Hoppa till innehåll

GoPro Fetch™ - en hundsele som jag skall testa.


Wizard

Recommended Posts

GoPro Fetch™ är en hundsele för att fästa en GoPro kamera på hunden och jag har väntat länge på att någonting sådant skulle komma!
Jag har tidigare försökt bygga om en GoPro sele för människor så den skulle kunna funka på hundarna men det blev bara pannkaka när mina studsbollar skulle prova den...
 
Införskaffade den i dag och jag skall försöka testa den i morgon på en av hundarna.
Givetvis kommer det att vara skakigt som sjutton eftersom GoPro inte är gyrostabiliserad, och med handen på hjärtat så finns det INGEN sådan kamera i världen som skulle fixa en speedad springer spaniel ändå, men det kan ändå skänka en liten inblick i hur de jobbar i ris och snår, och det kanske blir några roliga bilder/filmsekvenser?
 
Man kan montera kameran antingen högt upp på bröstet på hunden, eller på ryggen, och jag skall testa båda i morgon för att se om kameran sitter stabilt utan att hunden störs av selen, eller om det bara är en gimmick för knähundarna som skall smyga i någon park...
 


 
http://shop.gopro.com/EMEA/mounts/fetch-dog-harness/ADOGM-001.html

 

Jag köpte min på Media Markt för 589 riksdaler om någon undrar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror du inte den kommer att hindra hunden under jakt? Jag tänker i dom tätta snåren som alfabethundarna älskar..

Men jag ser också framför mig några enormt roliga filmsekvenser :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror du inte den kommer att hindra hunden under jakt? Jag tänker i dom tätta snåren som alfabethundarna älskar..

Men jag ser också framför mig några enormt roliga filmsekvenser :-)

 

Jag tror inte den kommer att hindra någon av mina hundar men risken är att man inte ser ett dugg om man har kameran monterad på bröstet på dem, och sätter man den på ryggen så kommer den att vara skymd av huvudet, när de inte går med nosen ner i backen, men det finns inte så många andra sätt att montera en kamera stabilt utan att använda en hundväst och då får man göra så gott det går.

Det är ju inte så dyrt heller med denna riggen.

 

Det kommer nog att fungera bäst på stubben efter harar men vi får som sagt se hur det går när jag skall ut om en liten stund med hundarna. Nu skall jag bara komma på vart sjutton jag lagt min GoPro också  :blush:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, stubb borde funka. Jag tänkte mer på risbunken inne i björnbärsriset som åtminstone min spaniel inte hade kunnat låta bli ;-)

Sen kan det ju bli lite kul film när du har tre svängar per sekund i genomsnitt ;-)

En uppdatering om resultatet ser jag fram emot! Har ofta tänkt hur kul det hade varit att se vad dom ser där inne i snåren :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu skulle jag ha laddat upp en film på youtube men allt utom min GoPro är på plats och utan den blir det inte så mycket film...  :dry:

Nåja, den dyker upp de kommande dagarna och då skall det provköras!

 

Har testat med min modifierade sele innan men kameran satt inte tillräckligt fast så det blev pendeleffekt på den och man kunde inte titta i mer än ett par sekunder innan man blev grön i ansiktet - men när de satte sig ner så blev det riktigt bra bilder/film, så jag hoppas detta är stabilare.

 

Det optimala vore ju att ha en liten, lätt, gyrostabiliserad kamera en bit upp på ryggen på dem men det skulle bara funka på barmark, och kosta en smärre förmögenhet... 

 

To be continued...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har du testat??

 

Har själv försökt mig på samma idé på en Karelare på vildsvinsjakt.

Började bra då jag innan släpp satte fast en säkerhetslina i kamera och väst.

Slutade med att inne i en plantering efter ca 5-10 minuters jobb med gris så hade kamerahuset slitits loss och kameran ramlat ut. Kvar fanns endast trasigt hus och säkerhetslinan.

 

Dyrt test och inte en endaste sekund film att titta på. ;(

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skulle leta kamera i går kväll men så blev den äldre grabben mer sjuk så jag fick tvätta både barn, sängkläder, täcke, kuddar, en matta, två handdukar, en filt, ett duschdraperi och både barn och mig själv så det prioriterades bort rätt snabbt, och i dag är det min tur att må lite obra...

 

Säkerhetslinan i kameran är nog det sista man vill sätta dig för det om något lär kunna fastna i saker, men då jag kör med spaniels så vet jag vart de är och vart de har varit så oddsen är större att kunna bärga en fimpad kamera med mina studsbollar men helt säkert är det ju aldrig. Tanken är att köra denna riggen på fältjakten och vid apporteringar - om det funkar vill säga.

