Hoppa till innehåll

Jaktias kastare RAV 1


Kallel

Recommended Posts

Någon som har erfarenhet av rubricerad kastare? Svårt att få till skjutbanetiderna så vill ha en el. kastare hemma. Andra tipps?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är garanterat samma kastare som Genzo supertrap men monterad på kärra.
Jag tror det är engelska kastare, dyker upp i stort sett samma på youtube man man söker liknande produkter.

http://www.hylte-lantman.com/jakt/skytte/lerduvekastare/lerduvekastare-genzo-supertrap-dubble

Jag köpte genzo supertrap med wobbler begagnad för 3500:- + frakt, just den kastaren som används i demo videon.

Vi skjuter ungefär 350 duvor vid varje tillfälle, det har vi gjort ca 5 ggr nu, enda gången en duva går sönder är när vi använder plockduvor som har legat nån vecka.

Mycket stabil men vår är monterad på en trädgårdsvagn från biltema med 2st starka fritidsbatterier avsedda för städmaskiner, kastar mer än 600 duvor på en laddning :-)

Vi använder inte förlängningen på magasinet för att det troligen bara blir jobbigare för maskinen och vi fyller på 25 vid varje byte av skytt ändå.

Kastar (uppmätt med laser) 50-65m beroende på vinkel på wobblern, fjädern är inte spänd till max än, max är nog 75m.

Omladdningen är inte supersnabb, man hinner skjuta första duvan och gå tillbaka till utgångspostion innan nästa kommer, men det funkar bra ändå, har inte kasta dubbleer för det bruka ändå suga om det inte är 2 kastarmar...vi har en manuell att komplettera med.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

40 minutes ago Kallel sa:

Just de 220 V ska det vara.

12v är dom elektriska, har aldrig sett 220v

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Glömde säga, till min kastare så är det med 2 olika grejor som kastaren "följer" när den går i sidled med wobblern, den ena är "trap" dvs duvorna går lika högt men olika i sidled, den andra är "automattrap" där varierar även höjden beroende på när man trycker iväg duvan, den låga går nån meter ovanför marken och den högre går ungefär som trapduvorna, man kan justera grundhöjden själv sedan sköter sig variationen självmant.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Toppen Maniac, tack för du tog dig tid!

Kollar in Hyltes, ska ändå montera den på pall med hjul. Får man med transformator? Ids inte giddra med batteri!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago Kallel sa:

Toppen Maniac, tack för du tog dig tid!

Kollar in Hyltes, ska ändå montera den på pall med hjul. Får man med transformator? Ids inte giddra med batteri!

Näää men en 12v nätadapter borde väl funka, jag har inte hittat någon info nånstans om hur mycket ström kastaren och wobblern drar men det är nog en del ioma den står och går fram o tillbaka hela tiden samt spänner upp armen, fråga nån elsnubbe.

Om inte budgeten är stram så tycker jag du ska köpa wobblern också, blir nog enformigt annars.
Vi kör ju med wobblern och har 5 trap stationer och 2 på sidorna för att likna skeetskyttet fast med olika höjder o vinklar, man kan då få nästan motduvor likväl som låååånga skott, ca 50meter sidduvor, inte så lätt inte :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

eller barnet i magen, efter 4 månader skall man undvika sysslor med ljudvolymer som motiverar hörselskydd, vatten har en tendens att transportera ljud bättre än luft, knappast en trevlig upplevelse i den magen när mamma pangar på. /CHristian

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 hours ago Christian N sa:

eller barnet i magen, efter 4 månader skall man undvika sysslor med ljudvolymer som motiverar hörselskydd, vatten har en tendens att transportera ljud bättre än luft, knappast en trevlig upplevelse i den magen när mamma pangar på. /CHristian

Ja du Christian, det verkar som du och jag fick bli trådens 3G (Griniga, gamla gubbar) ;)

ha'de

Tony

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...