Hoppa till innehåll

Hagelpatron test


jaktgalen

Recommended Posts

Var ut och testade lite 12/76 hagelpatroner idag. Avståndet är 35 meter, vapnet är en Baikal mp-153 med extra full choke.

Ammunitionen jag använde var: B&P Mythos Valle supermagnum 56g 3,5mm, Federal Upland Load 54g 3,8mm, Remington Heavy magnum 50g 3,5mm och Rottweil magnum 52g 4,0mm. 

Kanske inte dom bästa rävbilderna, men det ger ändå lite info om hur just dom här patronerna funkar i mitt vapen.

Skulle vara kul om flera skulle lägga in bilder om dom har varit ute och testat hagelbrakaren, så man har nåt att jämföra med då man köper ammunition.

 

 

post-1588-0-95605900-1458993331_thumb.jp

post-1588-0-15546200-1458993352_thumb.jp

post-1588-0-83963400-1458993392_thumb.jp

post-1588-0-41571400-1458993403_thumb.jp

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Culot skjuter en del träffbilder in sin dagbok, även andra postar där.

Jag har skjutit en del träffbilder i min dagbok.

Vi är några nördar som gör sånt...

Det ser ut som om Fullchoken stökar sönder din svärm. Öppnare kan bli bättre/jämnare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Annars använder jag mest us 4 vid rävjakt, dom här patronerna är såna som jag hade liggandes här hemma och som inte egentligen blir använda annat än för just att prova vapnet med, och så tycker jag att just us 4 ger en väldigt bra träffbild med en så trång choke som jag har. Tycker själv att den trånga choken slår sönder svärmen om man kör med för grova hagel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Annars använder jag mest us 4 vid rävjakt, dom här patronerna är såna som jag hade liggandes här hemma och som inte egentligen blir använda annat än för just att prova vapnet med, och så tycker jag att just us 4 ger en väldigt bra träffbild med en så trång choke som jag har. Tycker själv att den trånga choken slår sönder svärmen om man kör med för grova hagel.

Spontant så ser träffbilderna ut som " skit" gör om det med mod och IM choke eller vanlig full , extra full kan funka

Med moderata laddningar och fina hagel , tunga laddningar och grova hagel äger sin komplexitet och är inget

Man kan tränga igenom en onormalt trång choke utan vidare . Jag tror om du hittar rätt kombo så kan bilderna

Se ut som ett tätt durkslag

/P

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med broder C ovan - det där ser rätt meningslöst ut om jag ska vara snäll rent prestandamässigt. Därtill ger det i princip inget vettigt att skjuta på djurfigurer - det säger bara hur just det skottet just den dagen såg ut i en uppskattad rävsiluett. Det blir liksom inget man kan dra några nämnvärda slutsatser av i mer generella termer. Hagelskottet är ett yttäckande skott - där strävar man efter jämnast möjliga resultat över största möjliga yta. Inte bara en utklippt räv..... Gör om med 1,2 x 1,2 m pappskiva så får du resultat som man kan utvärdera - nu kastar du bort 85% av träffbilderna som vi därmed inte vet ett skvatt om.

 

Skulle nog säga att en tung magnumladdning ska skjutas ur 3/4 som trängst för att ge vettiga träffbilder, är det sedan snärpor så vete fan om man inte ska sätta taket på 1/2 om man vill ha vettiga träffbilder. Extra full gör sig bäst till typ 28 US7 i moderata farter. Magumpatronerna har jag i ganska stor omfattning gett upp totalt sett - just för att de ger så erbarmligt trista träffbilder, enda orsaken till att det inte märks normalt sett är att man kompenserar riisg kvalitet i träffbilden med höga laddvikter så man räddar sig till priset av att det fläckvis skjuter sönder allt till ingen nytta.... 12/76 har en funktion om man laddar med stål och drar på i lite fart (uppemot 500 m/s), men det är liksom där 12/76 ger lite vett och sans - med bly är det mest korkat att tramsa med dem ärligt talat.

 

Att ha patroner liggande "för test" är även det bortkastat - varje patron och varje pipa är unik. Att just den puppan skjuter bra eller skit i just den pipan med just den choken säger typ just exakt det - just den puppan i just den pipan med just den choken, men INGET mer än så...... Ska man jaga med pangen så får man testa med det man ska jaga med - annat är mest kuriosa.

 

/T

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Håller med broder C ovan - det där ser rätt meningslöst ut om jag ska vara snäll rent prestandamässigt. Därtill ger det i princip inget vettigt att skjuta på djurfigurer - det säger bara hur just det skottet just den dagen såg ut i en uppskattad rävsiluett. Det blir liksom inget man kan dra några nämnvärda slutsatser av i mer generella termer. Hagelskottet är ett yttäckande skott - där strävar man efter jämnast möjliga resultat över största möjliga yta. Inte bara en utklippt räv..... Gör om med 1,2 x 1,2 m pappskiva så får du resultat som man kan utvärdera - nu kastar du bort 85% av träffbilderna som vi därmed inte vet ett skvatt om.

 

Skulle nog säga att en tung magnumladdning ska skjutas ur 3/4 som trängst för att ge vettiga träffbilder, är det sedan snärpor så vete fan om man inte ska sätta taket på 1/2 om man vill ha vettiga träffbilder. Extra full gör sig bäst till typ 28 US7 i moderata farter. Magumpatronerna har jag i ganska stor omfattning gett upp totalt sett - just för att de ger så erbarmligt trista träffbilder, enda orsaken till att det inte märks normalt sett är att man kompenserar riisg kvalitet i träffbilden med höga laddvikter så man räddar sig till priset av att det fläckvis skjuter sönder allt till ingen nytta.... 12/76 har en funktion om man laddar med stål och drar på i lite fart (uppemot 500 m/s), men det är liksom där 12/76 ger lite vett och sans - med bly är det mest korkat att tramsa med dem ärligt talat.

 

Att ha patroner liggande "för test" är även det bortkastat - varje patron och varje pipa är unik. Att just den puppan skjuter bra eller skit i just den pipan med just den choken säger typ just exakt det - just den puppan i just den pipan med just den choken, men INGET mer än så...... Ska man jaga med pangen så får man testa med det man ska jaga med - annat är mest kuriosa.

 

/T

Ja du, anledningen till att jag hade dom här patronerna liggande hemma är just för att man är kanske tvungen att köpa fler patroner än en, eftersom dom inte säljs styckevis. Jag har testat olika patroner och köper jag 10 patroner och testar en eller två patroner så lämnar det ju enligt min beräkning 8-9 patroner liggandes. Nu var det så att jag tänkte visa hur just dom här 4 patronerna funkade med det här vapnet och den här choken, så kanske andra har möjlighet att titta och eventuellt döma ut en patron beroende på just det här resultatet. Jag vet själv vad jag gillar och vad jag änvänder vid jakt. Jag är ingen högtudbildad patrondoktor, men jag kan räkna antalet hagel som träffar i en tavla.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...