Hoppa till innehåll

Ryss stövar´n?


jonnegone

Recommended Posts

Skoj, vart ifrån?

Tog just hem en hane från Akki´s. (Akki´s VB Igor)

Ett odrägligt monster som redan nu(10v) börjar dra på egna uppdrag :P

Men perfekt för terrierna, så dom får smaka på sin egna omilda lekar..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skoj, vart ifrån?

Tog just hem en hane från Akki´s. (Akki´s VB Igor)

Ett odrägligt monster som redan nu(10v) börjar dra på egna uppdrag :)

Men perfekt för terrierna, så dom får smaka på sin egna omilda lekar..

Hon är ifrån Usvavaaaran (Finland) men jag fick henne på foder ifrån Norge.

Synd att det är så långt till jaktsäsongen, jag vill ut och släppa henne nu.

Har sett ngn hare som hon fått driva lite i koppel men f_n va jobbigt det är att flänga efter i kopplet. Tror pulsen låg på 140 i ca en timme efter att jag kom hem efter senaste drevet. Jag fick henne på foder nu pga att ägaren ville att hon skulle få jaga lite oftare då det blivit lite dåligt med det senaste två säsongerna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo nu börjar jaktabstinensen komma igen,varit ganska lugnt nu ett tag.

Blir kul å se vad det blir av valpen,runt oktober-december borde man ju se om intresset finns.

Om inte snön sätter stopp.

Jagar du nå räv med jyckarna?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag går i stort sätt aldrig ut för att bara jaga räv, men blir det upptag på räv så blir det ju lite bonus så att säga.

Men eftersom hon är lite snabb så går dom ner i gryt ganska tidigt.

Då blir det väl att ringa ngn kompis som har en bra sprängare och hoppas på att ngn av mina vänner har tid. Vilket dom brukar ha! iaf på helgerna :lol:

Ja det kommer att bli en riktigt spännande höst. Vi får se till att rapportera framåt slutet av aug eller september om hur det går.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

räknas denna som ryss stövare?

Ska vara till hälften då eftersom det är en Rysk fläckig stövare som har uppkommit genom korsning av rysk stövare och engelsk foxhound. om jag minns rätt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska vara till hälften då eftersom det är en Rysk fläckig stövare som har uppkommit genom korsning av rysk stövare och engelsk foxhound. om jag minns rätt.

Du minns rätt

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Såg en räv på gärdet utanför där jag bor så man kunde ju inte låta bli att släpppa...

Hunden var c:a 50m från räven när den fattade att det var dags att dra :D

200m senare var det4-5m mellan räven och hunden :o

Hur vanligt är det att en hund tar in på en räv på ett gärde? det är c:a 10-15cm snö på marken

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg en räv på gärdet utanför där jag bor så man kunde ju inte låta bli att släpppa...

Hunden var c:a 50m från räven när den fattade att det var dags att dra :D

200m senare var det4-5m mellan räven och hunden :o

Hur vanligt är det att en hund tar in på en räv på ett gärde? det är c:a 10-15cm snö på marken

Är nog rätt normalt om inte räven springer ovanpå och hunden sjunker igenom.

Mina laikor som inte är speciellt stora, tar nästan dubbelt så långa språng som en räv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Missat denna tråd helt och hållet, har precis skaffat mig en fläckig ryss. Kastar in en liten bild på lillpojken 9mån.

jäkla vad snygg han var Kolja

ska bli skoj att få träffa lillpojken snart som säkert inte är så liten ^_^

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Missat denna tråd helt och hållet, har precis skaffat mig en fläckig ryss. Kastar in en liten bild på lillpojken 9mån.

Vart har du köpt honom ifrån ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
röde.baronen

Ryss valpar väntas v.17 efter rovdjurs jagande föräldrar. Tiken är det skjutet både lo, Björn och en hel del räv och grävling för, hanen jagas det enbart räv med.

Meddela mig vid intresse för mer info.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Kul att läsa alla inlägg om den ryska stövaren. :rolleyes:

Har en tik som idag är 1 år och fyra månader och väldigt omogen...

Hon jagar fjärilar och virvlande löv men också hare.

Hon har drivit hare vid flera tillfällen och gör det bra.

Det handlar inte om några längre stunder men det här blir också hennes första säsong.

Hon är en väldigt trevlig och rolig hund att ha att göra med.

Jagktlusten är det inget fel på och den har MARKANT ökat sedan hon fyllde året.

