haddoc Posted May 6, 2010 Posted May 6, 2010 Gödslar man blir det mkt bättre så det rekomenderar jag.Har fö beställt 5 kg hirs( Hirs Tanka Millet kostar 114,5 kr/kg) och lite annat smått och gott nu till mina fältfåglar Men då kanske man ska fixa lite gödning ändå. Blev lite nyfiken på det här Hirs så jag googlade lite, ganska speciellt har aldrig sett det förut. Är det bara för fåglar eller även andra djur? Quote
Ivan Posted May 9, 2010 Posted May 9, 2010 Men då kanske man ska fixa lite gödning ändå. Blev lite nyfiken på det här Hirs så jag googlade lite, ganska speciellt har aldrig sett det förut. Är det bara för fåglar eller även andra djur? Nu googlade jag bara,hirs används tydligen till nöt,fjäderfä och svin oxo så testa om du tycker det verkar intressant! Mvh Quote
bjorn_b_84@hotmail.com Posted May 17, 2010 Posted May 17, 2010 Vad har du för utsädesmängd av foderrapsen per/ha? Sprutning och utsäde beställd och går allt som det är planerat blir det fullt ös på traktorerna sista helgen i maj. Känns som en riktig utmaning det här, har verkligen noll koll på allt vad bonneri heter men vi har mycket vilja får hoppas vi kommer långt med det... Quote
Ivan Posted May 17, 2010 Posted May 17, 2010 Vad har du för utsädesmängd av foderrapsen per/ha?Sprutning och utsäde beställd och går allt som det är planerat blir det fullt ös på traktorerna sista helgen i maj. Känns som en riktig utmaning det här, har verkligen noll koll på allt vad bonneri heter men vi har mycket vilja får hoppas vi kommer långt med det... Ungefär 10 kg/ha,jag brukar blanda ut med nåt (det som blir över av vårsådden,sand eller sågdus ),lätt att så för mkt om man kastar ut för hand ur hink som jag gör på en del viltåkrar. Kan rekomendera www.olssonsfro.se/ som jag beställt av,fick fröerna blixtsnabbt de har desutom en liten skrift om viltåkergrödor på nätet Mvh Quote
MKJ Posted May 17, 2010 Author Posted May 17, 2010 Vad har du för utsädesmängd av foderrapsen per/ha?Sprutning och utsäde beställd och går allt som det är planerat blir det fullt ös på traktorerna sista helgen i maj. Känns som en riktig utmaning det här, har verkligen noll koll på allt vad bonneri heter men vi har mycket vilja får hoppas vi kommer långt med det... Foderrapsen är ganska dyr, speciellt om man köper betat frö vilket jag rekomenderar åtminståne i östra Sverige. (skyddar mot rapsjordloppan) Jag så med 25 cm radavstånd då rapsen behöver plats i såväl längs som sidled för att utvacklas optimalt. I storskaliga odlingar ligger man idag på 3-4 kg/ha med konventionella såmaskiner och 12,5 cm radavstånd. Ofta är det svårt att så så små mängder med äldre såmaskiner varför som Ivan säger det kan vara bra att blanda ut fröet, jag brukar använda slattar från tidigare år med försämrad grobarhet, alternativ vanlig höstraps. Quote
bjorn_b_84@hotmail.com Posted May 17, 2010 Posted May 17, 2010 Foderrapsen är ganska dyr, speciellt om man köper betat frö vilket jag rekomenderar åtminståne i östra Sverige. (skyddar mot rapsjordloppan)Jag så med 25 cm radavstånd då rapsen behöver plats i såväl längs som sidled för att utvacklas optimalt. I storskaliga odlingar ligger man idag på 3-4 kg/ha med konventionella såmaskiner och 12,5 cm radavstånd. Ofta är det svårt att så så små mängder med äldre såmaskiner varför som Ivan säger det kan vara bra att blanda ut fröet, jag brukar använda slattar från tidigare år med försämrad grobarhet, alternativ vanlig höstraps. Ok, vi lånar en såmaskin och jag antar att det är från en "äldre" modell. Vi har ca ett ha att så, ska man isf ha 5 kg foderraps och 5 kg höstraps? Kommer inte höstrapsen börja gro eller gror foderrapsen snabbare och tar på så vis "över"??? För man kan inte blanda in vanligt spannmål utan det måste va några frö som är i samma "lilla" format som foderrapsen? Quote
Ivan Posted May 17, 2010 Posted May 17, 2010 Såg att jag skrivit 10 kg / per ha ,lite väl frikostigt, MKJ har bättre siffror. Quote
