Hoppa till innehåll

All-In optik för rävracern?


Hipshot

Recommended Posts

Rävracertråden är väl på upphällningen så jag tänkte dryfta en tanke som slagit mej nu.. Kan vara att tråden kan avfågas omedelbart av kunnig person men tills dess så har jag en tanke..

Sista räven jag sköt på 161 meter tyckte jag var lite svår att sikta på.. visst dåligt ljus osv men jag hade önskat ytterligare lite förstoring där faktiskt.. Kollade lite på kul nu på Hensholdt 6-24x72.. Är det en vettig väg isf? Eller är det Zeiss V8 som gäller?

Har ännu inte helt heller släppt tanken på Diarange och då är x12 ett absolut minimum. 

Lekte lite med kulbanan för 204 R nu på norma.cc.. den är ju fan kusligt flackskjutande! Och givet det.. det kan fan bli tal om skott på avstånd som kalibern faktiskt medger dvs ut mot 300. Men då kommer inte dagens 3-12 att hänga med.

Så vilken väg är vettigast att fundera på? Mer fräs förstoringsmässigt eller klarar man sig på x12? Och avståndsbedömningen är viktigare? Wallemannen snöt en räv i förrgår på ett avstånd som måste ha varit +200.. han höll högt i räven och BRA fräs förstoringsmässigt och den vart där. Lite nyfiken på det där..

Jag ska inte ränna iväg och köpa ny optik i morgon men detta kanske är något att fundera över tills skattepengarna kommer eller något?

Hur ska man tänka? Avståndsbedöming eller forstoring? Vilket är viktigast? 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nej egentligen inte, tror att bössan mår bra av lite tyngd på mitten eller något.. lite osäker men jag tvivlar på att det är ett problem.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skaru ha en bra deal på en diarange? Är ju vänsterhänt och det är inte optimalt tyvärr med knappen på vänster sida.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago MKJ sa:

Skaru ha en bra deal på en diarange? Är ju vänsterhänt och det är inte optimalt tyvärr med knappen på vänster sida.

Sabba inte de här nu! kan va klart på en sida ju!:D;)

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är det inte att skända en så lite fin smäcker bössa med en jättetermos? Topprank är min första tanke......men kanske inte spelar så stor roll med benstöd osv.........Zeiss 5-15x42 i entumstub skulle ju vara smutt,men den finns kanske inte belyst,osäker på riktmedlet där.......

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

9 minutes ago Hipshot sa:

Och det är det B)

Så klockrent! 

Tror vi kan släppa detta nu :wub:

Grattis till en grym kikare!

S

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 minutes ago Upptag71 sa:

Är det inte att skända en så lite fin smäcker bössa med en jättetermos? Topprank är min första tanke......men kanske inte spelar så stor roll med benstöd osv.........Zeiss 5-15x42 i entumstub skulle ju vara smutt,men den finns kanske inte belyst,osäker på riktmedlet där.......

Mm kollat lite denna kikaren är 3-4 hg tyngre än befintlig så det spelar ingen roll. Vid minsta knas så monterar jag bara benstöden så är allt frid och fröjd. Förstår din tanke och den är inte dum men jag är lite mer funktion än estetik.. 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Absolut,men topprankhet(?) ,och balans tycker jag är jäkligt mycket funktion. Swarre har ju jäkligt fina pjäser som är smidiga och ljusstarka, nya BDC systemet är tydligen riktigt bra också.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har en hensoldt 6-24x72, kanonkikare om man accepterar att det behövs högt montage. Kindkontakten kan bli lidande.

Bästa belysningen jag varit med om i en kikare. knivskarp, inget blödande öht..  då jämför jag det min swarovski z6i och i zeiss v8.. båda dessa är ljusår efter hensoldtens belysning. Det är som att jämföra en ny lyxig bentley mot en opel kadett från 82.

optiskt är den kanon, targetrattarna väldigt enkla helt enkelt tipptop utan massa lyfta/låsa funktioner.

Jag upplever tyvärr tunnelseende mellan 6-6,5x förstorning. Jag har alltid motljusskyddet igångat och jag inbillar mig att det är detta som syns på lägsta förstorning.

Det är Icke-medförstorande riktmedel av vanlig mil-dot..

Höjdmässigt räcker justeringen till långt längre än vad som är praktiskt användbart på en 6,5x55, sidojusteringen är totalt 7mil ändstopp till ändstopp, lite snålare än konkurrentera men det har alltid räckt för mig.

