Hej!
Vi äger en pointer som idag är strax under 2 år och som vi köpte för ett drygt år sedan.
I den bästa av världar skulle vi träna mer regelbundet än vad vi gör, och för tillfället läggs fokus på koppelgående och inkallning.
Är det någon som har tips på hur vi ska få till en bra inkallning? Våra jaktböcker talar om vikten att knyta an när valpen är ung för att få en bra följsamhet, men det kan ju inte vara kört för oss bara för att hon är vuxen. Hon är väldigt lyhörd, men när hon är lös har vi inte en chans att få in henne om hon har fått vittring på något. Om hon däremot bara springer runt och busar kommer hon på inkallning.
Min kunskap om hundar säger mig att vi måste öva mer i koppel och öka retningen successivt innan vi släpper henne. Att inte tjata om hon väl är lös, utan att nyttja tillfället när hon ändå är på väg emot oss och då kalla in henne (skapa bra minnesbilder). Men är det någon som har fler tips?
Jag har aldrig arbetat med jakthundar tidigare och vi har fått för oss att om man introducerar hunden i jakten får den en försåelse för när hon ska jaga och när hon inte ska göra det. Det bästa ska vara om hunden kan kolla på äldre utbildade hundar för att se hur de jobbar. Stämmer detta? Och om det gör det, var hittar man utbildningar? Jag har letat, men hittar få..
Så om någon har tips på hur vi lär upp vår hund på ett smidigt sätt är alla tips välkomna!