MKJ Posted May 17, 2010 Author Posted May 17, 2010 Ok, vi lånar en såmaskin och jag antar att det är från en "äldre" modell. Vi har ca ett ha att så, ska man isf ha 5 kg foderraps och 5 kg höstraps?Kommer inte höstrapsen börja gro eller gror foderrapsen snabbare och tar på så vis "över"??? För man kan inte blanda in vanligt spannmål utan det måste va några frö som är i samma "lilla" format som foderrapsen? Det bör vara ett frö av samma storlek, annars blir det svårt att ställa in såmaskinen på ett vettigt sett. Så inte för djupt, det tillsammans med när du får regn är avgörande för hur många % uppkomst du får. 10 kg/ha ger ett mycket "grönt" intryck om det går till Men bättre att ligga lite i överkant på utsädet då ingen tid finns för omsådd normalt. Höstrapsen är etableringssäkrare också, tål mer väta än foderrapsen som kvävs direkt om den står i vattenmättad jord ett par dagar. Höstrapsen har också ett annorlunda växtsätt jmf med foderrapsen. Brukar bli en rätt bra blandning enligt mig iaf. Höstrapsen hinner som regel blomma och sätta frö vilket är positivt för fågelviltet men uppskattas också av exempelvis rådjur på hösten. Quote
Ivan Posted May 17, 2010 Posted May 17, 2010 Ok, vi lånar en såmaskin och jag antar att det är från en "äldre" modell. Vi har ca ett ha att så, ska man isf ha 5 kg foderraps och 5 kg höstraps?Kommer inte höstrapsen börja gro eller gror foderrapsen snabbare och tar på så vis "över"??? För man kan inte blanda in vanligt spannmål utan det måste va några frö som är i samma "lilla" format som foderrapsen? Foderraps växer så det knakar,kan bli jättehögt så det lär ta över Quote
bjorn_b_84@hotmail.com Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 Efter rejält många timmar i maskinerna så är nu viltåkrarna färdigsådda. Nu är det bara att be till högre makter att allting går väl för efter en sån här arbetsinsats tål inte psyket ett misslyckande. Det blev foderraps på två mindre bitar och blandningen korn,havre och ärtor på en liten större bit. Hur länge är ärtorna attraktiva för grisarna nu? Quote
Ivan Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 Efter rejält många timmar i maskinerna så är nu viltåkrarna färdigsådda. Nu är det bara att be till högre makter att allting går väl för efter en sån här arbetsinsats tål inte psyket ett misslyckande.Det blev foderraps på två mindre bitar och blandningen korn,havre och ärtor på en liten större bit. Hur länge är ärtorna attraktiva för grisarna nu? Ser jättefint ut där med sjö intill å allt.Grisarna kan nog ha pyssel där ett bra tag om det går bra. Vi är nästan klara med våra viltåkrar nu,bara 2ha kvar. Hirs-Åkerböna-ärtor-vete-Fodermärgkål-foderraps och solrosor ingår i dem. Vi har även lite jordärtskockor som borde kunna intresera även grisjägare,då de blir bra skydd och potatisliknande knölar i backen. Bild från augusti ifjol för inspiration Quote
bjorn_b_84@hotmail.com Posted June 6, 2010 Posted June 6, 2010 Ser jättefint ut där med sjö intill å allt.Grisarna kan nog ha pyssel där ett bra tag om det går bra.Vi är nästan klara med våra viltåkrar nu,bara 2ha kvar. Hirs-Åkerböna-ärtor-vete-Fodermärgkål-foderraps och solrosor ingår i dem. Vi har även lite jordärtskockor som borde kunna intresera även grisjägare,då de blir bra skydd och potatisliknande knölar i backen. Bild från augusti ifjol för inspiration Helt rätt att spara lite "inspirationsbilder" det kan man behöva när mörkret tränger på och man för 104:e gången måste hoppa ut och släpa bort ännu en sten! Quote
Xaroz Posted July 15, 2010 Posted July 15, 2010 Ett annat tips som har visat sig vara bra och arbetsbesparande är tidig bearbetning och sen sådd. Det går helt enkelt ut på att man bearbetar åkern vid den vanliga tidpunkten för vårsådd i området, vilket varierar beroende på var man befinner sig, vi börjar i månadsskiftet april/maj. Bearbetningsmetoderna får man ju välja fritt, vi har haft god framgång med både tallriksharvning/harvning och plöjning/harvning. I det skedet att man gör åkern "så-klar" så skall man sträva efter en jämn åker. Därefter har vi låtit den stå så till midsommar utan att så. Under denhär tiden har alla ettåriga ogräs haft möjlighet att gro, och alla