Hoppa till innehåll

IOR Tactical 6-24x56 SF FFP digital IR MIL/MIL SH-1 nu med bilder


furiren

Recommended Posts

Till vad?

 

Klubba säl med eller att skjuta på bana med? /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Till det använder jag oftast ammunition och geväret som optiken är monterad på, men lämpligheten sagda tub, den är rejält tung till att börja med beror på det avsedda syftet med vapnet, det kommer inte att bli ett bra eftersöksvapen med föreslagen optik.

 

Men i brist på klarhet avseende detta moment får jag inflika att siktet som sådant är bra./Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

ska inte ha den på ett eftersöksvapen då den ev ska sitta på en an mina  stenroos bössor med väldigt grov pipa ..  så den är redan för tung för det ändamålet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nille det är en typiskt taktisk tub, den har allt man standardmässigt vill ha för att tävla och skjuta mål, plåtmål på okända avstånd, FFP, .1 mil justering med mera, jag har ingen koll på om man får mer/bättre optik för samma pengar om det är jakt och typ vakjakt du avser att ha med pangen på, eller om det är så att du egentligen kommer att vilja ha mer förstoring, dvs om du avser att skjuta någon form av bänkskytte, formellt eller informellt, då är det trots allt som så att riktmedlet är för grovt och förstoringen för klen för att det skall vara riktigt roligt.

 

För ren jakt hade jag förmodligen valt något annat från exempelvis Swarovski, för bänk/ riktigt långhållsskytte något från Leupold eller Sightron och för annan blandad verksamhet en sliten Zeiss 6-24x56, de måste börja dyka upp nu till mer modesta priser, de är optiskt sätt väldigt, fina tuber. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Chris,det går nog bra att använda riktmedlet SH-1 för jakt,det är en kopia på det jag har i Marshen,centrumdoten motsvarar 0.1 mil.

 

Men kikaren är mycket tung,väger ett helt kilo,annars är den rätt slimmad jämfört med konkurerande monster.

 

Skytte=klockren.

Jakt=Nja om man ligger still så.

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skall använda den på jakt liggande med benstöd 243 jag har väger 7,5 kg å den använder jag på all jakt på rådjur som gås . så tyngden är inga problem.

ioren har jag tänkt montera på min 22-250 rem . på den sitter det en docter 3-12 x 56 belyst . tycker att 12 är för liten förstoring till bössans prestanda .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men det kan ju inte vara för förstoringens skull du vill ha den? då finns det mycket bättre.

 

En taktisk tub köper man för dess egenskaper som civila kikare inte har.

 

/Mike

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

men mike vad rekomenderar du då ? vill ha med det förstorings spannet 5-25 ,, 6-24 x 56 helst med mildot el liknande .

på 243 an har jag ett nf 12-42 x56 den är jag nöjd med . men vad ska jag ha på 22-250 rem det är frågan ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den stora frågan är om du jobbar med rangecard och klickar dig fram,om du har för avsikt att träffa riktigt små mål eller har behov av att milla mål,eller om du tänker använda milstrecken som holdoff och alltid skjuter i eller bakom bog?

 

Om det är det senare så är du bättre hjälpt av en civil kikare med ett ballistiskt riktmedel typ swarovski TDS-4 eller 4A-300 eller BRX och en avståndsmätare.

 

Jag använder mig av kikare från bägge läger beroende på typ av jakt.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

skjuter ofta bakom bogen . skall på pyrch jakt i höst där det finns långa å många åkrar .. skall även införskaffa  en avståndsmätare .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om det är så att du inte använder dig av rangecard så betalar du får egenskaper du aldrig nyttjar.

 

Köp ett sikte med ballistiskt riktmedel istället.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Väldigt kompakt konstruktion står det i specen :biggrin: svårt att hitta något klumpigare än den!

 

Vidare är den i sfp....undrar just vilken kundgrupp dom tänkt sig,svårt att tro att dom säljer någon.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då har jag missat något,har man frångått möjligheten helt att kunna milla mål och använder sig nu av lasermätare militärt och polisiärt?

 

Kan bli jobbigt då ingen lasermätare jag känner till fungerar till 100% under alla förutsättningar,tex dimma.regn och snöfall.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Riktmedlet är ju väldigt litet vid låg zoom och normalstort vid max zoom. Betyder ju också att "avståndet mellan varje prick på riktmedlet alltid har samma mils, så tror faktiskt ur ett prickskytt perspektiv blir det bättre men inte helt säker. 

 

O andra sidan skulle Hensoldt aldrig göra något som inte är top noch samt att alla deras sikten är ju anpassade för att användas av prickskyttar i krig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nja på kikare med sfp är riktmedlet alltid konstant oavsett förstoring dvs det blir aldrig större eller mindre,vidare så går det bara att milla på 24ggr förstoring med hensoldt sfp.

 

Nu millar man ju oftast på så hög förstoring som möjligt men det är inte alltid det låter sig göras och då har man målat in sig i ett hörn.

 

/Mike

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...