Hoppa till innehåll

LAX och HAVSÖRING´s Fiske


Foffe

Recommended Posts

Nu är det vår o så  ;D Nu börjar denna säsong igen. Den har som sagt börjat bra för mig.

Snart troligen  denna helg eller nästa helg så gör jag säsongs debut med flugspöt igen. Då börjar timmarna vid vatnet för att lura en Lax till hugg eller en havsöring.

Kan någon klok person på detta forum förklara för mig varför man plågar sig med att försöka fånga lax? som igentligen ej ska hugga i sötvatten?

Har man ett stort fel i hjärnkontoret när man fiskar efter Lax?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • Svar 133
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

  • HPDA Janne

    20

  • Foffe

    17

  • RW

    15

  • ubbe

    10

Top Posters In This Topic

Vi som fiskar på en fisk som inte äter i älvarna är inget annat en en skara dumskallar med en obotlig laxfiske sjukdom.

Men roligt har vi ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sant roligt har vi. Man sover knappt men roligt har man  ;D

Som sagt har man väl fått en Lax på fluga då är man smittad av Laxsjukdommen som ej går att bota

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok

Visst är det skoj,glömmer aldrig min första och tyvärr enda resa till Karajok i norra Norge,det var ljust dygnet runt, klockan hade man lagt ifrån sej och man bara fiskade..

Minns att jag kastat med tvåhandsspöt i evigheter utan att få hugg. Ledsnade och riggade istället den lilla klass 6.an ,satte på en fluga som hette "värre än minken" storlek 12 , för att dra ett par harrar istället.

I första kastet högg en LAX !!!!

Lovar att jag fick kuta längs stranden!!!

Minnen.... :D :D :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har samma sjukdom ;D

Men det är värt varje kast när hugget kommer.

Var fiskar ni om ni börjar i helgen ???

Vi börjar i slutet på maj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag börjar mitt fiske i Skellefteå älven. Som tyvär utbygd älv. Men man får ett bra tillfälle att öva in kasten och finslipa tekniken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag börjar mitt fiske i Skellefteå älven. Som tyvär utbygd älv. Men man får ett bra tillfälle att öva in kasten och finslipa tekniken.

Det är ju bara 25-27mil ifrån Haparanda här är det full vinter nästan.

Har tänkt testa när älven bjuder på större vakar så man får ner grejerna.

Kör du bara med flugspö?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju bara 25-27mil ifrån Haparanda här är det full vinter nästan.

Har tänkt testa när älven bjuder på större vakar så man får ner grejerna.

Kör du bara med flugspö?

Nope inte bara flugspö första fångsten denna säsong var på skedrag och haspelrulle. Men det är mset flugfiske som gäller.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har börjat mer med spinnfluga efter lax ger bätter fångst.

Men rastar flugspöt i bland.

Men flugfiskar mer efter harr och gädda.

Grymt att få gädda på fluga har ett klass 6 spö lite mer kämpa i gäddan då.

Förra årets fångster.

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=3804.0

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=3810.0

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Har börjat mer med spinnfluga efter lax ger bätter fångst.

Men rastar flugspöt i bland.

Men flugfiskar mer efter harr och gädda.

Grymt att få gädda på fluga har ett klass 6 spö lite mer kämpa i gäddan då.

Förra årets fångster.

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=3804.0

http://www.jaktsidan.se/forum/index.php?topic=3810.0

Fina fångster det där..Grattis :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nog börjar man att sukta efter att få blöta linorna igen, Byskeälven är den som får första besöket strax efter att isarna gått, med denna väderlek så lär det väl hända runt senare delen av april eller början av maj, då står man där med sjuksnöret och färgglada flugor.

Men sedan när det vankas Lax, då blir det nog andra älvar som får äran, Kalix älv men även Mounioälv får ett seriöst försök i år var det tänkt.

Byske har tyvärr tappat i sin glans, få fiskar, relativt dyrt fiske och många regler gör att man tappar gnistan. Synd för det är en vacker älv och trevligt folk där.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har mest varit intresserad av det lättare flugfisket på harr. Kompisen däremot han har en kåk vid Indalsälvens strand och har ju fiskat lax en del där. Ett år drog han upp 140 kg lax och öring  ett tiotal mellan 15 och 22 kilo.

Nu är tyvärr älven full av säl  >:(

//Roggman66

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag brukar vara uppe vid Bondersbyn, Kamlunge & Marieberg och fiska på våren. Inte än för denna säsongen. :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok

appappapp.gör nu inte denna tråd till en flugfisketråd ;D Mycket fiskar man i bräckt vatten och med drag.

Flugfiskare har en tendens att bli litet snobbiga ;D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

appappapp.gör nu inte denna tråd till en flugfisketråd ;D Mycket fiskar man i bräckt vatten och med drag.

Flugfiskare har en tendens att bli litet snobbiga ;D

Snobbiga ? Nej denna tråd är tänkt att alla som fiskar efetr Lax och Havsöring ska få vara med i, både de som kör fluga och de som kör med drag.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Guest Telgetok
Snobbiga ? Nej denna tråd är tänkt att alla som fiskar efetr Lax och Havsöring ska få vara med i, både de som kör fluga och de som kör med drag.

