Hoppa till innehåll

Kromatisk abberation?


Nils l

Recommended Posts

Hej. Jag har sett att en del bilder på framförallt fåglar med starka kontraster mot bakgrund ger ett svagt blått sken runt dessa. Går det att redigera bort i exempelvis photoshop cs eller andra program? Jag har tagit blider på svan och kricka i vatten på nära håll och när jag förstorar upp dessa märks problemet. Det enklaste alternativet är väl att skaffa det bättre objektiv som jag behöver men fram till dess.

Mvh/ Nils

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej. Jag har sett att en del bilder på framförallt fåglar med starka kontraster mot bakgrund ger ett svagt blått sken runt dessa. Går det att redigera bort i exempelvis photoshop cs eller andra program? Jag har tagit blider på svan och kricka i vatten på nära håll och när jag förstorar upp dessa märks problemet. Det enklaste alternativet är väl att skaffa det bättre objektiv som jag behöver men fram till dess.

Mvh/ Nils

Ja det ska det gå att göra i Photoshop CS2!

Optisk objektivkorrigering – Korrigera enkelt vanliga objektivfel, t.ex. geometrisk distorsion, samt åtgärda kromatisk abberation och vinjettering.

http://www.adobe.se/digitalimag/ps_pro_features.html

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...