HPDA Janne!
Det är klart att det finns spöfiskare som inte sköter sig precis som folk inte sköter sig i största allmänhet i samhället, husbehovsfiskare, yrkesfiskare etc....
*Att ta upp 5-10 laxar ur älven är inte OK enligt mig (när nu det skulle hända då det är mer än vad en idog laxfiskare normalt drar upp på en hel säsong..!)
*Att med spö dra upp 50-100 öringar per dag är inte heller ok enligt mig
*Nätfiske i älven är absolut inte OK enligt mig.
Allt ovanstående är enligt mig rovfiske och bör inte få förekomma!
De siffror som du drar upp på vad en spöfiskare kan dra upp är för de som håller på med spöfiske rena utopier, 5-10 laxar på en dag kanske har hänt om du säger så men det normala för en spöfiskare som fiskar efter lax är att denne går hem tomhänt efter en dag vid älven! Man brukar säga att det går ca100 timmar på varje spöfångad lax (rätta mig gärna om jag har fel)
Fasta redskap och nät är vad man kallar för passiva redskap vilket medför att dom fiskar själva och enbart behöver vittjas. Joo, jag vet hur mycket jobb det är att hålla redskapen i skick sätta ut dem och hålla dem rena från smuts då de står ute. Spöfisket kräver dock en helt annan tid, ett aktivt fiske. Att det skulle vara möjligt för en spöfiskare som du säger:
Det vi fångar på ett år kan en fiskare dra upp med spö på ett år.
Är därför enligt mig orimligt!
Du säger att du fiskar med Sik/Laxfällor precis som din farfar gjorde redan före 50-talet och ska få göra det för att du betalar för det (arrenderar vattnet), spöfiskarna betalar väl också för sitt fiske via fiskekortet?
Bara för att du får fisk utanför Torneälven som KAN vara från Kemi, Lule, eller Kalixälven, gör det då att det är OK att ta upp den innan den har gått upp i sina älvar för att leka?
*Fritidsfisket gör redan nu begränsningar i fisket då man oftast sätter gränser för hur många fiskar man får ta upp per dag (1 fisk är inte ovanligt). Man sätter även "maximimått" på fisk som får tas upp för att dom stora skall ges chans att gå upp och leka. (tyvärr har jag ingen aning om man gör några av dessa åtgärder i torneälven)
*Fisket med flytgarn i östersjön är inget selektivt fiske, man fiskar lika hårt på både odlad och vild lax, jag är skeptisk till den fiskeformen och ser gärna rejäla neddragningar där.
*Fiske med fasta redskap i älvarnas fredningsområden efter andra arter än lax & öring är enligt mig förkastligt, fiskarnas slemskikt skadas i hanteringen och ett inte så litet antal dör i fångstarmar samt blir säldödade i fällorna.
*Fiske med nät efter lax och Öring är redan hårt reglerat med fiskerätten, fredningsområden och maskstorleksbegränsningar. Det fiske som sker med när efter dessa arter bedrivs därför oftast som tjuvfiske och är alltså redan olagligt.
Min åsikt är precis som din att alla ska få fiska, problemet som vi har i dag är att uttaget som sker är större än reproduktionen. Husbehovsfisket precis som Yrkesfisket och Fritidsfisket måste dra sitt strå till stacken och begränsa fisket om vi ska ha någon fisk att fiska på i fortsättningen.