Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.
  • Search By Tags

    Search will match any tag entered
  • Search By Author

Content Type

Forums

  • Jaktsidan
    • Medlemmarna
    • Viltet efter Skottet
    • Recept
    • Feedback
    • Foto & Media
    • Övriga Hobbies
    • Träffar
    • Hantverk
    • Svenska Jägareförbundet
  • Våra Hundar
    • Våra Jakthundar
    • Minneslunden
    • Hundföraren
    • Hundpoolen
    • Efterlyst
  • Jakten
    • Jakten
    • Högvilt
    • Småvilt
    • Fågeljakt
    • Eftersök
    • Predator Jakt / Fällfångst
    • Resor
    • Jakten och Samhället
    • Viltvård
  • Vapen & Ammunition
    • Våra Kulvapen
    • Våra Hagelvapen
    • Kikarsikten och Optik
    • Övriga diskussioner vapen
    • Skytte & Teknik
    • Luftgevär
    • Svartkrutsvapen
    • Enhandsvapen
  • Handladdning
    • Allmänna frågor
    • Utrustning för handladdning
    • Handladdningsteknik
    • Krut, hylsor och tändhattar
    • Kulor
    • Ammunition & Handladdning
    • Handladdning hagelpatroner
  • Bågjakt
    • Bågjakt
    • Utrustning och Teknik
    • Compoundbågar
    • Traditionella bågar
    • Prylar nytt och gammalt
    • Resor
    • Köp & Sälj Bågar & tillbehör
    • Tävlingar och träffar
  • Utrustning
    • Kläder och Prylar
    • Övrigt
    • Projekt
  • Jaktsnack

Calendars

  • Jaktsidans Kalender

Blogs

  • Mats' Blog
  • Bäcka-Blogg
  • Pertan's Blog
  • Ullmenkott's Blog
  • Jämta's Blog
  • Peter´s jakt o fiskesida
  • Vesslan's Blog
  • schenan's Vildsvins blogg
  • Alfie's Blog
  • exabits extravaganser & exkapader
  • KungCocos' Blog
  • Kapten Krok's Blog
  • Hipshot's Blogg
  • revper's Blogg
  • amakulu's Blogg
  • RW's Blogg
  • Läs på egen risk bloggen
  • Dunderklumpen's Blogg
  • Mr_Holland's Blogg
  • schaman's Blogg & Äventyr
  • RG's Världsblogg
  • herrmelin's Blogg
  • Qvarnhill's Blogg
  • Crille68's Blogg
  • Niclas L's Blogg
  • jaktvapen.blogg.se
  • Wizard's blogg
  • Sambo med en "jakt-tokig gubbe".
  • Seidemar's blogg
  • Min jakt blogg
  • rjson's blogg
  • Bak7Fjell's blogg
  • Steff.'s blogg
  • Polokwane's Blog
  • UngJägare
  • UngJägare
  • Sargent's Blog
  • Vestjakt's Blog
  • nybergasdf's Blog
  • Spettan's Blog
  • andr33420's Blog
  • Skatjägarn's Blog
  • www.uppsalebojakt.se
  • Min första hund - Karelarwachtel
  • Persson60's Blog
  • Foodfreak.se
  • Jämthundimitthjärta's Blog
  • Mr Backwoods Blog om skytte och vapen
  • Notnas Blog
  • Pehr Gustaf Larsson's Blog
  • HuggyBears Jaktblogg
  • Harald Turesson
  • Q-Trigger
  • RedTop placeholder
  • Gudrun Hyllie
  • Pongu lär sig ladda!
  • Niklas
  • Franks Hörna
  • Moas jaktblogg
  • carthage
  • En idiots vedermödor.
  • SKOGSFYND
  • Jakttips

Find results in

Find results that contain...

Date Created

  • Start

    End

Last Updated

  • Start

    End


Filter by number of...

