Hoppa till innehåll

Valp till vårvintern -15


Hälleforshunden

Recommended Posts

Hej!

Nu börjar det närma sig första hundköpet och jag börjar faktiskt känna mig smått nervös över om jag kommer att få tag i en valp efter välmeriterade hundar eller inte :P

Hade tänkt skaffa valpen (jämthund eller hälleforshund) mellan februari och maj så att jag kan va hemma dom tre första månaderna, så redan nu är det alltså aktuellt att hitta en lovande parning och ställa mig på listan :)

Har kontaktat avelsråden, men jag tänkte även vända mig till detta trevliga forum och hoppas det finns någon som har några tips och råd på hur man hittar intressanta parningar så tidigt som möjligt så man får välja bland valparna :)

Vad har ni för erfarenheter från då ni skaffade första hunden? Är det svårt att få tag i en valp från seriösa uppfödare som kanske hellre ser att dom mer erfarna och jaktprovsintresserade jägarna får köpa deras valpar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

En liten fråga till er erfarna älghundsägare :)

Ska man ta en valp efter en tik som har haft tidigare kullar där de flesta har gått jaktprov eller kan man likväl ta en valp från föräldrar med högt kullvärde? :) är risken att få en icke jagande hund större om man går på det senare alternativet?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Första alternativet visar ju att tiken nedärver sitt kunnande.men alla tikar är ju först föderskor nångång.

Själv tar jag från kull med jaktidioter till föräldrar givetvis att båda föräldrarna är meriterade och inte har gått mängder av 0 or.

Ta vad du tror passar bäst :-) annars kommer du ångra dig i framtiden :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara ringa runt :-)

Är nog lättast att hitta en bra kull på jämtar. Föds oerhört många valpar ur både bra och mindre bra parningar.så ha is i magen så löser det sig :-)

Är inte jätte insatt i Hällefors hundarna men antar det är svårare att få en valp där från vettiga föräldrar om man inte har rätt kontakter.

Just den kullen du kollade på har du simeksen janu i riktig jaktmaskin. Sörombäckens grymma nedärvare :-)

Så ring för fasen:-)

Och skulle det inte gå vägen så kommer det komma mängder med parningar till som är giftiga :-)

Vet 2 som förmodligen blir av som jag kan tipsa om.om det nu inte går vägen på denna parning.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Blir att ringa några samtal imorgon :)

Tedde skicka gärna pm på tipsen, kan inte bli för många parningar att välja bland :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Ååh snacka om otur. Trodde jag äntligen hade fått tag i en hanvalp efter välmeriterade hundar. Men det överlevde inga hanhundar i kullen :'(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att kolla efter jaktidioter...som tedde skrev!

För mig är det bara positivt med "hund skäller vid provtidens slut"

Misslyckas parningen får man som oftast en högst ordinär jakthund iaf...annars är det bara att gå dressyrkurs!!:D

mvh/Urban

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det löste sig tillslut och om 8 veckor kan jag hämta hem en liten krabat

vad blev det?

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

vad blev det?

mvh/Urban

Det blev en jämthund :)

nu ska man bara komma på hur länge man ska ta ledigt, vilka böcker man ska läsa och vilka prylar man bör köpa :o

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog varken ta ledigt eller köpa massa prylar till hösten....möjligtvis fram mot januari.

Nästa höst däremot!!:rolleyes:

mvh/Urban

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Haha kul där urban :P

Naturligtvis måste jag köpa hundskål, koppel, klotång och massa andra nödvändiga saker. En pejl blire nog också för att ha koll på valpen då den skogstränas ;)

Och jag hade då tänkt vara ledig dom första 10 veckorna så jag har gott om tid att träna lite vardagslydnad...men det kanske är dumt? Eller vad säger du? ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du behöver nog varken ta ledigt eller köpa massa prylar till hösten....möjligtvis fram mot januari.

Nästa höst däremot!!:rolleyes:

mvh/Urban

...en bra bil, fördelaktigt tankkort, reservdunkar och en rejäl soppabuffert. Behövs det nåt mer? ;):tongue:

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra är också ett rejält horn att blåsa in jycken med. En liten visselpipa gör ingen jämthund intresserad när den är över 2km bort. Letar själv efter en till min fauve. Kan skriva om jag hittar någon vettig här. Kul med valp! Grattis!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vardagslydnad kan ju vara bra....;)

mvh/Urban

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

...en bra bil, fördelaktigt tankkort, reservdunkar och en rejäl soppabuffert. Behövs det nåt mer? ;):tongue:

Det har jag redan :D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra är också ett rejält horn att blåsa in jycken med. En liten visselpipa gör ingen jämthund intresserad när den är över 2km bort. Letar själv efter en till min fauve. Kan skriva om jag hittar någon vettig här. Kul med valp! Grattis!

Kanske denna? http://hundforaren.se/Butiken/Hund/jakthorn/619/Jakthorn-massing-12-cm

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vardagslydnad kan ju vara bra....;)

mvh/Urban

Minst sagt då hunden ska vara med på det mesta ;)

Är valpkurser och lydnadskurser värt att fara på eller ska man läsa böcker istället!? :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...