Vilken Halvautomat !!
Gäst_mikhen_*
Postad 17 Jan 2007, 16:57
Tittar väl först o främst på Browning bar light eller Merkel SR 1 ( eller varför inte en Carl gustaf 2000 ??? ???,eller Remington 750 ). Ja då va vi tillbaks på ruta ett.. :-
Tänkte att det säkert finns en massa jägare i detta forum med bra tips :) :)
Krav:
Så bra precion som möjligt ( läste att Merklen höll ca 20mm serie ) Måste vara bra för en halvautomat ??? Hur är de andra ???
Trycket ( brukar vara den svaga punkten på halvautomat, har jag hört :-)
Vill ha en bössa som jag kan använda till allt högvilt och olika jakter ( Drev, vak mm ) Långa och korta håll !!
Hjälp mig med tips så jag gör en bra affär ;D ;D
Postad 17 Jan 2007, 22:07
Skulle nog också valt 9,3x62.
Mvh!
TDI CHAMPION 2012
Gäst_mikhen_*
Postad 18 Jan 2007, 09:30
Hm Är inte 9.3 lite väl tuff till rådjur, eller finns bra ammo till detta ( vet att även en 222 kan slå sönder fruktansvärt ) ??? ??? Vet vi och för sig om en del som använder detta även till rådjur som säger att det är helt ok ( inte mer sönder skjutna än med andra ) Stämmer det så finns det inte något att tvivla på vilken kaliber det blir.... 9.3 ::) ::) Skall tilläga att det knappt aldrig blir smyg eller vak efter rådjur ( vi är aktsamma med detta ) då vi hellre jagar med hund senare på året o kombin får komma ut !!
Postad 18 Jan 2007, 09:52
Trycket på amerikanska vapen är alla mer eller mindre dåliga. Men detta beror på kraven som jänkarna har att alla vapen skall kunna släppas från 2 meter, säkrade i backen utan att smälla. Jag lät en vapen tekniker justera trycket på min Browning och har dag inget släp öht. Mn bössa skjuter serier på 30-40 mm med standard ammo i 9,3mm vilket är helt OK (Betydligt bättre än min dubbelstudsare) Ryktet om dålig precision i halvautomater är oftast kopplade till ett dåligt trycke.
Sant är att 303an är snygg och att den har ett bra trycke. Den är också mycket trevlig att skjuta med. Provade en 303a i tyskalnd i 300WM i sommras. Det man inte vet så mycket om är tillförlitligheten i mekanismen, där tror jag Browning och CG (Heckler & Koch) är överlägsna.
Min fru har en Remington Woodmaster i 30-06, den kan jag inte rekomendera någon.
MVH
Postad 18 Jan 2007, 15:33
Gäst_Svinhagen_*
Postad 19 Jan 2007, 08:46
Jag har en Remington 7400 stående i skåpet. Fick aldrig ordning på precisionen.
Skott nr 3 och uppåt spred sig väldigt mycket på 80 meter. Tror det beror på värmespridningen i pipan.
Använde den i en säsong sen tröttnade jag. Jag kan ha haft otur att få ett riktigt måndags exemplar eller annars beror det handhavande fel från min sida. Trycket är inget man skryter med. :-
Allt annat funkar klockrent på den annars. Köpte den begagnad och jag har väll skjutit 200 skott med den.
/Svinhagen
Postad 19 Jan 2007, 13:57
Tham är lite uppblåst som person tycker jag men när det gäller kunskap om vildsvin och tillhörande jakt bugar jag mig. Dessutom tillverkar han underhållande jaktfilmer vilket säkert inte är lätt.
Irriterande att 9,3 har funnits tillgänglig i Tyskland sedan i Augusti, medans lilla sverige får den först i Mars.
MVH
Postad 21 Jan 2007, 17:48
Tidigare hade jag bara halvautomaten vi drevjakter på svin och älg. Har nu köpt en varipoint 1,5-6x42 istället för den nuvarande varipointen 1,1-4x24. I och med det har jag uppgraderat den till en nattvakare också då könsbestämning ändå alltid sker med hjälp av handkikaren.
Tidigare satt jag på nattvak med min 308W och en 3-12a men anser kalibern för på gränsen för dåliga skott på gris. Denna bössa kavarstår naturligtvis som huvudalternativet för pursch på rådjur och hjort.
MVH
Gäst_Savin_*
Postad 21 Jan 2007, 21:26
Hej,
Tidigare hade jag bara halvautomaten vi drevjakter på svin och älg. Har nu köpt en varipoint 1,5-6x42 istället för den nuvarande varipointen 1,1-4x24. I och med det har jag uppgraderat den till en nattvakare också då könsbestämning ändå alltid sker med hjälp av handkikaren.
Tidigare satt jag på nattvak med min 308W och en 3-12a men anser kalibern för på gränsen för dåliga skott på gris. Denna bössa kavarstår naturligtvis som huvudalternativet för pursch på rådjur och hjort.
MVH
Så halvauto. funkar fint på vak?
Själv har jag bara använt mig av en 7mm repeter under årets jakt.
Skall investera i en ny snart nämligen och i jaktaffären påstod de att Browniingen funkar finfint till allt från drevjakt till vakjakt. Dock prusch förstår jag ju att en repeter är att föredra.
Men jag funderar mest över att om det vore en bra investering att köpa en halvauto. De "äldre" som jag jagar med påstår ju att det är ett skramligt och plastigt mög. Dock de lite yngre säger att det är en ypperligt fin bössa.
Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska investera i?
Postad 21 Jan 2007, 21:49
Edit: Ursäkta trådkapningen, ovan!
När det gäller halvautomaten så finns det som jag ser det två intressanta alternativ och det är Benelli Argo och Browning.. av någon modell. Betänk att kolven ska sitta som hand i handsken speciellt om du tänker dej drevjakt. De automater som finns nu må vara rappliga men köper du en bössa av ngt bättre märke så får du helt klart bra grejer!!!
Mvh!
TDI CHAMPION 2012
Svara
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar