Hoppa till innehåll

Mina jag och de danska rören


Joacim

Recommended Posts

Den nyslipade kolven blev ett fint lyft! :thumbsup:

Jag gjorde ett liknande jobb på min Vixen för något år sedan och har svårt att slita blicken från den när jag sitter på pass :wub:

Vad använde du som ytbehandling på den?

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Tjörnbon sa:

Den nyslipade kolven blev ett fint lyft! :thumbsup:

Jag gjorde ett liknande jobb på min Vixen för något år sedan och har svårt att slita blicken från den när jag sitter på pass :wub:

Vad använde du som ytbehandling på den?

Hej och tackar så mycket :) 

Jag ändrade om i inlägget så nu är där en lite mer utförlig beskrivning om vad som är gjort.

Med vänliga hälsningar// Joacim

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Liknar mitt tillvägagångs sätt också men jag oljade in den med Linolja och terpentin blandning och fortsatte med ren linolja, funkade bra det med.^_^

Hur gjorde du med nätskärningen?

Det är väl den biten där mitt tålamod tröt tillslut efter att ha suttit och skrapat fram den så mycket det gick, kunde så här i efterhand gjort lite till, annars all good :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

2 minutes ago Tjörnbon sa:

Liknar mitt tillvägagångs sätt också men jag oljade in den med Linolja och terpentin blandning och fortsatte med ren linolja, funkade bra det med.^_^

Hur gjorde du med nätskärningen?

Det är väl den biten där mitt tålamod tröt tillslut efter att ha suttit och skrapat fram den så mycket det gick, kunde så här i efterhand gjort lite till, annars all good :thumbsup:

Hoppade över nätskärningen faktiskt. Det som eventuellt råkat hamna i skrubbas bort med en gammal lite styvare tandborste.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Joacim sa:

Hoppade över nätskärningen faktiskt. Det som eventuellt råkat hamna i skrubbas bort med en gammal lite styvare tandborste.

Mvh

Ok!

Du hade kanske lite andra förutsättningar med oljeboningen där!

Min kolv var lackad och det var aldrig ett alternativ att släppa det för det hade synts alltför tydligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now Tjörnbon sa:

Ok!

Du hade kanske lite andra förutsättningar med oljeboningen där!

Min kolv var lackad och det var aldrig ett alternativ att släppa det för det hade synts alltför tydligt.

Absolut, den har fått vad olja den behöver där.

Givetvis är det inte ett alternativ att låta bli om kolven varit lackad.

Mvh

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste fråga här. Din lokala "Schultz dealer" har inga beggade hemma? Blivit lite sugen på en och dom beggade brukar ligga bra i pris :ph34r:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På Saturday, January 14, 2017 at 17:45 TekDr sa:

Måste fråga här. Din lokala "Schultz dealer" har inga beggade hemma? Blivit lite sugen på en och dom beggade brukar ligga bra i pris :ph34r:

Nej, är ganska säker på att han inte har något begagnat ännu. Däremot en ny Classic DL med en trevlig träbit (för att vara Grade 1) i 308win står där om den inte blivit såld i det senaste. Har skickat och frågat om priset precis, återkommer om det.

Mvh Joacim 

Edit: Pris 15500kr

Redigerad med Joacim
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Ett par bilder på den danska fotomodellen i sitt rätta element (igår vildsvinsjakt i de halländska skogarna)20170122_115529.jpg20170122_115801.jpg

Mvh Joacim 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skäms inte för sig alls :thumbsup:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Klämde på en schultz hos den lokala krämaren i kållered och man blir allt mer sugen. Allt sitter ju där man vill ha det till skillnad från sauer 200/202...

Har spanat in en äldre 97DL i 9,3x62 med monte carlokolv på en handlares hemsida och planer börjar smidas :ph34r: den bössan kapad till 50cm med en stabbig dämpare på som hundföraralternativ och sen ett magnumslutstycke och en semipipa i 300wm och en pipa i 458wm så är man hemma sen... möjligvis en pipa i 6xc eller 22-250 för räven också...

Fan för alla ideer man får... :blink:

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

58 minutes ago BigJim sa:

Ser fin ut! Vad är det för vikt ca. på ren bössa.