 

Mysko att kameran hade ramlat ut för kamerahuset och låset på en GoPro är ju i det närmaste skottsäker och jag har tappat min från väldigt hög höjd utan att någonting har hänt? Men en hund under jakt kör ju på ända in i kaklet så jag är inte förvånad ändå att det sket sig för har man sett uppspelta jakthundar under jakt så vet man vad det handlar om :P

 

Så snart jag har hittat igen kameran (som jag lade någonstans intelligent efter vår Englandsresa) så skall jag testa och rapportera!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har testat en hel del, antingen slår grenarna kameran så den filmar blåfågel eller så ramlar selen av. Hoppas på en bättre sele inom kort.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har testat en hel del, antingen slår grenarna kameran så den filmar blåfågel eller så ramlar selen av. Hoppas på en bättre sele inom kort.

 

Det är också vad jag förväntar mig, men bättre att testa liksom för har man tur så passar den på någon hund i alla fall?...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo jag såg krokarna... Jag lär montera dit säkrare fästen - om det är någonting att använda på mina hundar dvs...

Dock tror jag man måste spänna åt riggen så pass att den inte halkar omkring, men ändå inte stör hunden. Som sagt, det var så billigt att jag var tvungen att testa!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

...och till slut hittade jag min GoPro! Den låg halvt gömd kvar i ryggsäcken sen vi var i England, fast jag var säker på att jag hade packat ur den...

 

Monterade på Ellen selen lite snabbt och skruvade dit kameran. Selen hade nog kunnat spännas åt en smula bättre men jag ville se hur hon reagerade först, men hon brydde sig inte alls och sprang bara på som vanligt.

Givetvis är det i princip helt omöjligt att få till någonting sebart när hundarna springer med tanke på hur mycket kameran skakar runt, men när de var nere med nosarna i backen så var det över förväntan hur bra det fungerade!

Jag testade bara med att ha kameran monterad på ryggen och inte den på halsen/under huvudet eftersom de skulle springa runt i långt gräs, men det kanske kan fungera om de springer på barmark?

 

Skall försöka klippa ihop lite foto och ladda upp på youtube lite senare men för vad det kostade är jag imponerad!

Själva riggen är bättre kvalitet än jag trodde och de har faktiskt tänkt till lite när de gjorde denna.

 

Bredvid fästena på riggen så finns det en liten ögla där man kan sätta fast säkerhetslinan till kamerahuset om något skulle gå sönder, men jag tror man skall undvika denna selen/riggen om de skall in och jaga där det är extremt risigt för mina hundar skulle skita i om kameran fastnade när de är på väg efter en hare eller en räv om man säger så... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Här är ett litet test av selen.

 

Som sagt, ingen kamera i världen klarar av att stabilisera något som skakar så mycket, men det funkade avsevärt mycket bättre än jag hade hoppas på och det blev rätt bra bild med kameran på ryggen!

Man kommer aldrig att se så bra när de springer i full fart men apporter och liknande kommer nog att bli rätt roliga att kunna se.

 

 

Klart värt 589 riksdaler måste jag få säga och selen passade mina hundar riktigt bra med deras "medium" storlek.

Detta kommer jag att använda så mycket jag kan och det skall bli riktigt kul att testa vid jakt! Hade lite problem med imma på kamerahusets lins men vi kom direkt inifrån och får bara kameran samma temperatur som ute innan vi börjar nästa gång så slipper jag det problemet.

 

Jag testade bara att köra kameran på ryggen. Fästet för bröstet känns rätt värdelöst för mina hundar men det är ju gjort för att passa flera raser. Långsamma promenadlimpor som bara går sakta på asfalt kanske det funkar på? :P

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Man blir bara så glad när man ser ett par fina rallyhundar. :-)

Det ser faktiskt bättre ut än jag hade trott, det kan vara att man skulle ha en till sin egen...

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nog är det rallyhundar jag har :wub:

 

Jag har som sagt inte testat än att släppa in hundarna i björnbärsträsket och liknande så jag vet inte än hur bra själva fästet håller, men jag har sett åtskilliga bilar som har voltat och de flesta kamerorna sitter kvar så lite stryk tycks de tåla?

Nylonlinan man skall säkra kamerahuset med är i klenaste laget så det skall jag skaffa en kraftigare variant och använda i stället för det är ju en sak om fästet går åt pipan men bli av med kameran vill man ju inte...

 

Vill man göra en enkel "action-cam" för hund och man har en hund som gillar att springa omkring med pinnar i munnen så skruvar man fast en GoPro (eller liknande) i ändan på pinnen och ser till att den är riktad mot hunden. Det blir skitkul resultat, men det är ju inget som funkar på jakt utan bara som skoj.

 

Jag är nöjd med resultatet för 589 kr!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säker på att det är nylon och inte flourcarbon i tråden

 

Nej det är jag inte men det är ju bara att testa med skruvstädet och se hur mycket det tål ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 mm kanske? 

Svart och rundstickad gissar jag på men jag har inte satt den under lupp, men den känns rätt stark om jag skall vara ärlig. Verkar vara något nylonliknande material.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...