Hoppa till innehåll

Några av de knivar jag gjort hittills.


Farmer_power

Recommended Posts

Är relativt ny på det här med knivar. Gjorde ett par för c:a 15 år sen men det det blev mest skrot.

 

Nu i våras blev jag av olika anledningar sjukskriven och har varit det i omgångar mest hela sommaren. Så för att inte bli helt tokig av att gå hemma så skaffade jag ett par knivblad och började om. Den här gången blev det genast mycket roligare och så har det fortsatt.

 

Har hållit på c:a 5 månader nu så det har inte blivit så många ännu men fler lär det bli om jag känner mig själv rätt.

post-7221-0-02758400-1377258240_thumb.jp

Börjar med en som jag gjorde till en kompis som var förbi och såg mina första. Bladet är ett rostfritt Karesuandoblad och skaft i masurbjörk och nysilver.

post-7221-0-15467100-1377258264_thumb.jp

Färdig med slida. Är min fjärde kniv så det finns en hel del att jobba med.

post-7221-0-77216900-1377258366_thumb.jp

En liten Enzo necker med skaft av päronträ. Syster blev i alla fall jätteglad.

post-7221-0-76398500-1377258427_thumb.jp

Färdig i Slida

post-7221-0-81253900-1377258458_thumb.jp

En kviv som jag tyvärr missade att ta bild på när den var helt klar. Min sjätte eller sjunde. Grannen som skottar snö åt oss fick den när han fyllde år. Såg att han använde den senast igår när vi var ut och jagade råbock. Skaftet är gjort i renhorn och almvril med inlägg av vulcanfiber.

post-7221-0-89020700-1377258506_thumb.jp

Ett par med kniv och buköppnare som jag gett till en släkting som bjudit med mig på jakt och fiske många gånger. Dessvärre har jag som inget att bjuda tillbaka på. Skaften är gjorda i renhorn och betsad masurbjörk med inlägg av vulcanfiber.

post-7221-0-73537100-1377258527_thumb.jp

Färdiga i slidor. Känns som det blev mina bästa hittills

post-7221-0-93846900-1377258544_thumb.jp

En enkel brukskniv med blad av Stefan Broström och skaft av masurbjörk. Är den jag håller på med just nu och den ska jag ha själv. Planen är att ha den helt klar till älgjakten om en dryg vecka.

 

Kom gärna med feedback och tips på vad jag kan göra bättre.

 

 

 

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det verkar som du har öga för detta!

Blir roligt att se nya alster :smile:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får tacka så mycket för kommentarerna. Är kul att få positiv feedback på det man gör särskllt när man känner sig oerfaren på området. Sista kniven putsade jag klart och la i olja i kväll. Min Sambo jobbar natt i helgen så det blir perfekt att försöka få till en Slida till den i morgon. Sen får vi se vilken av funderingarna jag har i skissblocket som jag ska ge mig på. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det två knivarna du gav bort som visad uppskattning för jakt och fiske gillade jag mycket, delvis på grund av tanken bakom!
Tänk så här, han bjuder på sig och sitt och du efter bästa förmåga av ditt. Det är vänskap och inget annat!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...