vara starkare än t.o.m. det massiva fallblocket i en Ruger No 1 eftersom blocket i Rugern faktiskt låser i lådan och inte i själva pipan.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tog ett par bilder för att försöka åskådliggöra den starka låsningen.

Öppet läge:

block1.jpg

Stängt läge:

block2.jpg

Som synes finns det ingen kraft i skottet som vill öppna bössan, utan all kraft pressar blocket rakt bakåt och det är låst i pipan på två ställen. Faktum är att låsningen torde vara starkare än t.o.m. det massiva fallblocket i en Ruger No 1 eftersom blocket i Rugern faktiskt låser i lådan och inte i själva pipan.

Underbart beskrivande och klargörande med bilder och allt, för oss som inte monterat ner en K95 förr :thumbsup:

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ÖÖH, så det är själva låsningen som är så mycket bättre på en blaser än på en drilling eller som du sa ruger no1, och dett gör att man kan ladda på ordentligt mycke mer?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har nämligen för mig att jag fick gå från ttsx 150 grain till 160 grains woddis för att klara klass ett lagligt!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ÖÖH, så det är själva låsningen som är så mycket bättre på en blaser än på en drilling eller som du sa ruger no1, och dett gör att man kan ladda på ordentligt mycke mer?

 

Det är korrekt. Men man ska inte överdriva - Ruger 1:ans låsning är i samma härad och mycket stark.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är korrekt. Men man ska inte överdriva - Ruger 1:ans låsning är i samma härad och mycket stark.

Men en drilling är betydligt svagare?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men en drilling är betydligt svagare?

En traditonell drilling, ja.

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Möjligen kan man poängtera att kippblocket eller Jaegerlåset inte är någon lösning som Blaser har tagit fram utan ett lås som den gode Franz Jaeger klurade på tidigt 1900 tal. Det har använts på fler kontinentala kipplaufbössor än Blasers K77 och K95, bland annat så har Merkel modeller med detta förnämliga lås.

I övrigt kan man nog konstatera att den dimensionerande faktorn på dessa bössor inte är den tekniska prestandan utan det faktum att de är synnerligen oförlåtande mot skyttens eventuella tillkortakommanden.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ÖÖH, så det är själva låsningen som är så mycket bättre på en blaser än på en drilling eller som du sa ruger no1, och dett gör att man kan ladda på ordentligt mycke mer?

Rugerettan går i typ i 45/70 att ladda på så att alla utom exabit får kräkreflexer och skitsmak. Den enes bröd den andres bröd ....

På mig gör det bara ont och jag vet det innan jag trycker av. Byström glömde berätta att han hade laddat på en gång, fy fan, kändes som jag fick hela skiten i ansiktet och kinden domnade.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej, 900 med Nosler BT 120 når man vid låga 7x57R-tryck. Gasar man på ordentligt kommer man upp på 960-980 m/s :thumbsup:

Jo, det roliga kanske upphör när om man pressar patronen lite. Vad har du fått för hastigheter med 120 grains kulor?

Jag är inte ute efter maxhastighet och ffa inte med 120-grainare då 880-900 torde räcka gott och väl till rådjur, men det är som sagt kul att ha en mer potent och mångsidig patron än vad som är stämplat på pipan :yes:

 Stannade vid 925 m/s då sköt den bra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OM du hade varit en kvinna R så hade du varit den värsta av dickteasers, men nu är du en gun nut och man så du är förlåten, sanslöst va fin hon är din lilla kiplauf, det förekommer ingen svartsjuka hemma hos er?

 

/CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

I övrigt kan man nog konstatera att den dimensionerande faktorn på dessa bössor inte är den tekniska prestandan utan det faktum att de är synnerligen oförlåtande mot skyttens eventuella tillkortakommanden.

 

Jo tack, jag har märkt det :blush: Insåg efter morgonens skytte att jag inte vill ha kraftigare doningar än 7x57R i en K95:a :ph34r: Faktum är att jag började med att skjuta stående över kronografen. Efter ett skott så tog jag fram beanbagen och använde den som sissybag under resterande skytte i stående över kronograf :D

 

 

OM du hade varit en kvinna R så hade du varit den värsta av dickteasers, men nu är du en gun nut och man så du är förlåten, sanslöst va fin hon är din lilla kiplauf, det förekommer ingen svartsjuka hemma hos er?

 

Lijun vet nog inte hur mycket jag smeker K95:an på banan ;) Det är en eldig dam med temperament och det krävs en van hand för att tukta henne (K95:an alltså...). Jag är inte där än och påminns varje gång jag skjuter med bössan hur imponerande det är med folk som faktiskt kan prestera med en slik, à la Henrik.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...