  • Minimum number of comments

  • Minimum number of replies

  • Minimum number of reviews

  • Minimum number of views

Found 10 results

  1. Jimi
    Jimi posted a topic in Våra Kulvapen
    Hej, Min far gick nyligen bort och lämnade bland annat denna CG till mig. Har kollat alla paper som finns (även licens), men kan inte hitta någon modell betäckning, år etc. Finns det någon vänlig själ här på forumet som vet vilken modell samt år ungefär. Finns det någon sida med serienummer etc för CG, Huskvarnas vapen? Mvh/jimi
  2. Wallen
    Hej! Som rubriken säger, vadan alla dessa okvädningsord använda beträffande 30-06? Syftar på termer såsom 30-fjollsex, 30-fjollträsk, etc. Eftersom flera har missförstått min intention med tråden vill jag förtydliga; äger ingen 30-06 själv, utan är mest intresserad av om någon vet hur/varför sådana termer uppkommit! Allt gott, Walle
  3. jägare1
    jägare1 posted a topic in Skytte & Teknik
    Hallå undrar lite om vad ni tycker om kolvkamshöjning. Har en gammal husqvarna 30-06 studsare, Men undrar hur jag ska gå till väga får att få mitt anlägg att passa med siktet. Just nu hamnar jag långt under eftersom bössan är gjord efter öppna riktmedel. Vad är bäst/prisvärt, köpa en grs kolv i laminat eller likande, eller lämna in bössan för på en verkstad för att för en höj och sänkbar kolvkam. Har en tillfällig lösning med tidnignar och silvertejp men är en uppsiktjägare i växande fas. Har ni några bra erfarenheter av GRS och liknande eller är det möjligt att få kolven ombyggd utan att det kostar skjortan. Finns än bild nedan skjuter mycket fint på alla håll.
  4. Manuel Eduardo
    Hej Köpte precis en Husqvarna .30-06 (7,62 x 63). På pipan står det: Husqvarna Vapenfabriks AB .30-06 U.S. Serienumret är 6294806 Den är stämplad med ordet "Nitro" efter serienumret... Vapen ID är SE1163412 Har sett olika listor där man kan översätta tillverkningsnummer/serienummer till tillverkningsår. Dock har listornas serienummer max 6 siffror, mitt serienummer har 7 siffror. Någon som vet hur jag ska tolka serienumret? Vore super kul att veta vilket årtal bössan är tillverkad :-) Mvh
  5. Saax
    Saax posted a topic in Kulor
    Någon som har lite gammal laddata till dessa? 30-06
  6. kastanj3n
    kastanj3n posted a topic in Våra Kulvapen
    Hej, Jag är nybliven jägare och mitt första vapen ska jag ärva från min farfar, själv är jag väldigt okunnig men nyfiken! Tyvärr så är han inte så insatt i vapen utan har alltid varit i skogen för att njuta i naturen och haft bössan med sig ifall att. Det jag vet om vapnet är att det är tillverkat av Husqvarna, kaliber 30-06. Tror han införskaffade sig det 1960. Geväret har sidosäkring, och du måste osäkra för att plundra etc. Någon som kan indentifiera modell åt mig? Även intresserad av vad den har för lådsystem, då vissa är enklare att byta stock på än andra. Tack på förhand!
  7. Sassa
    Sassa posted a topic in Våra Kulvapen
    Fabrikat: Husqvarna Modell: 1640 Kaliber: .30-06 Vapennummer: 228272A Vapentyp: Kulgevär Produktinfo: Kikarsikte Weaver 4 x 20. Pris SEK 2.500,00 Tänkte titta på denna i morgon. Vilken är er spontana reaktion? Kan det vara värt priset (med tillägget att jag även tänkte byta bakkappa) Så jag antar att det i så fall blir runt 4.000:- + kikare som den kommer att kosta. Vad är det viktigaste att kontrollera för en som inte har vana och rutin att bedöma vapen.
  8. mr Snok
    Sett att det diskuteras relativt höga vapenvikter när det redogörs för precisionsbyggen i projekttrådarna. Med risk för att bli en-hur-långt-är-ett-snöre fråga... hur avgörande är vapenvikten för skytte upp till 150m med en typiskt klass1 som 308/30-06? Blir det t ex märkbart mindre känsligt för rekylupptaget om man tynger ner ett system från 3,5kg till 4,5kg?
  9. hallstensson
    Hej Jag handladdar sj till min 30-06, laddat lapua mega 13g till älg och den skjuter tätast med en laddning och då går den 720m/s ca. Anslagsenergi är ca 2715j på 100 m, tänkte höra om det går bra?
  10. Erdenvik
    Erdenvik posted a topic in Våra Kulvapen
    Hej på er alla! Jag trodde inte att jag skulle få detta problem igen.. men här är vi nu igen.. Jag har planer på ett nytt vapen som i huvudsak kommer köpas i hundförarsyfte. Hade vapnet funnits i 8x57, 9.3 så hade jag inte behövt rådfråga. Men nu är saken den att vapnet endast görs i dessa klass 1 kalibrar: 270 Win 30-06 Springfield 7mm-08 Remington 308 Win Av dessa försvinner 7mm-08 och då kvarstår 308, 30-06 och 270 Win som jag är skeptisk på i detta sammanhang. Jag vill ha något tyngre och långsammare till detta ändamål t ex 8x57, 9,3x57, så jag kommer leta efter tunga kulor till resp. kaliber för att få lite långsammare ammunition. Den stora frågan är; Vilken av dessa kalibrar är bäst lämpad för ett kort vapen, laddad med tunga kulor? Bestämde mig nästan för .308, pga den korta lådan och den mindre vikten men fick höra att .308 inte är alltför sams med tunga kulor pga att den inte riktigt "orkar". Vilket då inte heller 270 Win lär göra. 30-06'an klarar ju att skjuta 13-14.3 g utan problem, men är den lämplig i ett ganska kort vapen? Får ju också den längre lådan och mer vikt på köpet. Vet inte om detta påverkar era svar men lite övrig info iaf; En ljuddämpare är inte prioriterat, men inte heller helt uteslutet. Så om det förändrar allting, får ni gärna förklara varför.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.