Hoppa till innehåll

Kaliberpyte, pipbyte.. Old subject men..


Tapio

Recommended Posts

Hallå gott folk. Ni känner igen min fråga och några av er känner till mina nuvarande bryderier.

Högst troligt kommer jag att sälja av min gamla kära Remington Seven, men innan jag gör det behöver jag nog uträta möjligheterna till en gammal tanke jag haft, pipa om .308-an till kaliber .358win.

Jag har kollat runt på nätet men de uppgifter jag kan få om tidigare liknande arbeten är relativt gamla och priser mm lär vara outdated.

Någon som har en uppfattning om vad en sådan operation skulle gå på?? Vi pratar inte om bänkskytte-precision eller dylikt här, isåfall skulle man nog inte välja .358win till att börja med.

Finns det dessutom någon i Skåne som lämna in sin bössa till någon och fått detta gjort, och vem skulle du då rekommendera?

 

PS, Hipshot, om du läser detta, vad har du för gänga på ljuddämparen?  :-)

edit- såg att det inte var Hipshot som hade en .358a med dämpare.. äsch då.. :-)  

 

 

DS

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig är det svårt att veta om ompipning "bara" innebär byte till pipa med samma patron som tidigare, och inte byte från .308 till .358..   Sedan ligger Stockholm tyvärr inte i Skåne, hade nog varit lättare att åka fram och tillbaka över bron då.  ;-)

Men, 10 lakan låter väl inte helt orimligt..

 

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nä, förstår att det blir onödigt långt att åka. Tänkte det mer som en prisindikator :-)

Att byta pipa och kaliber från 308 till 358 innebär inga ingrepp på slutstycket (samma hylsa) så det innebär knappast några extra kostnader jfr att passa in en ny 308 pipa. Den ska passas in och få ett patronläge samt krönas. Om du vill bluepinta lådan/slutstycket i någon omfattning är upp till dig och den smed du kontaktar.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Får ge mig till att leta smeder i Skåneland och sedan begära in lite offerter.. Sitter i valet och kvalet om vad jag ska göra här framöver med kulskyttet..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bygg en 358w, ring Leif Eliasson. Ca 10 är ett bra mått. Ska du inte ha krusiduller som öppna riktmedel så kan du nog komma undan lite billigare 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kom kanske billigt undan men själva pipbytesoperationen på min Seven var billigare än så. Med 308 till 358 Win brukar det vara en ganska enkel operation då matning och dylikt sällan är ett problem. PO Stenmark var min smed. Post funkar utmärkt till och från Skellefteå. 

Ring honom för ett snack. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Du har några smeder i närområdet. I Hörby finns Lauritz Saxtrup som jag har haft en del saker inne hos. Trevlig och otroligt noggrann. Brukar ha vettiga priser. Sen hade jag en hagelbössa inne hos Bössmakaren i Klippan och då var det kompanjonen som tog hand om bössan,Tommy Bergman, och det blev både billigare och bättre än förväntat. Sen finns det fler smeder i Klippan

https://sites.google.com/site/lauritzjsaxtrup/

http://bergmansbossmakeri.se/index.html

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två rätt unga killar i M-olas förslag. :)  Kul!   Ska ta och kontakta dem till att börja med. Återväxt ska premieras!

 

 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jaha, Mailat Lauritz, så får se vad han har att säga efter sin semester.

Mitt val står mellan ny Tikka i .270- bra men lite själlöst, eller faktiskt för en gångs skull göra slag i saken och fixa en .358.

har ju redan Husqvarnan i .270 och den går att piffa till så den fungerar bättre för jakt. :)

Lutar starkt åt .358...

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...