Wizard

Härda titan? Ti-6Al-4V (knivblad)

2 inlägg i detta ämne

Har ända sedan jag började fumla med smidet haft en plan att smida en kniv i titan. Varför vet jag egentligen inte eftersom det kommer att vara kantat av svårigheter och långa ledtider, men det är kanske det som är tjusningen?

Nåja, jag fick ju ett ofrivilligt avbrott från allt vad hantverk och fysiskt arbete heter och tiden bara tickade vidare men jag har faktiskt tänkt göra ett test så fort det blir lite varmare!

När jag började med denna idén så gick jag under övertygelsen om att titan var bara att hetta upp till rätt temperatur och sen smida några slag, och sen upprepa den proceduren tills man var klar.

Den biten är fortfarande korrekt, men jag var också övertygad om att titan inte härdades eftersom det alltid återgick till samma egenskaper och hårdhet när det kallnade... Här visar det sig att jag var ute och cyklade - i alla fall för vissa typer av titankompositioner.

Den titan jag har för ändamålet är Ti-6Al-4V - även kallat "Grade 5".

Så här står det i wikipedia:

Grade 5, also known as Ti6Al4V, Ti-6Al-4V or Ti 6-4, is the most commonly used alloy. It has a chemical composition of 6% aluminum, 4% vanadium, 0.25% (maximum) iron, 0.2% (maximum) oxygen, and the remainder titanium.[6] It is significantly stronger than commercially pure titanium while having the same stiffness and thermal properties (excluding thermal conductivity, which is about 60% lower in Grade 5 Ti than in CP Ti).[7] Among its many advantages, it is heat treatable. This grade is an excellent combination of strength, corrosion resistance, weld and fabricability.

Jag hade inte en aning om detta så jag började leta data och till slut hittade jag en tabell över de olika legeringarna och vilka temperaturer och hålltider som gällde.

För Ti-6Al-4V gäller följande.

Härdtemperatur 955-970°C, 1 timme hålltid sen kylning i vatten. Anlöpning görs i 480-595°C i 4-8 timmar eller 705-760°C i 2-4 timmar.

bG05P05.png

Det kommer att vara väldigt svårt (läs; omöjligt!) att hålla essjan mellan 955-970°C i en timme och även om jag har en professionell spis från AGA/Rangemaster hemma så fixar den inte 500°C i 8 timmar om man säger så...

Tror ni det spelar någon roll för ett knivblad om man har härdat bladet enligt tabellen här ovan eller skall man förlita sig på grundegenskapen i legeringen och "nöja sig" med att bladet nog kommer att vara kurant även om man skiter i det?

Hade jag haft ren titan så ändrar inte metallen struktur efter avkylning men enligt de som vet så är detta "mjuk" titan och Ti-6Al-4V skall vara den hårdaste legeringen.

Är långt utanför min kunskapsbubbla här så är det någon som kan komma med någonting vettigt? Skall jag bara ignorera själva härdningen och köra på?

Vad gäller filework och liknande så är det bara att fetglömma på detta bladet :P

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

http://www.Reservdelar24.SE