fleråriga ogräs har hämtat sig från bearbetningen och är i god tillväxt. I det här skedet sätter vi in en glyfosatbehandling en lugn kväll och sår direkt efter sprutningen, gärna under de timmar av dygnet som är "mörkast". Till detta används en gammal såmaskin med dubbla behållare (gödsel och säd/frö) som vi har misshandlat en del. Vi har tagit bort varannan bill på frösidan och alla gödselbillar och ersatt de fröbillar som finns kvar med skivbillar, samt lett gödseln till billarna. Det ger ett radavstånd på 25 cm (varannan rad sängd), och anordningen fungerar som en direktsåmaskin (beroende på jordarten kan extravikter behövas). Man skall sträva till att söndra så litet mark som möjligt i såningsskedet, så att inte nya ogräs gror och kapillärkraften till fröna bryts. En indirekt fördel är även att man har åkern grön från vårbruket, i början med ogräs och senare med viltåkerblandningen. Viltet har ändå ingen skillnad, och t.ex. fåglar utnyttjar gärna de ogräs som växer i början av sommaren, växtdelar, frön och insekter går åt. När ogräset vissnar (tar ungefär 1-2 veckor) så har den sådda grödan redan etablerat sig och får goda konkurrensförhållanden. Det vissnande ogräset fungerar även som torkskydd av markytan medan fröna gror. Ogräsbekämpningen är närapå utmärkt. Quote
Ivan Posted August 10, 2010 Posted August 10, 2010 Nu borde viltåkrarna ha tagit sig,kan man få se bilder? Tog några som ni kan få se här Quote
Serganten Posted November 7, 2010 Posted November 7, 2010 Någon som kan tipsa om bra grödor för orre och tjäder? Tänkte prova så i diken och på en gammal vall mm. Quote
Ivan Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 Någon som kan tipsa om bra grödor för orre och tjäder? Tänkte prova så i diken och på en gammal vall mm. Har inget bra tips men hoppas nån annan kan svara dig Hur har era viltåkrarna tagit sig? Själv är jag helnöjd i år,dock så fick jag fel utsäde foderrapsen visade sig vara foderrova men det gör mig ingenting mer än att jag blev förvånad.Kompisen som sådde det som foder till sina lamm blev mer grinig.. Hirsen är en höjdare som jag kommer köra mer av nästa år Fodermärgkålen jättefin Solrosorna mkt fina Veten utmärkt. Har haft både spanielprov och vorstehprov på min mark i år Så här skrev spanielgänget http://www.helagotland.se/nyheter/artikel....ticleid=6411605 För en gångs skull startade nybörjarklassen på annan mark - Ivan De Flons välskötta fasanmarker i Dalhem. Marken i Roma är väl tuff för nybörjarhundar med tjock nässelvegetation. Vädret var halvmulet och blåsigt, men provmarken var utmärkt och det var gott om fasan. Det är sånt som gör en än mer motiverad och glad.Vann ju länstävlingen som SJF anordnade i viltvård -09 men de har ännu ej varit här och kikat..lite trist Mvh Quote
Lindesberg Posted November 21, 2010 Posted November 21, 2010 Det är med stor glädje man läser denna tråden varje gång. En sak som är säker är att det gör underverk att odla. Farsan höll på med viltvård och viltåkrar i ca 15 år, vilket resulterade i ett otroligt utbud av jaktvilt. Fasaner, rapphöns, harar, och rådjur i mängder. Man blev sällan förvånad av att se 10-14 rådjur ute på åkrarna. Tyvärr så slutade han för 5 år sedan och sedan dess har allt total havererat. Idag så får man vara glad om man ser mer än 1st hare eller fasan i taget. Dessutom så är rapphönsen borta. Men som tur är så har vi börjat på ny kula i år och skall göra i ordning marken igen. Har precis börjat med att anlägga våtmark i mitten av all mark, och skall så ca 10ha viltåker första året. Saltstenar skall upp och skogsremsor skall fixas. Kommer lägga ut lite bilder när det börjar likna något. Det är riktigt kul att renovera mark =) Quote
MKJ Posted November 25, 2010 Author Posted November 25, 2010 Hur har era viltåkrarna tagit sig? Ett ganska uselt år hemma hos mig, mest pga eget fummel och oförlåtande årsmån. Rapsarter är ju min huvudgröda, eller den som är lite invecklad att odla. Fick tag i obetat utsäde vilket gjorde att rapsjordloppan gjorde rent hus på många ställen i den sällsamt utdragna torkan. Men det hade funkat om jag bara petat ner utsädet lite tidigare. Spannmålsgrödorna gick bättre, inklusive åkerbönan. Quote
