Hoppa till innehåll

Polisen hittar på egna regler för att neka licens


lsjonsson

Recommended Posts

Att detta inte är en nyhet för oss är ett "under statement" - men förbaskat viktigt att det får plats i media, där annars herr Thorsell fått dominera tämligen obehindrat med allt vad det innebär.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tuveson är en bra kraft inom myndigheten. Christian

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skönt se att det finns vettiga människor även inom myndigheterna som dessutom har massor med pondus.

 

Bra initiativ Hippen!  :tongue:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra att se den där artikeln. 

 

Det finns en annan variant som är lite intressant som maken råkade ut för. Att man helt enkelt vägrar att handlägga ärendet. Det är ju knepigt - för det går ju inte att överklaga ett beslut som inte har fattats. 

 

Det gick 9 månader och inte ett knyst. Till slut blev det att förbereda en JO anmälan, vilket tillståndsenheten upplystes om "FYI" innan den skickades in. Licensen godkändes direkt. Nu är ju man glad att licensen gick igenom, och vapnet i fråga är helt klart inom alla gränsr av vad som gäller för ändamålet, så inge konstigheter där. Men det är helt klart ett ganska speciellt sätt att hantera ärendet om man ska se det ur en rättssäkerhetssynpunkt.

 

En knepig anmälan kommer in ----> den är svår att ta ställning till -----> man helt enkelt skiter i att handlägga den då eftersom ingen vet vad de ska göra av den -----> man riskerar åka på en anmälan -----> Fan, det blev för svårt. Vi godkänner. 

 

Helt absurt egentligen. Bättre vore det att skaffa korrekt kompetens för att dylika fall, som blir också vägledande om inte rentav prejudicerande, kan bli hanterade få ett korrekt sätt. 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bra att se den där artikeln. 

 

Det finns en annan variant som är lite intressant som maken råkade ut för. Att man helt enkelt vägrar att handlägga ärendet. Det är ju knepigt - för det går ju inte att överklaga ett beslut som inte har fattats. 

 

Det gick 9 månader och inte ett knyst. Till slut blev det att förbereda en JO anmälan, vilket tillståndsenheten upplystes om "FYI" innan den skickades in. Licensen godkändes direkt. Nu är ju man glad att licensen gick igenom, och vapnet i fråga är helt klart inom alla gränsr av vad som gäller för ändamålet, så inge konstigheter där. Men det är helt klart ett ganska speciellt sätt att hantera ärendet om man ska se det ur en rättssäkerhetssynpunkt.

 

En knepig anmälan kommer in ----> den är svår att ta ställning till -----> man helt enkelt skiter i att handlägga den då eftersom ingen vet vad de ska göra av den -----> man riskerar åka på en anmälan -----> Fan, det blev för svårt. Vi godkänner. 

 

Helt absurt egentligen. Bättre vore det att skaffa korrekt kompetens för att dylika fall, som blir också vägledande om inte rentav prejudicerande, kan bli hanterade få ett korrekt sätt. 

 

Det är bara att jaga dom med blåslampan. :thumbsup:  :biggrin:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

En polis till som inte är så nöjd med ledningen även om det inte är vapenrelaterat.

http://www.metro.se/metro-debatt/polis-dan-eliasson-ar-det-storsta-hotet-mot-sakerheten-i-sverige/EVHpcc!E5hRMIjHyHf/

Eliasson har ju sagt att han inte vill rota i det som har varit - men han verkar ju inte ha något intresse av att försöka

rätta till det som är.

Har mycket svårt att minnas att PM och dess ledning har varit föremål för liknande kritik av sina egna tidigare.

http://www.dn.se/debatt/repliker/thorsells-jakt-pa-laglydiga-medborgare-maste-fa-ett-slut/

Att sådana som PT tar sig friheter utan ansvar går ju inte alla förbi, däremot är det ju frågan om någon i det allmänna

kaoset orkar bry sig om några jägare och sportskyttar som kommer i kläm.

En som har väntat i 23v på licens.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Redan förmedlat till honom att han har en fika innestående ute på Arlanda  :yes:

Jag sponsrar gärna den fikan :thumbsup: . Men tyvärr så tror jag han kommer bli tagen i örat :sad: .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Redan förmedlat till honom att han har en fika innestående ute på Arlanda  :yes:

 

Jag sponsrar gärna den fikan :thumbsup: . Men tyvärr så tror jag han kommer bli tagen i örat :sad: .

 

Jag tror du kan bjuda honom på Operabaren och en helkväll där - all inclusive - på de bidrag du kan få av oss här. Men likt ovan tror jag att han bara är "en obekväm och illojal motarbetare" och sådana brukar man snart nog ha jagat på flykten ur organisationen.

 

Karriär gör man inte på att tänka självständigt, det gör man genom att vara lojal och spela spelet - jag tror han gjort sig omöjlig inom Polisen.

 

Sist en polisanställd behövde hjälp av undertecknad hänvisade jag vänligen men bestämt höga vederbörande till PT - den svavelosande eden som kom i retur (och som jag iskallt räknat med, och lika iskallt räknat med vara avsedd för mitt huvud) var inte alls riktad mot undertecknad utan en del av organisationen som är belägen i kunglig huvudkommun. Så visst fasen har han rätt i att dumheterna undergräver Polisens möjligheter att verka......

 

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är bara att jaga dom med blåslampan. :thumbsup:  :biggrin:

hehe, nä jag har ingen personlig agenda mot de enskilda. Det tror jag inte at någon har egentligen. Men systemet fungerar ju inte riktigt, vilket jag är knappast först att notera... 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

http://www.svd.se/polisen-hittar-pa-regler-for-att-neka-vapenlicens/i/senaste

Och av just den anledningen finns denna organisation. Om du/ni som läser detta, ännu inte är medlemmar, så tycker jag att ni skall bli det per omgående. Ju fler vi är, desto starkare röst har vi gentemot (polis) myndigheternas godtyckliga beslutsfattande, vad det gäller vapenrelaterade frågor.

Genom medlemskap får man en tidning (4 eller 6 nummer om året, minns inte riktigt vilket det var, tror det lutar åt 6 nummer), där man kan ta del av en hel del intressant som rör vapenrelaterade frågor och inte minst exempel på myndighetsmissbruk inom nämnda område. 

Därtill kan man i den mån det behövs, få hjälp med att formulera överklaganden på avslag på en licensansökan (om man nu behöver sådant stöd), ända upp till EU-domstolen om så krävs, rådgivning och lite annat.

Kostar (jag tror det är) 250:- året, så det blir man inte fattig på. Så återigen, ni som inte är medlemmar, anslut er, så att vi får en än starkare röst i samhället vad det gäller vapenrelaterade frågor. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...