 

har du vägarna förbi sthlm så finns möjlighet att titta i den.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta med topprank är ju inte så kul men jag vet inte.. jag har inte upplevt det ännu, hoppas jag slipper det med detta projekt. Känslan är att man i de allra flesta fall skjuter med stöd i något skjutbänksliknande (rävkojorna) eller med benstöd och då tror jag inte det ska vara ngt problem.

Ang 6-24x72 så har Walleman ett slikt, hanterat det och det var lite granna plan B.. ev.. jag var lite osäker ärligt talat. Det som jag borde ha skrivit till i startinlägget är att sist jag sköt på avstånd med befintligt sikte så hade jag bara halvfräs på belysningen på gården. Hade jag tänt 1000W lampan i stället så hade jag sett räven bättre och då kanske jag inte hade upplevt att förstoringen var en begränsande faktor.

Hur eller hur, jag tror det ska mycket till innan man får problem att hålla sig i en räv med x12 och bra riktmedel. Min tro är att det är en god bit bortom min förmåga att skjuta oavsett.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6-24x72 har ju en hög dräggelfaktor, men jag gillar sikten som har medförstorande riktmedel.  Kör själv med Hensoldt 4-16x56 FFP Mil-Dot, och tycker det räcker väl ut till 300+ meter.

Vi körde litet test i jaktgruppen, där var och en fick skjuta på rävsiluett på 300m.  Vädret var lite blåsigt, och jag var den ende som satte alla 5 skotten i siluetten.

Av någon j...a anledning, så kan jag inte få bilden att vrida sig rätt.

 

IMG_0795_JPG_9b9bf3d1e83e0094de84873badf83450.jpg

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lär ju göra ngt liknande i sommar när 204 pipan och siktet är ppl. Tror man kommer att landa i följande.. När man lasrar och konstaterar långt håll så avgör stödet, har man bra tag så är det bara att trycka.. Givetvis spelar vinden in men ofta är det hyggligt lugnt nattetid. Fan detta kommer att bli så bra! 

Enda kruxet är att det brukar vara vääldigt svårt att sälja dyra sikten privat.. så vi får väl se hur det går.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ids inte starta en ny tråd så jag hoppas att ngn kunig sladdar förbi..

Är ju skena på Diarangen.. Vad måste jag komplettera med? MKJ surrade om Weaverklackar.. Kollade på Schultz o Larsens hemsida, de kursar Picatinny.. Är det att föredra framför Weaver? Sen minns jag fan inte om Legacyn är borrad och klar för skena.. Någon med bättre koll på detta??

Hepp! Borrad för Picatinny..

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

När jag var aktiv rävjägare och hade 6-24x72an på .222magen med 50gr v-Max var jag riktigt riktigt nöjd. Renodlat rovsikte verkligen. Men skall man använda det till annat... Njaa...

Mitt har för få klick för långhåll. Hensholdt är väl bättre där dock. På rådjurspasset i torn är det perfekt, men så fort man går ner från tornet gör den där extra tyngden en hel del. Brukar smygjaga med det, men skulle nog hellre ha någonting mindre för det.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns ju rätt mycket om man googlar. Sök på zeiss rail mount weaver

Både fasta och snabba montage för weaverklackar. Frågan är hur långt avstånd mellan klackarna på bössan (lång låda?) så ev. inte adaptrarna inte ryms i rail-spåren under kikarn. Då kanske det är en weaver/picatinny som gäller.

 

/Må

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fästena jag har sitter förmodligen över hålen och de sitter rejält tätt ihop pga extremkort låda. Så förmodligen skena torde vara det vettigaste..?

För en novis i ämnet då rå.. Picatinny.. kan man skaffa vilken som helst eller måste man ta just den som hör till Legacyn jag har? Rätt säker på att danskarna ska ha typ en hög pengar för den.. och den går förmodligen att hitta rejält billigare på annat håll.

´Googlar enl instruktion!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har pica-skena på alla mina kulbössor, funkar klockers när man byter sikten osv.

För övrigt välkomnar jag dig i klubben för .223 - den därna ruger-kalibern kommer falla bort med tiden, även om du inte vet det ännu! ;-)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog faktiskt säg att 223 är plan B när jag löst 204 nojan.. om jag vill byta alltså. Säger bara kolla in kulbanan på tex norma.cc .. söte jesus så läcker den är! 

Krasst sett så skulle jag drista mej till att säga att det är helt hjärndött att ha 22-250 för räv när det finns 204.. 

Men! 

Jag är jättenöjd med 223! Inte skjutit så galet mycket men kombinationen grym dämp och 50 gr kula ger god effekt i rävarna och tydliga träffljud :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...