Hoppa till innehåll

Krutval till 6.5x47 Lapua?


Henrik

Recommended Posts

Jag skaffade mig som en del av er känner till en extrapipa i 6.5x47Lapua till min Tikka T3.

Jag har skjutit en del både på tavla och under jakt med den men den har hittills inte levererat den där konsekventa precisionen som jag hade förväntat mig utan resultaten har varit lite varierande.

Nedan ser ni en sammanställning över resultaten än så länge:

Laddata%206.5x47%20Lapua_zpslacv3gax.png

Jag har nyligen hämtat hem bössan efter en översyn hos smeden eftersom det fanns en hel del frågetecken kring hur den presterade.

Smeden hade vid testskjutning laddat med 130 grains Norma VLD, URP och CCI 450 med goda resultat.

Jag har som ni kan se koncentrerat mig på snabbare krut än URP och blir därför fundersam på vad som är konsensus när det gäller krutval till 6.5x47?

Min tanke är att skjuta 120-123 grains kulor, vilket krut bör jag välja och funkar det bäst med standard eller magnumtändhattar?

Edit: Skall kanske tillägga att även om 550 krutet ser bra ut så skulle det vara trevligt om jag kunde hitta ett skonsammare alternativ men annars är det kanske 550 som gäller eftersom pipan ändå inte är någon riktig höjdare...

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Henrik jag laddade inget annat än 150 krut och rätt mycket, så länge låset var ok så sköt det väl. Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag laddar med 133 till mina 95-100gr kulor och 120 kulorna har jag testat med 140,150 och urp.

Hur lång pipa har du?

 

mvh christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Christer, pipan är 60 cm lång.

Från början var nog huvudkandidaterna N203B och 150 krut till 120-123 grains kulorna. Det kanske är läge på att testa lite mer ingående med dessa kandidater.

Christian, jag tolkar ditt inlägg som att jag varit lite modest i mina 150 laddningar vilket kan stämma, jag för väl pytsa i lite mer 150 krut och se vad tavlorna säger mig.

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick en del efterbrännare med norma krutet..och det i sig blev oprecison.

Jag skulle satsa på 140 och 150 krutet i spannet med 120-130 kulor.

 

mvh christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ok, då gäller det att testa 140 och 150 krutet lite mer omsorgsfullt. Jag har kört med BR4 tändhattar hittills, tycker ni att det finns anledning att prova andra tändhattar med 140 & 150 kruten?

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu kör du med bomkontakt Henrik men bortsett från att jag lät kulorna hoppa .2 mm så hade jag i mina laddningar ytterligare lite mer än vad du provat upp till, hylsan håller det är mest om man vill fresta på övrigt så pass, det gjorde jag för att det helt enkelt sköt väldigt bra. 

 

/Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmm, jag är nog inne på att pipan trivs bäst när man ligger kring maxladdningar och precis som du säger så verkar hylsorna stå emot ohemult höga tryck.

Jag tänker nog testa om det kan finnas någon vinst i att byta tändhatt också så jag kör o några av laddningarna med rem 7 ½ som jag uppfattat som en lite kaftigare knall.

 

Hoppas hinna iväg till skjutbanan i rimlig närtid så får vi se vilka slutsatser vi kan dra...

 

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag tyckermagnum funkar klart bäst. N-150 har jag kört med och det har funkat som bäst runt 46 gr med dom kulvikterna. Inte så mycket hjälp kanske. Kör 89ans bussning mest och rätt hårt i bommarna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Maddog, är du riktigt säker på att det skall vara 46 grains V-150? Tror att det blev ett skrivfel där  :tongue:

 

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

36 grain, tror jag att det skulle vara, det är en modest laddning. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle tro att både jag och Christian tämligen omgående inssåg att det rimliga var 36 grains men nu är ju detta det famösa nätet där vi måste ta hänsyn till att en del vilsna själar möjligen skulle kunna fösöka sig på att pilla ned 46 grains V-150 vilket med all sannolikhet skulle kräva en nyskapande metod att få i allt krutet eftersom det är betydligt mer krut än vad som ryms i den lilla 6.5x47 hylsan.

