Hoppa till innehåll

308 eller 6.5 ur ett rekylperspektiv?


BigJim

Recommended Posts

27 minutes ago LGH sa:

Enligt Kenneths piplängdstabeller är 74,62cm lämplig längd... Det blir en lång påk det. :)

;) särskillt med dämp på.

Någonstans måste man ju göra en användningsområdeskalkyl kontra optimalt också.

Min 308 har 45cm pipa

Min 260 har 56cm pipa

Min 243 har 60cm pipa

Får önskad prestanda från samtliga,men jag hade aldrig satt en 50cm pipa på en 7 magnum eller en 70cm på en 308 tex.

/Mike

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Mad Mike sa:

Då bör du inte välja kalibrar som måste ha tröga krut,som tex 7mm rem mag, du kommer få en brutal mynningsflamma och knall samt dålig prestanda,alternativt eldar du upp en aludämp rätt fort;)

Med en specen hade jag valt 7mm08 eller 308

/Mike

Var på skjutbion med en kompis och hans 30-06 med pipa runt 55cm och ganska hårt laddad ammo med MRP. I mörkret inser man att det eldas en del för kråkorna. Smäller rejält utan dämp. Som jämförelse är det trivsamt att stå bredvid 9,3x62.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skjuter 7mm RM i en T3 varmint med 60 cm pipa odämpat utan problem men jag skulle gärna se att pipan var 5 cm längre.

Sedan skjuter jag relativt mesiga laddningar med 150 TTSX med ett Vo på 900 m/s och även om den kombinationen funkar klockrent för mig så vete sjutton om jag oreserverat skulle rekommendera den till andra.

//Henrik

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...