Hä lät bra..... Snart skall jag ut i Trosa skärgård och fiska öring,med haspel och Vicke i svart eller orange...

Jag är också flugfiskare eller var..... Jo ,jag är,det är bara tiden som fattas mej :D

Bra...jag lägger in mina rapporter här i denna tråd :D

Tror att jag börjar fiska nästa helg...sen blir det ett break över nästa då jag praktiserar kampkonst i Norrköping. Men polarna är säkert ute så jag rapporterar även från dom :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det blir trevligt med rapporter från alla som fiskar dessa fiskar. Så skriv in fiskar ni fått kan bli nice.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

appappapp.gör nu inte denna tråd till en flugfisketråd ;D Mycket fiskar man i bräckt vatten och med drag.

Flugfiskare har en tendens att bli litet snobbiga ;D

Mitt mål i livet var att göra flugfiske osnobbigt!

Tror faktiskt det e en myt som lever kvar.

Fler o fler flugfiskar o snobbarna satsar väl på trolling idag. Då kan de köpa STORA dyra grejor :)

Men Laxen o Öringen e fortf. inblandad.

Själv brukar jag ta mit 9 1/2fots haspelspö o ge mig ut till ngr klippor 1-2km härifrån då vårsolen värmer o isen släppt sitt grepp.

Där brukar de simma omkring lite öring på våren.

Har sett flera fina bli uppdragna OCH simma 1m framför fötterna på mig. Mitt rekord ligger fortf på ca: knappt 1hg på de stället.  :o ::)

Vist kan ja fiska i både Ångermanälven o Indalsälven men för mig blir de lite fabrik över det.

Utmed kusten kan jag bara lägga mig ner o strunta i allt om jag har lust. Nära, billigt, inga prestationskrav.

Flugspöet förknippar jag med höst!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Eftersom jag bor o fiskar på Österlen så är (öring)fisket i full gång. Tyvärr så har vindarna varit starka och felriktade så än har jag bara varit ute ett par gånger med klent resultat men till helgen så ser prognoserna bra ut.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag bor o fiskar på Österlen så är (öring)fisket i full gång. Tyvärr så har vindarna varit starka och felriktade så än har jag bara varit ute ett par gånger med klent resultat men till helgen så ser prognoserna bra ut.
Var är du då RW ???
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Foffe!

Fiskar du med fluga i Skellefte älven? i så fall var?

Jag bor bara några hundra meter ovanför Bergsbydammen och har varit nere några få gånger med flugspöet men inte fått något, oftast är där ju fullt med spinnfiskare och då blir det ju lite ont om plats.....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Foffe!

Fiskar du med fluga i Skellefte älven? i så fall var?

Jag bor bara några hundra meter ovanför Bergsbydammen och har varit nere några få gånger med flugspöet men inte fått något, oftast är där ju fullt med spinnfiskare och då blir det ju lite ont om plats.....

Jag brukar hålla till uppe vid lejonströms bron när jag kör med fluga det blir på norra sidan av älven går bra att vada ut där. När jag kör med sked drag brukar jag vara uppe vid Mobacken och fiskar mig neråt älven.

Får se om det blir någon sväng till Byske iår.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var är du då RW ???
Som prognosen ser ut så kan det bli väster om Ystad, på sydkusten. Svänger vinden över till öster blir det Gislövshammar med omnejd. Sugen på att häng med?
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som prognosen ser ut så kan det bli väster om Ystad, på sydkusten. Svänger vinden över till öster blir det Gislövshammar med omnejd. Sugen på att häng med?
Jo det skulle varit skoj. Jag har dock lovat sambon att vi ska köpa lite nya buskar o träd istället för allt som hundarna förstört. Är rädd för att helgen går åt till trädgårdsarbete. Har inte fiskat på ett antal år nu. Jag brukade köra till Vårhallarna norr om Simrishamn eller nedanför marknadsplatsen i Kivik. Var lite nyfiken på vart du brukar köra.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo det skulle varit skoj. Jag har dock lovat sambon att vi ska köpa lite nya buskar o träd istället för allt som hundarna förstört. Är rädd för att helgen går åt till trädgårdsarbete. Har inte fiskat på ett antal år nu. Jag brukade köra till Vårhallarna norr om Simrishamn eller nedanför marknadsplatsen i Kivik. Var lite nyfiken på vart du brukar köra.
Vårhallarna har jag fiskat en del vid eftersom mina föräldrar har stuga där men fisket är bättre på andra håll. Vitemölle (nedanför marknadsplatsen) är ett bra ställe men lite för välkänt och skall man hitta nånstans att stå där så får man gå upp innan solen gått upp (likadant med Kåseberga, engelska bryggan mm). Problemet som finns på fjället med utläningar är minst lika markant härnere med utländska fiskare eftersom vi har bra fiske som är fritt för alla och gratis vilket det inte är i nått annat land vad jag vet. Därför finns det bussar som går hit för dagen med Danskar, bra affär för de danska företagen som parasiterar på oss dumma svenskar.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.









×
×
  • Skapa ny...