Hoppa till innehåll

arrende för småvilt


aasenheim

Recommended Posts

Tjena!

 

Jag har precis tagit över ett arrende på en gård på ca 130h. Gården ligger i Östergötland.  Det handlar om småviltsjakt. På marken finns relativt gott om hare och skapligt med rådjur. En räv kan man också skjuta då och då. Jag har blivit erbjuden jakten men vi har inte pratat avgift än. Vad säger ni, vad är ett rimligt pris för detta? 

 

Jag vet att hon som hade arrendet innan mig sköt 1-3 rådjur per år och tre fyra harar, samt en och annan räv vid tillfälle. Vad säger ni om det jakttrycket, känns det rimligt? Jag är ganska ny på det här så alla tips mottages tacksamt! 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Låter helt klart som ett rimligt uttag, huruvida pris/arrende får nån ifrån trakterna uttala sig om. Grattis till vad som låter som trevlig jaktmark.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Priset beror på närheten till en större stad är min erfarenhet. I ytterkanten är ett pris mellan 15-30 kr/ha rimligt. Närmare linköping ligger det närmre 50-100 kr/ha.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Räv kan du skjuta obegränsat..likaså med grävling..mink..iller och kråkfåglar..

50kr Ha och uppåt kan man nog räkna med. 1-3rådjur kan nog funka att plocka ut per år..men bäst är att kolla över mängden djur så man inte lurar sig själv..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha för hjälpen. Bara att se fram emot nästa jaktår!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack ska ni ha för hjälpen. Bara att se fram emot nästa jaktår!

nästa? Gallra bland rävar och övriga predatorer nu medan det fortfarande är lovligt..det ger mer vilt nästa höst..kid..harpaltar..och fåglar.. Passa även på att sätta upp saltsten..holkar och bygg hargolv...
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt statistiken på denna sida http://www.hittajakt.se/prisstatistik-jaktmarker så kostar hälften av jaktmarkerna i Östergötland mer än 80 kr/ha och hälften kostar mindre än 80 kr/ha

Om maken är medelbra så får du räkna med ett pris på 50-130 kr/ha enligt statistiken.

Siffrorna kommer från vad andra har rapporterat in.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, fel av mig. Mina erfarenheter är att ett småviltsartende inte kostar lika mycket som ett arrende för hela jakten.

Jag hade uppenbarligen fel, igen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, fel av mig. Mina erfarenheter är att ett småviltsartende inte kostar lika mycket som ett arrende för hela jakten.

Jag hade uppenbarligen fel, igen.

Det har du rätt i att det borde göra. Statistiken visar inte skillnaden mellan typer av arrenden. Förmodligen blir det säkert lite billigare än vad statistiken visar
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Där jag har jagat har det varit mellan en tredjedel upp till hälften.

Även sjövägen brukar ligga på en kvart ungefär.

*sjöfågel

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

mm,,,, här uppe iaf så betalar man bara jaktkort på dem områderna som man vill jaga på vilket brukar ligga på ettpar hundra per år om man har egen mark så brukar vanligtvis småvilt ingå. men det är klart alla län har väll olika regler kring småviltsjakten?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...