 

Jag har fått tipset om magnumknall från flera håll nu, häromdagen var jag på skjutbanan och testade då rem 7 ½ knallar som kanske inte är några magnumtändhattar men ändock rätt heta, det bytet gav ingen större effekt så det återstår att testa en sväng med riktiga magnumknallar.

 

Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har glömt att nämna det men jag har enbart brukat CCI BR4 och 450, dvs magnumhatt eller hatt med lite mer kraft än vanliga, även om du inte sätt någon skillnad så tror jag att du bör överväga en viss påverkan därvid, 

 

som Christer nämnde han fick så kallade hang fires med bruk av visst krut. /Christian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har viss tidsnöd då jag skall iväg och engagera mig i ungarnas idrottande men här kommer resultaten från gårdagens skyttesejour (i ljusgrönt)

 

Laddata%206.5x47%20Lapua_zpsfpbynyfb.png

 

jag är inte riktigt säker på hur analysen ser ut mer än att 123 grains Scenar inte verkar vara en höjdare i denna pipa.

 

Fortfarandeskjuter pipan ojämnt, bra med vissa laddningar och uselt med andra..

 

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lite kuriosa om tändhattar.

Kör 6,5x47 hylsor till en av min 6XC och läst om detta med magnum hatt speciellt då jag använder det trög tända 1211 krutet.

Testade förra vintern hemma men som kallast i -20 utan att märka problem med federal 205 väl borta på jakt kom den rejäla kylan -37. Vågade inte köra små hattar den jaktdagen utan valde norma hylsor med stora standard några tjädrar föll snällt ur tallarna, väl tillbaka i stugan sattes en tavla på 300 och asken med lapuas hylsor stod ute sedan morgonen skotten small fint och satt där dem skulle, så nu funderar jag inte på olika hattar längre då -37 ändå är kallt nog att jaga i ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har lite för liten egen erfarenhet av 6.5x47 hylsorna för att ha en egen uppfattning om vilka tändhattar som gäller, jag valde från början att köra med BR4. I samband med att bössan var hos smeden fick jag tips om att jag borde prova små magnumtändhattar istället. Jag började med att testa rem 7½ som är en rätt het tändhatt även om den inte är en magnumhatt. Nästa steg blir såklart att testa magnumhattar men några sådana hade jag inte på lager hemma utan det gäller att jaga upp några dylika i närområdet vilket hjag hoppas hinna med i närtid.

 

 

När det gäller analysen av det senaste skjutbanebesöket så kan jag bara konstatera att jag inte får kombinationen 123 scenar och V150 att skjuta. V-140 har klart bättre potential men det är inge tvekan om att det bästa resultatet på tavlan nås med V550.

 

Jag får fortsätta att testa lite andra kulor men det är ingen tvekan om att det går att få till vissa laddningar som skjuter bra samtidigt som majoriteten av laddningarna skjuter rätt tveksamt.

 

Det är i sanning ett intresssant projekt detta!

 

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1/9" så den är inte tänkt att skjuta några kulor i 140 grains klassen utan var från början tänkt att skjuta kulor runt 120 grains.

//Henrik

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en 1/9 pipa i 6.5x47 som iof inte har ett patronläge än, den har jag inte räknat med att den kommer

att skjuta bra med 120gr kulor...om den gör det så är det bonus.

Min är tänkt att skjuta 85-100gr kulor med...tyvärr så tog berger bort 100gr kulorna ur sortimenet :sad:

Min gamla 6.5x47 pipa har 8.5 twist och i den så går 120gr kulor bra.

 

mvh christer

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har haft lite olika stigningar i 6.5 till och med en 1:10 (ja idiotiskt) och den klarade till och med vissa 120 gr kulor även om paradvikten låg på 100gr. 1:9 har klarat tex scenar 123 gr men favoriten har varit 8,5 som varit mycket allsidig och med bra precision.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...