Har köpt henne från Akkis kennel i Norge.

Någon som vet varför sidan ligger nere?

http://russkajagontjaja.dinstudio.se/empty_31.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Tänkte höra om nån har några erfarenheter av rysk stövare?

Jag har kollat runt lite efter nått att köra räv med nu när min luzerner börja närma pensionsåldern. Läste att de användes till björn, lodjur, räv och vildsvin i ryssland/findland beroende på vad man jagar inte dom på. En mankhöjd på 60-70 är ju inte helt helt fel när snödjupet i västerbotten där jag bor blir för mycket ibland och man tappar jakttillfällen.

skulle va tacksam för svar

Rekomenderar "Rysk fläckig stövare" och inte "rysk stövare" om du är ute efter en Rovdjurshund/räv.

Stora och bra och jobar bra i djup snö.

Min tjej har en och valpar kommer till våren.

post-10111-0-86418200-1318274523_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rekomenderar "Rysk fläckig stövare" och inte "rysk stövare" om du är ute efter en Rovdjurshund/räv.

Stora och bra och jobar bra i djup snö.

Min tjej har en och valpar kommer till våren.

Hej.

Min erfarenhet av djup snö är stora tunga är sämrre än typ något nättare finskstövare 24-26kg.

Kul och höra hur det funkar för andra då ofta vi får för mycket snö så hundarna blir plogar mer än smidiga.60cm brukar börja jävlas för min ca 60cm/23kg hund.

sen finns 101 olika snö sorter men vanligt bär det en räv men ingen hund jag sett ännu..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rekomenderar "Rysk fläckig stövare" och inte "rysk stövare" om du är ute efter en Rovdjurshund/räv.

Stora och bra och jobar bra i djup snö.

Min tjej har en och valpar kommer till våren.

Hej.

Varför rekommenderar du den ryska fläckiga stövaren framför den ryska stövaren Russkaja gontjaja...?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Varför rekommenderar du den ryska fläckiga stövaren framför den ryska stövaren Russkaja gontjaja...?

För att den är högre på benen och smidigare i kroppen,mycket är nog bara en smaksak men som sagt själv föredrar vi dom rysk

fläckiga. Nog för att dom är tyngre men det är bara musklerna.=)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej.

Min erfarenhet av djup snö är stora tunga är sämrre än typ något nättare finskstövare 24-26kg.

Kul och höra hur det funkar för andra då ofta vi får för mycket snö så hundarna blir plogar mer än smidiga.60cm brukar börja jävlas för min ca 60cm/23kg hund.

sen finns 101 olika snö sorter men vanligt bär det en räv men ingen hund jag sett ännu..

Sant, om inte hunden är högre på benen. Det gör ju att dom färdas lättare än en finnstövar som har snö upp till magen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att den är högre på benen och smidigare i kroppen,mycket är nog bara en smaksak men som sagt själv föredrar vi dom rysk

fläckiga. Nog för att dom är tyngre men det är bara musklerna.=)

OK....hur är din fläckiga att ha hemma?

Min ryska stövartik är otroligt trevlig att ha att göra med, lite av en enmanshund och hon kan vara misstänksam mot främligar.

Vaktar inget och ingenting och skäller aldrig om det inte finns något drevdjur framför. :rolleyes:

Finns det någon kennel i Sverige?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sant, om inte hunden är högre på benen. Det gör ju att dom färdas lättare än en finnstövar som har snö upp till magen.

Snö upp till ens egna mage så skulle det vara intressantare om det funka,men aldrig hört talas om någon i Norrbotten där det är rikligt med snö som fått det och funka,

På internet brukar ord sällan vara handling ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jasså du menar på allvar du kommer förbi 50 skyltarna nu :P:blink:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

OK....hur är din fläckiga att ha hemma?

Min ryska stövartik är otroligt trevlig att ha att göra med, lite av en enmanshund och hon kan vara misstänksam mot främligar.

Vaktar inget och ingenting och skäller aldrig om det inte finns något drevdjur framför. :rolleyes:

Finns det någon kennel i Sverige?

Okej, a men det är ungefär samma här, väldig trevlig hemma hund faktiskt. Ockå misstänksam mot ovant folk men morrar eller

vaktar aldrig.

Kennel vet ja inte på dom "rysk fläckiga" men vet av uppfödare som har importerar tik från ryssland (modern åt våran tik),

dom ska ha valpar igen i vår.

post-10111-0-35840900-1318522093_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...