Ivan Posted January 4, 2011 Posted January 4, 2011 Bifogar en liten bild som kanske kan inspirera till mer viltvård.. Ps.ganska avlång bild så scrolla åt sidorna Quote
bjorn_b_84@hotmail.com Posted March 4, 2011 Posted March 4, 2011 Vi får nog säga att vi är helnöjda med vårt första år som "bönder". Vi satsade på foderrapsen och på blandningen korn/havre/ärtor. Gjorde dock några amatörmisstag som vi inte kommer göra om iår bla att så på en del av åkern som var helt ok när vi sådde men efter 100 mm regn så låg där ca 25 gräsänder alltså mer viltvatten än viltåker. Vi hade också en rejäl flock med ringduvor(ca 100) direkt efter sådd som i stort sett gjorde rent hus bland ärtorna så det blev mer av en havre/korn åker. På ena stället där vi sådde foderrapsen hittade en ko med kalv onödigt tidigt och gick ganska illa åt den redan i augusti har hört att det kanske går och hålla dom borta med parfym är det nåt ni har erfarenhet av? Till detta året är vi riktigt sugna på att prova majs till grisarna, skulle det funka att köra på samma sätt som förra året dvs spruta i början/mitten av maj och sedan få ner majsfröna i jorden i slutet av maj? Har kollat in den här enkla manuella såmaskinen för majs nån som har provat nåt liknande?http://www.sjv.se/download/18.595401461210ae2d589800031867/jo06_22%5B1%5D.pdf (sidan 12 Earth Way 1001- Fodermajs eller sötmajs bäst/mest lättodlat? Quote
bjorn_b_84@hotmail.com Posted March 4, 2011 Posted March 4, 2011 My link Vet inte om länken kanske blir bättre här, alltså sidan 12 (eller 14 beroende på var man läser) EarthWay 1001-B Quote
HeVa Posted April 13, 2011 Posted April 13, 2011 Detta var en sällsynt inspirerande tråd och anledningen till att jag precis gått med i forumet. Jag är nybörjare och har precis upptäckt att den finns hampa i vildfågelblandningen jag tänkte börja med I övrigt är det majs och jordärtskocka som gäller fast jag misstänker att det kommer bli mer än så. Bovete lockar eftersom jag vill se gås i höst. Marken ligger på söderåsen och har legat i träda under lång tid. Kan man räkna med att en generös plantering av jordärtskockor lockar vildsvin till att sköta markförbättringen inför nästa år? Quote
Ivan Posted April 17, 2011 Posted April 17, 2011 Detta var en sällsynt inspirerande tråd och anledningen till att jag precis gått med i forumet. Jag är nybörjare och har precis upptäckt att den finns hampa i vildfågelblandningen jag tänkte börja med I övrigt är det majs och jordärtskocka som gäller fast jag misstänker att det kommer bli mer än så. Bovete lockar eftersom jag vill se gås i höst. Marken ligger på söderåsen och har legat i träda under lång tid. Kan man räkna med att en generös plantering av jordärtskockor lockar vildsvin till att sköta markförbättringen inför nästa år? Ja jordärtskockor är ju svåra att bli av med så tar det sig så har grisarna jobb ett tag. Lycka till med viltvårdandet! Quote
bjorn_b_84@hotmail.com Posted May 1, 2011 Posted May 1, 2011 Kom igen nu, ska vi satsa på sockermajs eller fodermajs? Vill ha det som är mest lättodlat för jag antar att grisarna är galna i båda delar? Vi snackar Hallands inland och åkrarna är srutade för ca 5 dagar sedan så måste ju ta ett beslut nu. Quote
MKJ Posted May 1, 2011 Author Posted May 1, 2011 Kom igen nu, ska vi satsa på sockermajs eller fodermajs? Vill ha det som är mest lättodlat för jag antar att grisarna är galna i båda delar? Vi snackar Hallands inland och åkrarna är srutade för ca 5 dagar sedan så måste ju ta ett beslut nu. Hur kommer du att så, via precionssåmaskin (seed by seed c/c 75cm) eller en tradtionell? Ser ingen anledning att så nåt annat än det billigaste (och fortfarande grobara) utsädet. Bered dig på en veckas vak och skrämselåtgärder efter sådd om du har gris redan i området. Iom Majs kräver lite djupare sådd är temperaturen lägre och groningen tar längre tid. "Bruka ner värme" via djup harvning ett par svängar innan sådd. (6-7cm) Quote
Recommended Posts