Hoppa till innehåll

Och va F.. Ska jag ha då.


Ken1

Recommended Posts

Går i hund tankar. Har alltid haft drivande men som situationen ser ut nu kanske jag inte har tillräcklig mark för en sådan. Funderingarna går imot en apportör, något som jag inte har speciellt mycket erfarenhet av. Jag är inte ute efter en sådan där perfekt jaktprovshund.

Jakten jag har nu är kort ringduvejakt och jakt på Gotland och svart/vitfågel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va f....n Jag har ju bokat åt dig![emoji6]

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vore inte en labbe eller liknande rätt nice då! :)

Labbe som apportör, och en drever /basset till jakten.

En labbe märks ju inte ens.....och räknas därmed inte som hund!!![emoji6]

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Va f....n Jag har ju bokat åt dig![emoji6]

Jag vet Ubbe men måste ha mark till vovven annars är det elakt. Efter söndag vet jag mer.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaktspringer.

Kul på rabbisarna med. Blir ett j.... på stick☺

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ska du mest ha hunden som apportör så säger jag också labbe. Vill du däremot använda den lite till klövdjur också så tänker jag att en Vorsteh kan vara nåt. Urban hade väl en liknande tråd rätt nyligen där man drog fördelarna med de olika raserna.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Labbe, krävs mycket mer jobb för att få en cocker/springer att fungera.

Dessutom kan de raserna lätt smitta dig med fältfågelberoende och det brukar bli dyrt att underhålla.....

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaktcocker tror jag på! Är själv sugen på en! Funkar ju att stöta med i värsta fall, ska ju vara kalas till kanin!

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

KLM. Så slipper du ha en lugn stund.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funderat en sväng till.. Cockrarna är häftiga utan tvekan men.. Är det någon som har koll på hur en slask cocker funkar? Alla cockrar jag träffat är rena jaktmaskiner där föraren lagt en helvetes massa tid på att få dem dit den vill. Med all respekt så tror jag inte Ken1 har den tiden som det kräver att få en cocker stabil och hanterbar på jakt.. Så hur blir hunden då? Går ur hand.. japp och absolut bra enligt mitt förmenande speciellt på rabbisjakt där Ken1 mer jagar såter än klassisk spanieljakt. Men det jag lurar på är att de kan vara rätt bytesmedvetna och taggade = hårda i munnen = förstört vilt. 

 

Apporteringen kommer att fungera men hundens storlek gör att det tar tiiiid  :biggrin:

 

Nej.. jag skulle nog fan välja en slaskspaniel istället dvs springer från Icke ren jaktlinje.. Pia Sjöstam eller vad hon heter är rätt given känns det som. Centeniell tror jag kenneln heter. Hampehundar helt enkelt  :cool:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enklast möjliga till att få att fungera utan att lägga sin själ i det hela när det kommer till apportbiten är labben, underbara hundar. Cocker och spaniel är mer lättvarvade, det kan ju vara kul men också väldigt frustrerande när den skall "ta vägen" någonstans de dagar man inte jagar eller tränar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enklast möjliga till att få att fungera utan att lägga sin själ i det hela när det kommer till apportbiten är labben, underbara hundar. Cocker och spaniel är mer lättvarvade, det kan ju vara kul men också väldigt frustrerande när den skall "ta vägen" någonstans de dagar man inte jagar eller tränar.

Eller så har man en fru som tränar dem :wink: .

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag jagar ju som bekant en hel del i Danmark, var både cocker och springer från rena jaktlinjer är vanliga. Dom flesta jag jagar med har hundar som inte startas på prov eller får överdrivet mycket träning och det går alldeles utmärkt attjaga med dom. Visst kan dom gå iväg lite långt ibland, och visst händer det att det knallas men jävlar vad der blir jagat!

Det där med hård i mun känner jag faktiskt inte igen alls, som jag upplever det så är båda jaktspanielraser rätt mjuka i munnen..

Jag vill sträcka mig till att jaktspaniel är den ultimata hunden för hageljägaren,sen om det är cocker eller springer, det beror på vilken storlek hund man vill ha. Och jag är inte alls subjektiv i frågan ;-)

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det där med hård i mun känner jag faktiskt inte igen alls, som jag upplever det så är båda jaktspanielraser rätt mjuka i munnen..

 

Det där har nog Hippen drömt om :wallbash:, när han bommat :yes: . Ingen av våra har varit hårda på viltet, och vi har haft några krocker spaniels. Där emot bör mina Wachtlar vara mycket snabba in med fågeln, om det skall var något kvar :woot: . Annars så får man plocka ut apporten bakvägen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har inte drömt det, sett cocker mosa rappis och vad det nu var. Men! 

 

Det kan vara så att alla cockrar är så jävla små i käften att de faktiskt MÅSTE mula på rätt rejält med käften för att öht få grepp om ett större vilt. Den hanteringen kan te sig som att de är hårda i munnen vilket de kanske inte är? Jag måste tillstå att jag nog aldrig tagit emot en cocker som apporterat så det är lite förmätet att ha allt för mycket åsikter därvidlag. Dock.. hur kompensera ett litet gap när man ska greppa stort vilt? Måste ju bli kraft.. stort vilt där däremot svår att krossa så det kanske inte spelar någon roll?

 

Dock..

 

Springern ÄR snabbare att apportera än Cockrarna.. Längre ben lixom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill återigen slå ett slag för labben. Jag tror inte det är raketforskning att lära en labbe att söka under bössan. Jag vet ju att min labbe gjorde det spontant, utan träning. Jag sköt ju en fasan för henne som hon stötte.

Det verkar inte vara helt ovanligt att man använder labben som stötande hund i USA. Jag har ju delat länk till den här serien förut, men jag tycker den är ett bra exempel på hur man kan använda en labrador som slaskhund...

http://www.carbontv.com/shows/sportingdog-adventures/

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...