Hoppa till innehåll

Val av bössa


Franchi

Recommended Posts

Jag är ute efter en hagelbock kal.12. Budget ligger upp till 17.000:-, då har jag också råd med skott & ev. lämna in bössan till en som kan fixa till kolven.

 

Med den budget jag har så är det begagnat sidan som jag har tittat på. Men jag är ute efter en kvalitetsbock som kommer att hålla flera år framåt & då finns det inte så många olika märken att titta på.

 

Jag har egentligen bara 2 måsten på bössan.

 

Nr 1 är choker & det är det väl i stort sett på alla numera, men nr 2 är att jag vill ha ett ganska "nedvinklat pistolgrepp" enligt bilden nedan. Hoppas ni förstår vad jag menar. Piplängd, helst 71cm men det får ej vara längre än 76 cm.

 

 

post-17046-0-17689600-1461209697_thumb.j

 

Är min budget alldeles för liten för det jag vill ha eller finns det några modeller där ute som jag missat. Ska jag köpa en något billigare bössa & låta göra en helt ny stock istället. Hoppas det finns någon därute som kan komma med några vettiga förslag.

 

Bilden är en Zoli Kronos Sporting, något åt det hållet letar jag efter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det finns många fina, men till vad/hur har du tänkt använda den? Ska den vara lätt och smidig eller tung och stabil, eller kanske bara jaga rådjur i trånga skogspass? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ca 75% kommer att jagas efter skogsfågel & resten uppe på fjället. Bör kanske tillägga att jag har en light bössa sedan tidigare.

Så denna bössa bör gärna vara mer pekvänlig, alltså lite mera vikt/längd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä då förstår jag inte ditt behov alls. En lätt bössa vilken som helst är väl helt perfekt för din jakt? Man bär mycket och skjuter lite, snabba skott på korta håll på långsamt flygande fåglar. Annars skulle jag kunna tänka mig alla vapen från de vanliga tillverkarna utom sporting/trapp- anpassade. 

 

Har du något problem med den du har?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nix, den funkar väl helt ok men den är lite fladdrig med 66 cm pipa & den mindre vikten. Därför är jag ute efter en med mera vikt så den känns lite stabilare när man skjuter.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bör kanske tillägga att det absolut inte måste vara en sporting bössa utan huvudsaken är att den har ett "nedvinklat pistolgrepp". Vilka modeller har detta......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ca 75% kommer att jagas efter skogsfågel & resten uppe på fjället. Bör kanske tillägga att jag har en light bössa sedan tidigare.

Så denna bössa bör gärna vara mer pekvänlig, alltså lite mera vikt/längd.

 

 

Bör kanske tillägga att det absolut inte måste vara en sporting bössa utan huvudsaken är att den har ett "nedvinklat pistolgrepp". Vilka modeller har detta......

 

 

Måste bara få fråga varför du vill ha nervinklat pistolgrepp? Obs, jag är bara nyfiken.

 

Hur bedriver du jakten? Med eller utan hund?

 

För egen del tycker jag att engelskt grepp eller alternativt ett flackt grepp är klart skönast, speciellt om man bär bössan i nävarna tack vare att man får en naturligare vinkel för handleden. Bär man den bruten eller på ryggen mellan lägena så spelar det nog mindre roll även om jag alltid tyck om engelskt grepp.

 

Jagar själv med en kal 12 sbs med 66cm pipor som väger in på just över 3kg men oftast föredrar jag och använder min kal 20 bock med 75cm pipor som väger lätta 2,75kg istället. Tycker faktiskt att den är både snabbare och en mer ”lättpekad” bössa. Båda min bössor har engelskt grepp. Bedriver mesta jakten över stående fågelhund i skogen.

 

Nu har jag i och för sig haft lätta bössor i 15 år. Hade problem vid övergången från tung halvautomat till lätt kaliber 20 men det tror jag berodde mycket på att 20an hade korta pipor och helt annars balanserad. Upptäckte med tiden också att jag hade alternerande ögondominans. Gissar att den långa syftlinjen på halvautomaten gjorde sitt till så högerögat tog över men det är bara en teori. Anledningen att jag bytte till lättare bössa från början var att jag överansträngde höger armbåge av allt bärande på halvautomaten.

 

Hur pekvänlig en bössa är beror inte på tyngden, utan beror mer på hur bössan är balanserad enligt min personliga åsikt.

Om du vill ha nervinklat pistolgrepp så gissar jag att det blir någon halvtung eller tung baninriktad bössa.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är lite nyfiken till varför du vill ha ett nervinklat/brant pistolgrepp? Någon speciell orsak?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enda anledningen till att jag är ute efter en bössa med nedvinklat grepp är därför att jag tycker att det är betydligt mera bekvämt. Vid vanliga pistolgrepp eller rak engelsk blir mitt grepp onaturligt, speciellt när man håller pekfingret på avtryckaren.

