Hoppa till innehåll

äkta eller inte


killer_mouse

Recommended Posts

var å tittade på en auktion nyss här och hittade en flintlås pistol

välpolerad å så med mindre skador såg nästan grovhuggen ut i "kolven" inga stämplar eller så på den som jag kunde hitta och det kändes inte helt ok att fråga om jag fick plocka ner den för att se invändigt men vad tror ni nått att bjuda på ?? ute efter en fungerade flintlås vapen

vad tror ni värdet är ?

post-4314-0-56991500-1456504286_thumb.jppost-4314-0-38803400-1456504300_thumb.jppost-4314-0-70379600-1456504313_thumb.jppost-4314-0-83617600-1456504333_thumb.jppost-4314-0-74735600-1456504346_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hejsan !

 

Min gissning är att värdet är lågt/inget iom att jag TROR att det är en replika.

 

Ta du en risk och köp den sedan kontaktar du nån kunnig vapenexpert och får en korrekt bedömning. Du kanske gjorde en bra affär eller en dålig.... Vad vet jag :smile:

 

MVH: Tjäder

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den är så dåligt inpassad, så en yrkesman hade inte gjort det så illa för 200år sen. Träet är för nytt och tråkigt- och skruvarna ser för nya ut så jag tror det är en replika...

Om du köper den billigt- och den är en replika, då är det du som står med hundhuvudet:

FÖR DÅ ÄR DEN LICENSPLIKTIG.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du får för övrigt ha en nytillverkat kopia för prydnad utan licens... OM FÄNGHÅLET INTE ÄR BORRAT.

Är fänghålet borrat och det är hål i pipan blir det "Olaga vapeninnehav"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

tog lite för få bilder men ja både fänghål och "hål i pipan"

 

sen är det väl ok licensmässing om pipa och mekanismen är uråldrig även om trä och andra detaljer är "nya"

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du svarar ju själv på din fråga...

En dam hade hittat en rullblockare utan papper på vinden i hennes föräldrahem.

Hon kom hit och ville ha den värderat. Jag förklarade vad som gällde med ett licenspliktigt vapen.

Hon hade minsann sett antikrundan, och det stod 1876 på den...Det var gammal.. och värdefull

- vad tror du jag kan få för den undrade hon.

Ungefär 3 månader skulle jag tro- svarade jag

  • Haha 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...