/Må

3,4kg enligt deras hemsida :) Jag har inte kapat eller ändrat något på den (ännu) ;) 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago Tjörnbon sa:

Skäms inte för sig alls :thumbsup:

Tack, nej jag är nöjd :) 

45 minutes ago TekDr sa:

Klämde på en schultz hos den lokala krämaren i kållered och man blir allt mer sugen. Allt sitter ju där man vill ha det till skillnad från sauer 200/202...

Gillar inte heller säkringen på Sauer 200/202. Gav det en chans för ett knappt år sedan och nu har jag bockat av den från listan och aldrig mer kollat ditåt igen :P 

45 minutes ago TekDr sa:

Har spanat in en äldre 97DL i 9,3x62 med monte carlokolv på en handlares hemsida och planer börjar smidas :ph34r: den bössan kapad till 50cm med en stabbig dämpare på som hundföraralternativ och sen ett magnumslutstycke och en semipipa i 300wm och en pipa i 458wm så är man hemma sen... möjligvis en pipa i 6xc eller 22-250 för räven också...

Fan för alla ideer man får... :blink:

Jadu, dessa ständiga planer som snurrar på hårddisken - känner så väl igen det :whistling: Nästa bössa kommer antingen att bli en Classic DL Traveller med finare kolv (Grade 3) eller en äldre M54/60 eller 65DL - kaliber ospecat ännusålänge.

30 minutes ago Dr Krall sa:

Den där köper jag av dig om (när?) du ska sälja Joacim! ;)B)

Lovar att kontakta dig den dagen det blir aktuellt. Just nu är ju tankarna att göra en heldansk garderob B) MEN spelreglerna har ju ändrats fort förut och jag svänger snabbare än en handbollsmatch ibland ;) 

Mvh Joacim 

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Apropå nästan ingenting så skulle jag paketera 243:an igår för färd till dess nya ägare. Orkade inte fixa ett kartongpaket så jag skulle skicka i en vadderad plastkoffert. Noterade då att den kofferten som 460:n skickades i till mig faktiskt är av märket Schultz & Larsen :D

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago exabit sa:

Apropå nästan ingenting så skulle jag paketera 243:an igår för färd till dess nya ägare. Orkade inte fixa ett kartongpaket så jag skulle skicka i en vadderad plastkoffert. Noterade då att den kofferten som 460:n skickades i till mig faktiskt är av märket Schultz & Larsen :D

Nice :thumbsup: GåGår den vidare till 243win ägaren nu eller håller du på den kofferten? Hade ju varit trevligt med en märkesenlig koffert om än det må va en smäckig plastlåda ;) Köper man en Classic DL traveller så ingår koffert, så annars får jag ge mig till tåls till dess :P 

Mvh Joacim 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

47 minutes ago Joacim sa:

Nice :thumbsup: GåGår den vidare till 243win ägaren nu eller håller du på den kofferten? Hade ju varit trevligt med en märkesenlig koffert om än det må va en smäckig plastlåda ;) Köper man en Classic DL traveller så ingår koffert, så annars får jag ge mig till tåls till dess :P 

Mvh Joacim 

Faktum är att det är en ganska bastant koffert faktiskt. Så jag lät 243:an gå iväg i min halvsunkiga Interjaktplastkoffert istället ;)

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Just now exabit sa:

Faktum är att det är en ganska bastant koffert faktiskt. Så jag lät 243:an gå iväg i min halvsunkiga Interjaktplastkoffert istället ;)

Höjta till om du vill sälja/byta den mot något kul ;) 

Mvh Joacim 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nästa projekt på ritbordet då.

Har alltid haft en crush för röda bakkappor och på S&L's bössor är det inget undantag. Gillar verkligen deras modell "Ambassador" särskilt med röd bakkappa s-l-ambassador-3.png

Men i och med att jag inte har 18000kr till system + kolv eller typ 29000kr för komplett bössa just nu så får jag fixa till det jag har tillgängligt helt enkelt.

Dessutom är jag sugen på att försöka få tag i en bit buffelhorn att sätta längst fram på förstocken s-l-ambassador-1-vandret.png

Dessutom ska jag stansa en platta i stålplåt som ska passas in längst ned på pistolgreppet och blåneras i djup svartblått :wub:

Ett litet frågetecken behöver jag dock hjälp av er att räta ut - ska man köra 19 eller 25mm röd bakkappa?

Mvh Joacim 

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.
×
×
  • Skapa ny...