Jag har nog ganska medel händer,inte små & inte stora heller.

Bössan bär jag alltid bruten över ena axeln fram tills att hunden markerar för fågel.

Är väl mer & mer inne på att skaffa en bössa som väger in på 3-3,2 kilo med 71 cm pipor & lämna in den för att få en ny stock anpassad efter mig & mina krav. Inser att utbudet på den bössa jag är ut efter är minimalt & att de blir relativt tunga också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett brant pistolgrepp är ju ofta förknippat med mer statiska skytteformer, inte direkt fågeljakt där olika riktningar/höjd osv förekommer.

Men smaken är ju som baken, huvudsaken är att det passar dig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bör ju kunna hitta ganska många bössor inom den prisklassen.

 

Beretta 686, sv10 eller Browning 525, ev 725 om man går på begagnat.

Browningen har nog något brantare grepp än Berettan, iaf dom jag har testat.

 

Du har inte nån handlare i närheten där du kan känna på olika bössor, ev ta med nån till hagelbanan för test?

 

Jagar själv skogsfågel med en Beretta 692`sporting och fjällripa med en svs, har jagat utan hund hitills.

Men framöver blir det att ha hund med sig så då kommer nog svs att ersätta sporter bocken allt mer, just pga vikten.

Är ganska mör i armarna efter 2 mil i skogen med sporting bocken, speciellt utan hund då man är tvungen att ha bössan i näven om man ska hinna skjuta.

 

/Baner

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

har en baikal mc8 med dubbla pipsett som eventuellt kan bli till salu,, det tråkiga i kråksången är att kolven är knäckt,, därmed bra pris ( med tanke att du nämde kolvmakare så kanske det inte är någon fara..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag vill bli ovän med varken benknäckaren eller andra men jag är ute efter en kvalitetsbock typ Browning, Beretta ,Miroku, någonting i den stilen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Inte för att jag vill bli ovän med varken benknäckaren eller andra men jag är ute efter en kvalitetsbock typ Browning, Beretta ,Miroku, någonting i den stilen.

 

Inte för att vara elak - men en MC8 är liksom inte vad skit som helst. Ska du ha en kvalitetsbock så är en MC8 faktiskt jävligt mycket mer än en sketen Beretta/JapanBrowning......

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Passar ändå inte då jag har för mig att den saknar ejektor & att den inte har lösa choker (rätta mig om jag har fel).

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Passar ändå inte då jag har för mig att den saknar ejektor & att den inte har lösa choker (rätta mig om jag har fel).

 

Den har något som är betydligt bättre än lösa choker: dubbla pipsett......

 

Ejektorn saknas däremot.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skånepågen PMT, vad skulle du rekommendera för bössa då & säg inte Baikal MC8.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

MC12.....

 

Skämt å sido - för 17 ser jag ärligt talat bara ett klockrent alternativ: Miroku MK70 Sporter - så slipper du skicka kolven till kolvmakaren direkt du får den i handen. Du den billigaste Beretta 686an med för ungefär samma pesetas med ställbar kolvkam.

 

Trålar du blocket kan du kan hitta en Browning 525 Sporter för under 17.

 

/T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit & är väldigt sugen på en Benelli 828U med 71 cm pipor. Med alla justeringsbrickor som följer med tror jag att man kommer rätt så nära för att den ska passa. Däremot kunde handgreppet vara lite brantare.

Skulle ha väldigt svårt för att fila & raspa i splitter ny bössa dock.

Som det känns nu så kommer jag att behöva vänta med köp för att fylla på kassan lite till. Om man tittar på bössor upp till 30.000:- så finns det betydligt fler att fundera över.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Brickorna ger bara cast och kappans dropp - inte höjden på ryggen vilket är det viktigaste måttet.

T

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har för mig att det finns olika höjder på kolvkammen (den svarta gummiaktiga delen )likaså som det finns olika bakkappor. Men jag kanske går efter någon annan bössa

Den jag provade kändes som om den var ganska nära hur jag vill ha det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Rent spontant så är benellin helt rätt om den passar.. . Annars som PMT säger en mk.....

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Är en Baikal mc 8 samma som mu 8? jag har för mig att jag läste det någonstans. Vad kostar en sån skeetbössa och är det något att ha?

/M

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

japp det är samma bössa. mt,mc,mu osv

en skeetbössa ligger runt 6-8 k runt 10 med dubbla pipor,,

i andra länder ligger dessa vapen betydligt högre,,

huntershouse har 2 st runt 20 k

ja dom är ofantligt bra kanske lite framtunga enligt mitt tycke. tuula choker ingen pipväljare eller ejektor ingen automatsäkring.. stoppa i skott skjut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...