Superfly01

Kniv av älghorn

3 inlägg i detta ämne

Hej!

har bläddrat runt på forumet men hittar inte det jag söka så jag frågar här:

jag skulle vilja tillverka en kniv av älg och rådjurshorn, jag har ett färdigt knivblad som lossnat från sitt handtag, så då tänkte jag att jag gör en egen.

Men, jag har ingen aning hur jag ska göra :)

finns det någon som kan lägga upp en bildserie och visa hur man gör?

ha i tankarna nu att jag aldrig gjort något sådant innan :)

tack!!!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget
Dela på andra webbplatser

Det finns lite olika skolor på hur man gör skaftet till en sticktang, och alla sätt är bra utom de dåliga, men finnarna är väl de som har bäst koll på detta tror jag...

Här har du ett lite modernare skaft men fortfarande samma process.

Bygg denna pressen eller någonting liknande för det kommer verkligen att underlätta limningen av bitarna och att skaftet inte glider av tangen under limningen... (vilket lätt händer när epoxyn härdar)

Du kan söka efter "how to make a puukko" t ex så får du se hur finnarna tillverkar sina klassiska knivar med trä, näver, läder och horn, men även "scandi" tycks vara en generisk term för våra sticktangsknivar utanför norden.

Att de tejpar knivbladen är både för att skydda dina fingrar men även för att skydda knivbladet mot märken vid slipning och att man slipper få epoxy på knivbladet som inte är det enklaste att få bort...

När du köper epoxy så köp en sort som härdar långsamt när du gör dina första knivar. Det gör så att du har lite tid på dig att få allting rätt och att du har lite marginaler. Jag använder snabbhärdande epoxy i dag men det är för att jag är otålig samt att jag börjar ha lite koll på vad jag gör nu. (dock är det inga garantier för att man klantar sig, men jag har redan avverkat de vanligaste misstagen ;) )

Det är inte svårt att göra ett knivskaft. Faktum är att det är skitenkelt! Att göra ett snyggt knivskaft däremot är en hel vetenskap och alla har vi ett par kreationer som ligger i botten av någon låda, men i min värld är funktion mer viktigt än utseende så titta på redan existerande knivar och kopiera någon som ligger skönt i handen för det vanligaste misstaget man gör i början är att skaftet är för tjockt. Ett knivskaft skall faktiskt vara ganska smalt, men kopierar du ett knivskaft så har du mått som fungerar att utgå ifrån!

Jag tycker det är helt ok att kopiera andras knivskaft, eller göra någontin snarlikt, för helt enkelt är det inte att göra någonting unikt för handen ser ut som den gör och då kan man faktiskt inte göra på så många sätt.

Lycka till och har du frågor under resans gång så är det bara att fråga på! Jag är inte direkt aktiv just nu med mitt knivsmide, men det finns andra här inne som är det och tveklöst kan hjälpa dig med de frågor eller funderingar du har!

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Lycka till!  Lägg gärna ut bilder efter hand som du gör framsteg. :)

Dela det här inlägget

Länk till inlägget

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att lämna en kommentar

Skapa ett konto

Registrera dig för ett nytt konto i vårt samhälle. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här.

Logga in nu

• Användare som läser detta    0 medlemmar

Inga registrerade användare tittar på detta sida.

http://www.Reservdelar24.SE